2022-05-02, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Den som begärts häktad för mord är 20-årige Abdul Elmi och 20-årige Kaywan Saleh har begärts häktad för skyddande av brottsling, grovt brott.

Närmare släktskap med miljöpartiets ali elmi eller är elmi en stor somalisk klan där många delar efternamnet?
Citera
2022-05-02, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stjoergen
Är det någon annan som hört eller kan bekräfta/dementera att misstänkta GM skall sprungit in på Hornbach - Minelundsvägen 8, kort efter händelsen på NW - Tuve Torg?

Det ryktas men har även hört själv att personalen stod och pratade sinsemellan att det var blod på golvet i varuhuset. Självklart kan blodet ha ett helt annat sammanhang, men känns som att händelsen är en snackis i Tuve med omnejd.

Någon som känner till händelseförloppet? Har det varit någon form av jakt av förövarna?

Jag var på Hornbach en stund efter mordet. De utrymde varuhuset, men när jag frågade några som jobbade där sa dem att de inte visste varför. Stod kvar en stund å kollade efter ev. rök från brand.
Men det hände inte nått på ett tag så jag åkte. Så det är nog inte omöjligt att han va där.
Citera
2022-05-02, 18:08
Medlem
Vilket gäng/område tillhörde skytten?

Vad finns det för konflikter i Gbg? Från någon som inte bor i Göteborg.
Citera
2022-05-02, 19:00
Medlem
Abdul Elmi var en av åtta personer som dömdes för en rad ungdomsrån 2020. Tillvägagångssättet var det typiska där grupper om flera personer gav sig på en eller två pojkar och tvingade av dem märkeskläder och andra värdesaker. En del offer har blivit förföljda, slagna och knivhotade.

Om Abdul Elmi varit vuxen hade påföljden blivit fängelse i två år, men istället kom han undan med skyddstillsyn. En socionom vid "Minimaria" uttalade sig om att det var en allt för sträng påföljd...

Hovrätten för Västra Sverige:
Citera
2022-05-02, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Vilket gäng/område tillhörde skytten?

Vad finns det för konflikter i Gbg? Från någon som inte bor i Göteborg.

Kolla på båda delarna av "Gängkrigens tid" på Tv4 Play för en inblick i konflikten som finns i Biskopsgården där en av gm är kopplade till
Citera
2022-05-02, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Abdul Elmi var en av åtta personer som dömdes för en rad ungdomsrån 2020. Tillvägagångssättet var det typiska där grupper om flera personer gav sig på en eller två pojkar och tvingade av dem märkeskläder och andra värdesaker. En del offer har blivit förföljda, slagna och knivhotade.

Om Abdul Elmi varit vuxen hade påföljden blivit fängelse i två år, men istället kom han undan med skyddstillsyn. En socionom vid "Minimaria" uttalade sig om att det var en allt för sträng påföljd...

Hovrätten för Västra Sverige:
Noterar en Saleh bland de medåtalade. Broder till den andra häktade i aktuellt mordmål?

E: ta bort post. läste om och såg att Saleh i rån-domen var målsägande
Citera
2022-05-03, 01:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Jag tycker inte ett skit synd om dom. Om dom inte skaffat en djävla massa ungar för att få bidrag så skulle det se annorlunda ut. Helt sanslöst.

Du verkar allmänt dum i huvudet. Kvinnan hadetre barn. TRE. Hon bodde dessutom i ett hus värt 7/8 miljoner och hon är dessutom en ENSAMSTÅENDE mamma som klarat sig själv utan sin exman som misshandlade henne och sedan for till Kurdistan för att hitta en ny kvinna.
Att du överhuvudtaget gjorde 3 barn som hon fått under 6 års tid till ”en djävla massa ungar” bevisar hur lite du faktiskt har att säga om denna familj för att trycka ner dem. Ja hennes söner valde fel väg, men att hitta på lögner och kalla dem bidragstagare är bara lågt. Gå på fakta istället.
Citera
2022-05-03, 02:02
Medlem
Citat:
Hej Poppin,

Har du lust och ork att berätta mer om dessa pojkar, är de uppväxta i Tuve? Vad har de för relation till varandra? Vad är det som föranlett mordet och tror du att det blir hämningar mot individer i Tuve framöver, eller har BO umgåtts med vänner utanför Tuve?

Skulle uppskatta om du vill räta ut många frågetecken både för mig och många andra som kanske inte känner till varken människorna eller tidigare händelser.

Allt väl!

Känner inte till dessa människor personligen men det jag vet är att de båda häktade männen var vänner med BOs yngsta bror. GM2 (kaywan) var något närmare Bos lillebror (lalo) än GM1 (abdul) var. I 15 års åldern umgicks de dagligen men efter ett tag bytte abdul umgänge. Vad som hände med kaywan och lalos vänskap vet jag inte, personligen tror jag inte att kaywan är inblandad i detta, men som sagt, vem vet. Hela grejen tycks vara en hämnd för en knivskärning som gjordes på GM1 av BO, men som sagt så är ingenting utrett ännu
Citera
2022-05-03, 02:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 031Hisingen
Kaywan o hans familj kommer ångra sig grovt. Det är inte kul att bo i fiende territorium, speciellt inte när backa e fienderna

Backa kunde inte bry sig mindre om BO. BOs lillebror Dario blev för några år sedan rånad och tvingades strippa på brunnsbo torg, så kan lugnt säga att backa inte bryr sig.
Citera
2022-05-03, 05:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Känner inte till dessa människor personligen men det jag vet är att de båda häktade männen var vänner med BOs yngsta bror. GM2 (kaywan) var något närmare Bos lillebror (lalo) än GM1 (abdul) var. I 15 års åldern umgicks de dagligen men efter ett tag bytte abdul umgänge. Vad som hände med kaywan och lalos vänskap vet jag inte, personligen tror jag inte att kaywan är inblandad i detta, men som sagt, vem vet. Hela grejen tycks vara en hämnd för en knivskärning som gjordes på GM1 av BO, men som sagt så är ingenting utrett ännu

Tack så mycket för din förklaring!

Finns det någon bild på Abdul? Han skall tydligen tidigare bott i Norumshöjd, närmast basket/fotbollsplan…

GM2 (Kaywan) häktades men nekar brott, misstänks för grovt skyddande av brottsling enligt media. (Men kan självklart komma att ändras under utredningen).

Avspärrningen på villan har numera tagits bort av polisen, dock är de där väldigt kontinuerligt och stämmer av läget utanför. De åker förbi var 30 min - 1h intervall. Är polisen rädda för att det finns någon form av hämndaktion mot familjen? Varför skall de annars åka förbi villan så himla ofta?

Vet man varför BO knivskar GM1 (Abdul)? Om dessa uppgifter stämmer, när i tiden skulle detta inträffat?

Skall bli intressant att följa utvecklingen…
Senast redigerad av stjoergen 2022-05-03 kl. 05:14.
Citera
2022-05-03, 08:11
Medlem
Citat:
Tack så mycket för din förklaring!

Finns det någon bild på Abdul? Han skall tydligen tidigare bott i Norumshöjd, närmast basket/fotbollsplan…

GM2 (Kaywan) häktades men nekar brott, misstänks för grovt skyddande av brottsling enligt media. (Men kan självklart komma att ändras under utredningen).

Avspärrningen på villan har numera tagits bort av polisen, dock är de där väldigt kontinuerligt och stämmer av läget utanför. De åker förbi var 30 min - 1h intervall. Är polisen rädda för att det finns någon form av hämndaktion mot familjen? Varför skall de annars åka förbi villan så himla ofta?

Vet man varför BO knivskar GM1 (Abdul)? Om dessa uppgifter stämmer, när i tiden skulle detta inträffat?

Skall bli intressant att följa utvecklingen…

Någon länkade två konton som båda tillhör personer som heter abdul, men kunde endast se den ena profilen (som var hans gamla). Det är en väldigt gammal bild av honom som liten som finns som profilbild, men det stämmer att han bodde i norumshöjd vid fotbollsplanen.

Vet inte varför han blev knivskuren, men en sak jag märkte var att man skrivit i tråden att det var BOs yngste bror Lalo som skurit abdul. Enligt mina uppgifter var det BO själv, men samtidigt hade det kunnat stämma om det vore BOs lillebror då de är lika gamla. Bo själv var 6 år äldre så vet inte vad han skulle ha för nytta av att skada abdul, men det kan ha varit droger involverade. Jag håller med dig, det kommer sannerligen att bli spännande
Citera
2022-05-03, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskenivattn3t
Någon länkade två konton som båda tillhör personer som heter abdul, men kunde endast se den ena profilen (som var hans gamla). Det är en väldigt gammal bild av honom som liten som finns som profilbild, men det stämmer att han bodde i norumshöjd vid fotbollsplanen.

Vet inte varför han blev knivskuren, men en sak jag märkte var att man skrivit i tråden att det var BOs yngste bror Lalo som skurit abdul. Enligt mina uppgifter var det BO själv, men samtidigt hade det kunnat stämma om det vore BOs lillebror då de är lika gamla. Bo själv var 6 år äldre så vet inte vad han skulle ha för nytta av att skada abdul, men det kan ha varit droger involverade. Jag håller med dig, det kommer sannerligen att bli spännande

Dina ord kunde lika gärna varit mina… jag har sett och resonerat precis likadant som dig, därför jag inte riktigt får ihop alla pusselbitar.

Samtidigt är det väl inget konstigt i dagens samhälle att personer umgås med varandra där det kan skilja flera år då de har samma leverne och intresse, brukar väl oftast handla om både knark och pengar, tyvärr!

Det skrivs inte mycket i tråden, så man får inte heller reda på jätte mycket.

Aja, tiden får utvisa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in