2022-05-03, 12:54
Medlem
Jag har tagit på mig att vara min kompis vigselförrättare och jag behöver hjälp med vad jag ska säga under vigseln, kom med förslag!! Det ska inte vara religiöst eller traditionellt bröllop, utan jag fått fria tyglar vad jag ska säga till dom, alla förslag är välkomna! Bruden är 25 år och kommer från Kalmar, hon är halvamerikan. Grummen är 30 år och kommer också från Kalmar, har rötter från Polen. Det kommer komma ca 100 pers till bröllopet och jag har hjärnsläpp, vad ska jag säga???? OBS jag kommer inte vida dom juridisk, utan det har de redan gjort fast privat bara dom två. Min del kommer bara vara för att visa på bröllopet (så jag ska bara livea vigselförättare, inget lagligt)
ÖS MED FÖRSLAG!
Senast redigerad av syndarn92 2022-05-03 kl. 13:24.
Citera
2022-05-03, 13:00
Medlem
Eftersom man behöver vara godkänd som vigselförrättare så gissar jag på att du borde ha gjort det ett par gånger tidigare

” Vigselförrättare är i Sverige en person med befogenhet att förrätta juridiskt giltiga äktenskap. För att en vigsel ska vara juridiskt giltig krävs att den förrättas av en behörig vigselförrättare”
Citera
2022-05-03, 13:00
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Måste man inte ha godkänt från kommunen för att vara vigselförrättare? Oftast är det väl politiker?

Du kan väl lämna den dålig ansökan så att de tycker du är olämplig...
Citera
2022-05-03, 13:02
Avslutad
Fast vigseln är inte giltig om du inte är av kommunen eller länsstyrelsen godkänd vigselförrättare. Är du inte godkänd kan du säga precis vad du vill.

Om du är godkänd förrättare, och vill att vigseln ska vara juridiskt bindande, måste du minst säga detta:

-Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

-Vill du NN ta denna/denne NN till din hustru/man?
(Svar: Ja)

-Jag förklarar er nu för äkta makar.

Därefter men också där före kan du säga vad du vill. Ringar behöver inte växlas.
Citera
2022-05-03, 13:03
Moderator
Maviels avatar
https://www.kammarkollegiet.se/vara-tjanster/trossamfund-vigsel-begravning/ansok-om-forordnande-av-vigselforrattare

Du måste ha tillstånd av länsstyrelsen. Jag har för mig att det tar lite tid att få. De kollar även att du har relevant kunskap i att förrätta vigslar, så du behöver nog plugga lite.
Citera
2022-05-03, 13:22
Medlem
OJ det kanske jag skulle förtydliga, jag kommer inte vara en riktig vigselförättare, det kommer innan brölloppet gifta sig på pappret, och sen på självaste bröllopet kommer jag bara göra det inför deras gäster
Citera
2022-05-03, 13:45
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z3r
Eftersom man behöver vara godkänd som vigselförrättare så gissar jag på att du borde ha gjort det ett par gånger tidigare

” Vigselförrättare är i Sverige en person med befogenhet att förrätta juridiskt giltiga äktenskap. För att en vigsel ska vara juridiskt giltig krävs att den förrättas av en behörig vigselförrättare”

Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Måste man inte ha godkänt från kommunen för att vara vigselförrättare? Oftast är det väl politiker?

Du kan väl lämna den dålig ansökan så att de tycker du är olämplig...

Citat:
Ursprungligen postat av Briascca
Fast vigseln är inte giltig om du inte är av kommunen eller länsstyrelsen godkänd vigselförrättare. Är du inte godkänd kan du säga precis vad du vill.

Om du är godkänd förrättare, och vill att vigseln ska vara juridiskt bindande, måste du minst säga detta:

-Ni har förklarat att ni vill ingå äktenskap med varandra.

-Jag förklarar er nu för äkta makar.

Därefter men också där före kan du säga vad du vill. Ringar behöver inte växlas.

ÄR ni fullständigt efterblivna allihop ???

Den lagliga biten har de redan fixat bara paret själva ......

Det som ska nu är bröllop för åskådarna !!! FATTAR NI ?"!?!??
Citera
2022-05-03, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
ÄR ni fullständigt efterblivna allihop ???

Den lagliga biten har de redan fixat bara paret själva ......

Det som ska nu är bröllop för åskådarna !!! FATTAR NI ?"!?!??

Fattar du trögt eller bröllopet är ett dop som sker innan förlossningen, fattar du bättre nu.

Toast master brukar kallas vad TS ska vara.
Citera
2022-05-14, 11:44
Moderator
pbos avatar
Mindre ändring av rubrik (vigselförrättare -> "vigselförrättare") för att tydliggöra att det inte handlar om juridiskt giltig vigsel.

/mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in