2022-05-04, 09:58
Medlem
skogsmarans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Smart. I krig är allt tillåtet.

Specialoperation.
Till fängelse 15 rundor utan att passera gå.
Citera
2022-05-04, 09:59
Medlem
serbisknegers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Ryssarna har tydligen börjat sy upp Ukrainska uniformer.

https://twitter.com/IuliiaMendel/status/1521746569384583169

Desperation de luxe.
Och ett brott.
Citat:
Use of Enemy Uniforms and Equipment. It is prohibited to use the insignia or uniforms of the enemy while engaging in attacks or in order to shield, favour, protect or impede military operations. If captured out of uniform, soldiers are at risk of being treated as spies or unlawful combatants.
Citera
2022-05-04, 10:00
Medlem
BonerBatmans avatar
Citat:
Nja, det är otillåtet enligt de konventioner som finns. Upptäcks man blir det avrättning eftersom den som bär dessa inte längre skyddas av krigets lagar. För mig att tyskarna gjorde detta och blev massavrättade.
Citera
2022-05-04, 10:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Nopp, bär du fiendens uniform så är du inte skyddad enligt krigets lagar. Fast de skiter ju du och andra ryssar, högaktningsfullt, ändå i! Lärdomarna ifrån mongolerna, som Moskvastaten samarbetade med under 150 år, är viktigare för dig och dina ryska vänner!
Citera
2022-05-04, 10:04
Medlem
Nordanvindarnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Nja, det är otillåtet enligt de konventioner som finns. Upptäcks man blir det avrättning eftersom den som bär dessa inte längre skyddas av krigets lagar. För mig att tyskarna gjorde detta och blev massavrättade.

Givetvis är det otillåtet.

Och det vet så klart personen du citerar.

Uppmanar alla som skriver här att läsa min signatur innan ni slösar energi och goda argument.
Citera
2022-05-04, 10:05
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:

Vet du vad mer som är tillåtet i krig? Summarisk avrättning av ryssar som tillfångatas iklädda Ukrainska uniformer.
Citera
2022-05-04, 10:06
Medlem
Cyprezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordanvindarna
Soldaten hade förmodligen uttryck tvekan över att delta i en barnvåldtäkt.

Befälet är listat för krigsbrott enligt kommentarerna.

Den ryska armén verkar inte ha förändrats särskillt mycket sedan 1980-talet på den punkten. Då söp sig befäl fulla, stal matransoner av sina egna, våltdog och misshandlade dem. Nu menar jag inte bara ringa misshandel med en örfil, utan grov misshandel som kunde pågå i timmar. Sedan var det ständiga stölder av både föremål och fordon. Och klåperier som artelleribeskjutning av egna. Våldsamt, skitigt och korrupt. Inte undra på att den ryska stridsmoralenbär låg.
Citera
2022-05-04, 10:07
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman

Ryssarna gjorde de också runt Stalingrad, för att kunna ta en viktig bro och inringa tyskarna.

Jag rekommenderar ukrainarna att använda sig av lösenord som de byter ofta, och skjuta först och fråga sedan om inte rätt lösen ges. Dessutom att absolut inte låta någon ej helt säkert identifierad soldat komma nära vaktposter. Vissa av spetzas kan systema, ett närkampssystem, (vilket iof vissa ukrainska elit/specialförband också kanske kan).
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-05-04 kl. 10:13.
Citera
2022-05-04, 10:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
men ändå, delvis så kommer nog kineser och indien att frossa i billig olja ?

Med risk för att vara lite off-topic. Hur ser de tänkta transportrutterna ut, i din värld?

All den olja som idag transporteras via pipelines till Europa (Druzhba, Baltic Pipeline System 1 och 2 och allt vad de heter) ska transporteras till Indien och Kina istället?
Citera
2022-05-04, 10:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X3tream
Ryssland har svårt att sälja oljan, inte så att Kina står och kramar Ryssland direkt. de är rädda för sanktioner.

Nu läste jag att Kina förbereder att dölja / gömma sina tillgångar och reserver dom har utomlands då dom är rädda för sanktioner, kanske ska dom köpa ändå men säkra tillgångarna först?
Citera
2022-05-04, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Med risk för att vara lite off-topic. Hur ser de tänkta transportrutterna ut, i din värld?

All den olja som idag transporteras via pipelines till Europa (Druzhba, Baltic Pipeline System 1 och 2 och allt vad de heter) ska transporteras till Indien och Kina istället?

Vad jag förstår så byggs det piplines både till Kina och Ryssland nu, planer för det, kommer såklart ta tid men i ett långsiktigt perspektiv.
Citera
2022-05-04, 10:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyprez
Den ryska armén verkar inte ha förändrats särskillt mycket sedan 1980-talet på den punkten. Då söp sig befäl fulla, stal matransoner av sina egna, våltdog och misshandlade dem. Nu menar jag inte bara ringa misshandel med en örfil, utan grov misshandel som kunde pågå i timmar. Sedan var det ständiga stölder av både föremål och fordon. Och klåperier som artelleribeskjutning av egna. Våldsamt, skitigt och korrupt. Inte undra på att den ryska stridsmoralenbär låg.

Och, ändå, så säger vissa militära bedömare att sovjet-armén var kvalitativt, (alltså inte bara kvantitativt), bättre än dagens ryska armé.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in