2022-05-04, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamleys
Lavrov är hyfsat skarp. Hans intellekt är ingenting att skoja bort. Hal och slipad dessutom en otroligt skicklig förhandlare.

Israel har givit Ukraina försvarsmaterial.
Möjligtvis kan det handla om nån slags signalpolitik?
jag håller med det att lavrov är mycket skicklig,, men här har han nog gjort en stor miss, pressad av den besvärliga situationen i ukrainarna o deras helt maniska mantra att kalla alla tänkbara parter för nazister, att säga att hitler var jude, är troligen något Israel aldrig kommer glömma,,,
Citera
2022-05-04, 08:50
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Verkar gått bra beroende på vilken sida av linjen man står, mindre bra för ryssen dvs Då Azov skulle ut på "uppdrag" vid 0200 i natt.

https://ibb.co/0fmcxm3

Linslusar och stora leenden i rena uniformer.., nej (även om jag håller på dessa gossar). Inte efter så lång tid i ruinerna.., och ihärdigt bombardemang, med allt annat s-it..

Jag tror (hänsynsfullt sagt) att den bilden är ifrån ett tidigare datum.
Citera
2022-05-04, 08:51
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Två veckor? Kanske tidigare beror när ukrainarna började träna.

Dom är ju redan operativa enligt uppgifter från igår.

Det finns över 200 utbildade soldater redan och fler tränas av USA och Nato.
Citera
2022-05-04, 08:53
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Två veckor? Kanske tidigare beror när ukrainarna började träna.

Om man ska gå efter vad jänkarna säger så blev 200+ klara med sin introduktionskurs for någon dag sedan och nu för några timmar sedan meddelande dom att Ukrainarna nu använder M777 vid fronten.

Låter lite hastigt men jag antar att det är brådskande,
Citera
2022-05-04, 08:58
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Auric
Men du påstår ju att NATO:s expansion är en av huvudorsakerna till det som nu sker i Ukraina. Då är det synnerligen relevant om det är NATO som expanderat genom egen aktivitet eller om länder sökt sig till organisationen. Expansionen kan ju inte vara NATO:s fel om den skett pga att länder sökt medlemskap. Eller på vilken grund skulle NATO neka medlemskap menar du? "Ni får inte bli medlemmar för Ryssland skulle inte gilla det".

Ja, man kan ha synpunkter på frivillighet. Det är inte omöjligt att skapa ett kollektiv som provocerar en stark aktör. Därför har man t ex begränsat strejkrätten, till det "bästa" både för arbetstagarna och arbetsgivarna på en arbetsplats.
Citera
2022-05-04, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av postkran
Om man ska gå efter vad jänkarna säger så blev 200+ klara med sin introduktionskurs for någon dag sedan och nu för några timmar sedan meddelande dom att Ukrainarna nu använder M777 vid fronten.

Låter lite hastigt men jag antar att det är brådskande,

Ja men de kanske lärde sig grunderna. och kan göra basic. Men krig brukar snabba på saker.
Citera
2022-05-04, 09:00
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Yes, det skrevs ju om det igår att kyssen som träffade bland annat Gerasimov gjorde att all aktivitet vid Ixumfronten avstannade hela måndagen, de var troligen helt utslagna på befäl.

Omgrupperingen har troligen gjort området runt Kharkiv dåligt bemannat för ryssarna vilket gör att Ukraina kan ta mark relativt enkelt, det bästa med den Ukrainska framstöten är ju möjligheten att klippa försörjningslinan för de 22 bataljoner som finns runt Izum.

Om Ukraina kan hålla emot vid Izum och samtidigt rycka fram mer i Kharkiv så kommer ryssarna att få ännu mer problem.

Enligt amerikanska bedömningar så går dock de ryska försörjningslinjerna till Izum mer österut, dvs på ryskt territorium. Dock bra om Ukraina kan omöjliggöra rysk artilleribeskjutning av Krakyiv.

Den ryska offensiven för att, försöka, inringa de ukrainska styrkorna i Donbass omfattar 22 battlesgroup. Det verkar dock vara ett ihopskrap av många formationer och antyder att ryssarna och dess stödtrupper ifrån de sk. "folkrepublikerna" haft svåra förluster och att man därför fått samla allt man har för en, troligen, ganska oordnad offensiv.

Dessutom ingen offensiv söderifrån för att forma en kniptång. Vilket beror på två saker. Man behärskar inte Mariopol helt, tack vare AZOV hjältarna, och man har inte styrkor nog för en kniptångsmanöver. Men skulle Ryssland ändå lyckas med sin offensiv så finns det tecken på att man vill annektera hela Donbass, inklusive Mariopol, till Ryssland.

https://www.understandingwar.org/backgrounder/russian-offensive-campaign-assessment-may-3
Senast redigerad av Ola Schubert 2022-05-04 kl. 09:04.
Citera
2022-05-04, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Dom är ju redan operativa enligt uppgifter från igår.

Det finns över 200 utbildade soldater redan och fler tränas av USA och Nato.

Då gissar jag att man började tidigare än media säger plus krig brukar snabba på saker.
Citera
2022-05-04, 09:01
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
jag håller med det att lavrov är mycket skicklig,, men här har han nog gjort en stor miss, pressad av den besvärliga situationen i ukrainarna o deras helt maniska mantra att kalla alla tänkbara parter för nazister, att säga att hitler var jude, är troligen något Israel aldrig kommer glömma,,,

Lavrov har varit medveten om riskerna med uttalandet. Uppenbart är han pressad av Putin att agera på ett dumt sätt.
Såklart fattar Lavrov att påstå att Hitler är en jude är dumheter och trams.

Det ryska sättet att rättfärdiga kriget är att påstå att Ukraina är ett nazi-land och därför måste oskadliggöras. Då passar det in att ljuga om Hitlers judiska påbrå. Hur dumt det än låter.

Varför Putin invaderar Ukraina är för mig fortfarande oklart.
Riskerna enorma vinsterna är oklara och inte alls självklara.
Citera
2022-05-04, 09:03
Medlem
raskenss avatar
Nu har man hittat ännu en massgrav vid Irpin med 100 mördade:

https://twitter.com/nickschifrin/status/1521739962869293057?t=2VKfhBXLSvV-rCOxY7uIog&s=19
Citera
2022-05-04, 09:05
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1

Betänk att Lavrov är helt misslyckad, det är klart att det påverkar en individs mentala status. Han har haft en lång karriär, åtnjutit respekt och byggt ett gott liv åt sig själv och sin familj.

I ett slag slås allt det ur händerna på honom baserat på att han är allierad med fel sida. Han är personligt sanktionerad, hans familj förlorar sitt bekväma liv och blir socialt utstötta.
Citera
2022-05-04, 09:06
Medlem
postkrans avatar
Citat:
Ja men de kanske lärde sig grunderna. och kan göra basic. Men krig brukar snabba på saker.

Ja precis, är nog för bråttom för att träna Ukrainska instruktörer i första kullen. Dom som skickats till fronten nu kommer efter någon vecka bli riktigt effektiva ändå pga erfarenhet.

Jag hoppas bara att NATO sett till så att de används rätt och att dom alltid kommer ha tillräckligt med luftvärn med sig
Senast redigerad av postkran 2022-05-04 kl. 09:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in