Citat:
Spänn fast säkerhetsbältet, för här kommer en kontroversiell åsikt: i princip samtliga "komiska inslag" (!) i det här kriget framstår som "komiska" för att det är så de framställs i ukrainsk och västerländsk propaganda. Många föreställer sig strykrädda ryska soldater som smyger omkring med ett gevär i hand och den andra handen på hjälmen, som hemvärnsgubbar i någon gammal film med Nils Poppe. Själv har jag svårt att se något komiskt i krig rent allmänt, men det är jag det.Och syftet var att hela världen skulle skratta åt Rysslands armé? En skenmanöver med flera komiska inslag, som kommer att studeras i alla framtida militärakademier på hur en invasion inte ska gå till.
Den ryska mentaliteten att förvränga, förneka och ljuga om allt är häpnadsväckande men med resultatet att det inte går att föra ett normalt samtal med ryssen och dess propagandakrigshetsare.
Ryssens tvärtomspråk menar att magplasket i Kiev, detta dunderfiasko med den episkt långa stillastående konvojen som talande bild för det ryska misslyckandet var egentligen ett av den gudomlige tsar Putins många strategiska finter.
Grattis kamrat. Du får 10 av 10 nordkoreaner som nyttig idiot.
Den ryska mentaliteten att förvränga, förneka och ljuga om allt är häpnadsväckande men med resultatet att det inte går att föra ett normalt samtal med ryssen och dess propagandakrigshetsare.
Ryssens tvärtomspråk menar att magplasket i Kiev, detta dunderfiasko med den episkt långa stillastående konvojen som talande bild för det ryska misslyckandet var egentligen ett av den gudomlige tsar Putins många strategiska finter.
Grattis kamrat. Du får 10 av 10 nordkoreaner som nyttig idiot.
Att Ryssland gjort flera misstag och haft det kämpigt, till viss del onödigt kämpigt, är nog helt sant. Däremot tror jag inte att precis allt är fullt så pinsamt som man får intryck av när man sitter på Twitter och läser "funny captions".
Å andra sidan är det intressant att studera hur ukrainska soldater framställs. Ibland är det östeuropeiska hårdingar, helt i linje med den gamla klichébilden av sovjetisk militär i krigsfilmer, och ibland är de roliga killar som kunde bo i vilket västeuropeiskt land som helst. Det är så effektiv propaganda fungerar. Sanningen är att det troligen finns hyfsat gott om strykrädd kanonmat även med blågul patch på uniformsärmen.