Citat:
Ursprungligen postat av
JohNils
Enligt uppgift ja. Observera att det är väldigt få ställen i Sverige som har vattenbrist. Vatten är jävligt billigt dessutom - någon krona per kubik. Vad tror du alla sensorer och datorprogrammen kostar? Förmodligen multum.
Det är säljfolk och konsulter som åer omkring och säljer in denna slags dyr teknologi till efterblivna kommuntjänstemän och politiker. Om det känns "grönt" så slänger de mer än gärna bort våra skattepengar utan någon närmare analys. Tjänstemännen kan sola sig i glansen och politikerna kan kryssa i något formulär om miljöåtgärder. Båda hamnar sannolikt i tidningen. Pengarna dras från budgeten till ditt gatu-underhåll. Eftersom det är meningen att du ska börja cykla. Även på vintern.
De här sensorerna ska in i allt från bil, till dusch till kylskåp och övervaka allt vi gör. Det kallas för smart-cities och sägs ska spara pengar. Istället kostar det enorma summor. Politiker och tjänstemän åker på konferenser där säljfolket och olika konsulter drillar dem i olika hjärndöda mantran: "Det finns bara en väg att gå!" eller "Data är lösningen på alla problem!" osv
Mitt i prick!
Det har gått en övertro i sådana här system , och så skall dom vara "uppkopplade med"
Jag har hört många Chefer fråga mig (tekniska anläggningar) om "är den uppkopplad ? så man kan se styra den?"
dom fattar liksom inte att ALLT kan inte vara uppkopplat, och oftast finns det ingen anledning heller funkar bra ändå med regelbunden personlig besök, service, uppkoppling är inte gratis heller och kanske inte heller teknisk möjligt, dessutom en massa givare, modem, styr enheter etc som kan gå sönder. Åskar det en dag så...pang.... Åska har blivit vanligare likaså dessa jättekorta strömavbrott (som är skadligt för all elektronik)
Men uppkopplade gräsmattor det var en nu grej!
Givetvis är det en fördel att veta hur fuktigt marken är men att man därför måste investera i superdyra avancerade uppkopplade system är ju totalt överdrivet.
finns garanterat billigare och bättre lösningar.