Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
https://www.nytimes.com/2022/05/01/world/europe/foreign-legion-volunteers.html?smid=url-copy
In mid-April, U.S. intelligence agencies estimated that 5,500 to 11,000 Ukrainian troops had been killed...Western intelligence agencies estimate that Russian military losses range from 7,000 to 10,000 killed
Dvs cirka 1:1 om man tar mitten i konfidensintervallen.
Jag håller med om dina resonemang rent teoretiskt. Jag tror ryssarna förlorade mer (kanske t om 1:3) i urban combat, men köttkvarnen i Donbass ger stora förluster för Ukraina.
Ja det ska jag ge dig faktiskt. Påstår jag att båda sidorna är kvalificerade så kommer det vara Ukrainas tur att ta den större förlusten om de går på offensiv i Donbass.
Men nu diskuterade vi generellt om dagsaktuellt läge och en stor Ukrainsk offensiv för att återta Donbass har inte dragit igång ännu. De områden man tar tillbaka är oftast de som ryssen gör taktiska reträtter från så där är det inte stora förluster på någon sida.
Jag ska ge dig att i en framtid där Ukraina går in i Donbass så kan ration vända till deras nackdel. Speciellt eftersom de inte har folket med sig där.
Men i kriget om områdena fram till stilleståndslinjen som fanns innan 25 februari 2022 så är det i min värld mer korrekt att anta att Ryssland förlorar fler man än Ukraina för att:
- båda är kvalificerade
- ukraina bedriver försvarsstrid
- Ukraina har fram tills nu haft större motivation
- ukraina får ett stöd från väst (inte bara vapen utan även und/intel, planning och strategi)