2022-05-02, 19:46
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lllllllllllll
Jag tror att det är Sainte-Maxime.

Där satt den! Kungens Villa Mirage(hägring) och hans båt Polaris som finns där, Prins Bertil har fått ge namn åt en boulebana. Författaren Victor Margueritte har bott där och det har även Jean de Brunhoff som skrev böcker om elefanten Babar som har gett namn åt stranden La Plage des Eléphants.

Semester till södra Frankrike och frågan till dig!
Citera
2022-05-02, 19:50
Medlem
Tack så mycket. Väldigt trevligt. Någon annan får gärna skriva en ny fråga den här gången.
Senast redigerad av lllllllllllll 2022-05-02 kl. 19:58.
Citera
2022-05-03, 12:10
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Tack så mycket. Väldigt trevligt. Någon annan får gärna skriva en ny fråga den här gången.

Var länge sedan jag plockade en här så passar helt fräckt på att ta dig på ordet...

1) Namne som är en inte speciellt känd skådis, ivf inte i Norden, men sätt ihop en av världens främsta idrottsmän genom tiderna med klassisk fyllbult i Vegas och på vita duken, och vi får denna stad.

2) Nära huvudstaden, som är en hamnstad, vilket vi hör på namnet.

3) Ingen metropol - drygt 20k invånare.
Citera
2022-05-03, 16:02
Medlem
Gordonges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Var länge sedan jag plockade en här så passar helt fräckt på att ta dig på ordet...

1) Namne som är en inte speciellt känd skådis, ivf inte i Norden, men sätt ihop en av världens främsta idrottsmän genom tiderna med klassisk fyllbult i Vegas och på vita duken, och vi får denna stad.

2) Nära huvudstaden, som är en hamnstad, vilket vi hör på namnet.

3) Ingen metropol - drygt 20k invånare.

Waikiki?

Wai wai med 12 OS-medaljer (Paralympics)
Kiki (fyllbulten Danielsson och skådespelerskor, tex Layne)
Drygt 20k invånare
Bredvid Honolulu som betyder hamn i lä, typ
Citera
2022-05-03, 19:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gordonge
Waikiki?

Wai wai med 12 OS-medaljer (Paralympics)
Kiki (fyllbulten Danielsson och skådespelerskor, tex Layne)
Drygt 20k invånare
Bredvid Honolulu som betyder hamn i lä, typ

Bra gissning, men....

1b) ...tudelat namn, stor men liten bollkonstnär, plus show-fyllo som myntade det klassiska "bästa receptet som bakfylla? Stay drunk!"

2b) Hörs på engelska, även om namnet har en iberisk prägel.
Citera
2022-05-03, 19:42
Medlem
Citat:
Bra gissning, men....

1b) ...tudelat namn, stor men liten bollkonstnär, plus show-fyllo som myntade det klassiska "bästa receptet som bakfylla? Stay drunk!"

2b) Hörs på engelska, även om namnet har en iberisk prägel.

Misstänkte det var en Port.. Port of Spain då.. och när man hittar Diego Martin nära så går quiz-alarmet
Citera
2022-05-03, 19:48
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Misstänkte det var en Port.. Port of Spain då.. och när man hittar Diego Martin nära så går quiz-alarmet

Snyggt! Visst är det så! Inga konstigheter, Maradona och Martin. Nästgårds T & T; huvudstad just Port of Spain.

En styck "like a big pizza pie" i skala 1:2 samt frågan såklart!
Citera
2022-05-03, 19:58
Medlem
Citat:
Snyggt! Visst är det så! Inga konstigheter, Maradona och Martin. Nästgårds T & T; huvudstad just Port of Spain.

En styck "like a big pizza pie" i skala 1:2 samt frågan såklart!

Tackar! Reser vidare..

1) Svensk reality-såpa leder till landet.

2) Grundad av brorsan till känd upptäcktsresande.

3) En av modevärldens giganter föddes i staden.
Citera
2022-05-03, 21:03
Medlem
Jag gissar på Santo Domingo.
Citera
2022-05-04, 09:30
Medlem
Citat:
Jag gissar på Santo Domingo.

Rätt! Grundades av Bartolomeo Columbus, bror till Christofer Columbus. Robinson spelades in i Dominikanska republiken och Oscar de la Renta föddes i staden.

En palm och frågan till dig!
Citera
2022-05-04, 09:56
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Snålt Biling! "palm"....

De har ju världens mest prisvärda rom! Brugal, finns både i "standard" Blanco (i jämförelse med vilken Havana Club framstår som medioker och Bacardi som flygbränsle (vilket det iofs smakar i jfr med ALLT, inte för att jag druckit flygbränsle... ) resp Añejo samt mer premium-varianter av den senare ("extra viejo" -> 7 + år lagrad, etc).

Sorry för OT!
Citera
2022-05-04, 12:05
Medlem
Citat:
Snålt Biling! "palm"....

De har ju världens mest prisvärda rom! Brugal, finns både i "standard" Blanco (i jämförelse med vilken Havana Club framstår som medioker och Bacardi som flygbränsle (vilket det iofs smakar i jfr med ALLT, inte för att jag druckit flygbränsle... ) resp Añejo samt mer premium-varianter av den senare ("extra viejo" -> 7 + år lagrad, etc).

Sorry för OT!

Ja, får uppgradera 13Is vinst till en guldpalm! Skriver 13I, tappar nästan räkningen om man skriva alla I annars. Ja, Brugal är en höjdare, Bacardi har jag aldrig gillat heller, smakar ”industri-rom”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in