2022-05-04, 11:51
Medlem
Smugumins avatar
Asså har ju varit strikt emot NATO innan och efter invasionen men Rysslands agerande får en ju att bli lockad att gå med i NATO bara för att jävlas med Ryssland
Citera
2022-05-04, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Rasforskning är väl inte nazism? Det forskas fortfarande idag om olika etniciteter, vilket är viktigt inom bla. sjukvården. Afrikaner kan tex inte få stamceller från en europé och vice versa. Helt livsviktig vetenskap.
Tvångssterilisering av romer och samer. Är det också bara forskning?
Citera
2022-05-04, 11:54
Medlem
Wakzlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpaceBase

Svenskar tvångssteriliserades också så ser inte vad som skulle vara rasistiskt med det. Kan snarast jämföras med hur Sossarna på 2000-talet vill tvångsvaccinera hela befolkningen.
Citera
2022-05-04, 12:19
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Att Ingvar Kamprad var aktiv nazist i sin ungdom trodde jag alla kände till och att han fortsatte en tid efter Tysklands fall. Behöver knappast länka, det är lätt att hitta.

Det var inte heller svårt att hitta en intervju där Ingemar Bergman pratar om sin beundran för Hitler. Dessutom skrev han om det i sin självbiografi ”Laterna Magica”. Till skillnad från Kamprad tog han dock starkt intryck av uppgifterna om koncentrationslägren.

https://www.svd.se/a/96e7de86-a407-3...undrade-hitler

Astrid Lindgren var mer rädd för Stalin än Hitler, men det innebär inte att man är nazist. Det tror jag inte hon varit.
Citera
2022-05-04, 12:35
Medlem
Citat:

Det innebär inte att socialdemokratien var nazistisk, än mindre att socialdemokrater som Astrid på något sätt var nazister eller stödde hitler.

Och som jag skrev tidigare arbetarrörelsen hade inte som sitt mål att bedriva rasstudier eller tvångssteriliseringar. Det finns mycket i vår historia precis som alla andra länders historia som vi behöver göra upp med men dina slutsatser är pinsamt fel.
Citera
2022-05-04, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wakzlm
Svenskar tvångssteriliserades också så ser inte vad som skulle vara rasistiskt med det. Kan snarast jämföras med hur Sossarna på 2000-talet vill tvångsvaccinera hela befolkningen.

Mental patienter. Det är väl inget att hålla på att hymla om att Sverige har mycket nazistkopplingar?
Citera
2022-05-04, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Det innebär inte att socialdemokratien var nazistisk, än mindre att socialdemokrater som Astrid på något sätt var nazister eller stödde hitler.

Och som jag skrev tidigare arbetarrörelsen hade inte som sitt mål att bedriva rasstudier eller tvångssteriliseringar. Det finns mycket i vår historia precis som alla andra länders historia som vi behöver göra upp med men dina slutsatser är pinsamt fel.

Nä det är du som inte ser verkligheten för vad den är. Samma sak med en viss religion som är extremt fundamentalistisk som S mfl idag försöker pracka på väst.

Förövrigt har Sverige skickat vapen till Ukraina nu som med stor sannolikhet används av Azovbataljonen = Nazis
Senast redigerad av SpaceBase 2022-05-04 kl. 12:49.
Citera
2022-05-04, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nidbilden
Attackera konventionellt genom en invasion kan de inte göra, det har de inte resurser till, i synnerhet sett till Sveriges geografiska läge som är besvärligt ur invasionssynpunkt. Alternativ är ju att skicka missiler, konventionella (begränsad effekt) eller termonukleära (omfattande effekt).

Detta kan vi tacka idiotsvensken för som ivrigt hetsar på att vi ska joina nato, allt så att vi kan göra oss till en legitim måltavla för Putin.

Nej precis.
Invasion är det inte frågan om.
Missiler och bomber absolut.
Citera
2022-05-04, 13:09
Medlem
Citat:
Nä det är du som inte ser verkligheten för vad den är. Samma sak med en viss religion som är extremt fundamentalistisk som S mfl idag försöker pracka på väst.

Förövrigt har Sverige skickat vapen till Ukraina nu som med stor sannolikhet används av Azovbataljonen = Nazis
Om du menar Putins verklighet där hela västvärlden inklusive Israel är nazister så delar jag inte den bilden.
Fixeringen vid Azovbataljonen är även den trams, det finns högerextrema grupper även i Ryssland och framförallt bland dem som strider på Rysslands sida i Ukraina.
Väst gör helt rätt i att skicka vapen till Ukraina, Ryssland behöver förlora och helst på ett så stort sätt att de inte vågar sig på något liknande innan Putin är maskföda (av naturliga orsaker han börjar bli gammal)
Citera
2022-05-04, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Malmoepag
Om du menar Putins verklighet där hela västvärlden inklusive Israel är nazister så delar jag inte den bilden.
Fixeringen vid Azovbataljonen är även den trams, det finns högerextrema grupper även i Ryssland och framförallt bland dem som strider på Rysslands sida i Ukraina.
Väst gör helt rätt i att skicka vapen till Ukraina, Ryssland behöver förlora och helst på ett så stort sätt att de inte vågar sig på något liknande innan Putin är maskföda (av naturliga orsaker han börjar bli gammal)

Jag delar inte heller uppfattningen om att hela väst är nazister. Det påstår inte Putin heller. Däremot Sverige styrs idag av samma parti som en gång samarbetade med NSDAP. Allt är givetvis inte svart eller vitt.
Det finns däremot inget sätt att komma runt den här faktan. Vilka slutsatser man drar är väldigt individuellt. Jag menar på att rent krasst så styr samma parti nu som 1940 i Sverige.

”Och om det nu ska vara såhär, så ropar jag hellre ”Heil Hitler” för resten av mitt liv än att ha ryssen här, i Sverige. Jag kan inte tänka mig något vidrigare”.

Astrid Lindgren
Senast redigerad av SpaceBase 2022-05-04 kl. 13:21.
Citera
2022-05-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang
[/b]

Men likförbannat har Ryssland inte luftherravälde i Ukraina trots snart 3 månaders begränsad miliotär operation med dyra stridsplan.

Hur är det ned stridsviljan i Ryska armen? Den verkar inte hög av att döma hur det ser ut i Ukraina och det gick ju inte heller så bra i Afghanistan. Du glömmer en viktig detalj, vi försvara vårt hemland, de ryska soldaterna tror de är på en båttur öve Ladogasjön.

Det är ett okänt koncept i Sovjet/Ryssland att låta polisen sköta polisjobbet och militären sköta militärjobbet så jag begär inte att du ska förstå det. 100 000 ryska soldater? Hur hade du tänkt att de skulle samla sig inför båtturen till Gotland utan att synas på satellit övervakning och liknande? Blir drygt 2500 turer med landstigningsbåtar till Gotland...

Nä, de som flyger från Kaliningrad skjuter vi ner själv med Patriot systemet och annat avancerat luftvärn - de som försöker gena över baltikum skjuter nato ner.

Vill minnas att drygt 25 000 soldater är krigsplacerade på Gotland men det går utmärkt att sänka det ryska tonnaget och flyget under sin väg till Gotland. Men rapportera gärna att det bara är 500 ointresserade soldater på Gotland till Putain så att han kan ta fler vansinniga beslut...
25 000 soldater på Gotland? Vi har 23 600 stående soldater och 31 000 reserver, i HELA LANDET, sen är det slut. Visar hur mycket du kan om det hela. Hemvärnet på Gotland är 300 personer.
Citera
2022-05-04, 13:58
Medlem
Rabbla upp folk från förr som är döda känns irrelevant. Ska de köra samna sak mot resten av europa blir det jobbigt för tyskarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in