Citat:
Ursprungligen postat av
psychicsailor
15 April så låg västliga analytikers siffror på cirka 1:1. Eftersom de är pro-ukraina så tror jag det ligger lite sämre för dem, kanske 1 död ryss per 1.25 död ukrainier. Kanske lite mer ifall de räknar nationalistbattaljoner som civila eller något liknande trixande.
Om en kvalificerad stridande part anfaller en okvalificerad försvarande part så kan ration vara hur extrem som helst med fördel för anfallaren. Se exempelvis inledande skeenden i Gulf-krigen.
Om två kvalificerade parter möts där en är anfallande och en är försvarande så förändras ekvationen till fördel för försvararna.
I detta fall med Ryssland vs Ukraina så får man räkna båda parterna som kvalificerade. Bara fanboys åt ena eller andra hållet skulle göra en annan bedömning.
Därmed så är det rimligt med 1:2 eller 1:3 fördel Ukraina baserat på allmän krigsvetenskap.
Du skriver i början av din post att västliga analytiker gett siffror på 1:1
Det är ditt påstående som jag inte riktigt kan hitta en solid grund för även efter att försökt att googla.
Det finns tusentals armchair-analytics och självklart kan man hitta någon av dessa i väst som säger 1:1 och göra det till en trådsanning/twittersanning.
Efter att ha sökt efter källan till ditt påstående så skulle jag säga att västliga analytiker generellt gör antagandet att döda ryssar ligger relativt nära Ukrainas påstående om att vi är nära 23k nu.
De undviker dock att spekulera i antalet döda Ukrainare generellt, men de som gör det verkar sätta den siffran på 5-10k. Sen är det självklart att ett ryssfanboy kan hitta en som säger 35k precis som att ett Ukrainafanboy kan hitta en ryss som säger att Ryssland inte har några helikoptrar kvar för att Ukraina skjutit ned dem alla.
I fallet med ditt inlägg så går det inte att diskutera vidare kring din slutsats då det bygger på ett första inledande grundlöst och rent ut sagt felaktigt påstående.
edit: Jag ser att du även svarat en annan skribent och hänvisar till NYT, men problemet med det estimatet är ju att det är ett extremt spread. Tar man low estmate från den ena sidan och matchar med high estimate från den andra och sedan vänder på det så får man ju två helt olika slutsatser varav den ena är att Ukraina faktiskt spöar Ryssen med 1:2!