2022-05-02, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Sägs att kring 30% av de unga fattiga pojkar som har kommit hit från Afghanistan och Pakistan är offer för trafficing genom att tvingas uppträda som sk "bashar bakish" i hemlandet. Mycket grymt!

https://urplay.se/program/202611-barn-till-salu-bacha-bazi-i-afghanistan

Men det är inte skäl nog att få PUT här.

Sorgligt att inse men är ändå ingen orsak att få stanna här. En hel del killar är eftersökta för brott begångna i deras hemländer. Plus att en hel del har deserterat från kriget.
Jag vet inte. De känner inte ens till att det händer/hänt varandra.

Många afghaner här uppges ha utsatts för våldtäkter och sexuella övergrepp enligt människor som arbetat med dom.

Att flytta någonstans innebär att det förflutna inte "syns". Det sjukaste är att de får sommarjobb, dra igång projekt med barn. Ingen hänsyn till kulturen de kommer ifrån och den särskilda utsatthet de unga då kan hamna i med tränare, ungdomsledare osv.
Citera
2022-05-02, 18:56
Medlem
Skaraborg2s avatar
Danspojkarna.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är inte bara dans, de kallas bacha bazi och är barnprostituerade sexslavar. Ruggigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Dokumentären The dancing boys of Afghanistan
https://www.youtube.com/watch?v=T1LGTnOF5yg

Ja jag vet detta.

Har tidigare sett program om danspojkarna och deras beundrare. Verkligen ruggigt men fullt normalt i ett land som t. ex. Afghanistan.
Citera
2022-05-02, 18:57
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är en riskanalys utförd? Kvinnan måste ju pratat med någon person som upplyst/hjälpt henne att ansöka om kontaktförbud, eller? Avsåg hon att söka skilsmässa/eget boende? I annat fall dvs vid delat boende förstår jag inte hur kontaktförbud rent praktiskt skall fungera.

Ja, tänkte på det också.
Hon/familjen hade ett ombud om jag inte minns fel, den som avsa sig uppdraget pga jäv. Någon i tråden (läste du det?) googlade upp lite fakta runt det och kom fram till att en anledning till att ombudet kan ha avsagt sig uppdraget kan ha varit att h*n blev för partisk (dvs att ombudet kanske tog kvinnans parti mot mannen?), därav jäv?

Enligt artikeln/intervju i svt verkar dom ha skiljt sig, men det är ju mannens uppgift. Säker kan man inte vara, han verkar ha sagt lite olika till olika personer om vem som lämnade vem. Hon verkar ju dock ha flyttat till Surahammar.

Men när?

I Norberg har han sgt till någon/gra att hon stack och att han inte visste var hon tagit vägen.

Däremot i Spenshult verkar han ha sagt att det var han som lämnade hustrun.

Sedan är alla de här uppgifterna förstås personer som berättar för media, vilket naurligtvis inte kan jämföras med ett förhör.

Om man får igenom ett kontaktförbud, då kan man väl ringa polisen om han skulle dyka upp plötsligt. Jag tror att man inte utrett vare sig risken (riskanalys) ordentligt, eller gjort en ordentlig undersökning av kvinnans förvinnande.

Det är min magkänsla.

De har helt enkelt inte litat på henne tillräckligt mycket.
Citera
2022-05-02, 19:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är inte bara dans, de kallas bacha bazi och är barnprostituerade sexslavar. Ruggigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Dokumentären The dancing boys of Afghanistan
https://www.youtube.com/watch?v=T1LGTnOF5yg

Fy så obehagligt...
Citera
2022-05-02, 19:03
Medlem
Skaraborg2s avatar
En helt ny grupp av brottslingar.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
De gör en p7 för att undersöka om han har en psykisk störning när han begick brotten. På rutin för att hålla skenet uppe.

Jag roas av frågeställningen om islams terror mot kvinnor är en psykisk störning som en man kan få vård för, och om åkomman kan botas. Sen blir behandlingen inom svensk psykvård omöjlig att genomföra med tanke på språksvårigheter.

Sverige har tagit in brottslingar som inte kan hanteras i normal svensk kriminalvård. Nu är det förvaring och inte vård av en brottsling som gäller. Det primära målet är att skydda allmänheten från honom.

Det är helt riktigt.

Många brottslingar kan idag varken kriminal- eller psykvården hantera. En helt ny grupp. Den MGM tillhör den gruppen och kan aldrig vårdas. Han skall förvaras på ett betryggande sätt. Naturligtvis skall allmänheten skyddas från en sådan här farlig person.
Citera
2022-05-02, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Jag betvivlar inte att hans träningskompis har rätt.

Skulle han bli dömd så är det bara att hoppas att han inte hamnar i psykvården.

Jag tyckte han sa "sanningen" i så lindriga ordalag som han kunde komma undan med. Ett ynkligt kräk var det.

Det är en liten ort, med en begränsad krets av personer som känner varandra sedan flera år tillbaka och de har inte mycket annat för sig än att skvallra. I belysning av det tycker jag att intervjun inte tillförde något mer än att befästa att de alla är skitstövlar, när kvinnor och barn är det aktuella ämnet.

Deprimerad var han; MGM. Han som raggade kvinnor på dejtingappar som ställe att hitta fru till tvångsgifte och våldtäkt. Som han mördar på det mest fega och plågsamma sätt man hört talas om. Det är deprimerande för mig som en medborgare som betalat för dessa dansande karlars uppehälle med mina hårt beskattade pengar. Det finns inget i denna historia som är förmildrande.
Citera
2022-05-02, 19:31
Medlem
Från polisens hemsida angående exfrun.

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/maj/polisen-tittar-narmare-pa-anmalan-om-forsvunnen-person/
Citera
2022-05-02, 19:35
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ett otroligt grymt öde.

Citat:
Ursprungligen postat av Perioden
Vad ilsk du är. Argbigga.
Ot.
Svårt att tänka mig ett grymmare öde nästan. Är det någon gång livstid ska tilldelas för mordförsök borde der vara här. Ni juridikexperter... Går det ens att komma runt maxstraff på detta brott?

Ett otroligt grymt öde begånget av en man utan någon som helst empati för andra.

Det tror jag nog att det går. Om han ens får något straff? Allt beror på vad polisen har på fötterna. Själv kommer han inte att berätta något.
Citera
2022-05-02, 19:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Surahammar 2020-01-31.

Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2022/maj/polisen-tittar-narmare-pa-anmalan-om-forsvunnen-person/

Tack för länken.

Här framkommer ett exakt datum för anmälan.

Citat:

"Svaret som kan lämnas är att polisen tittar närmare på en anmälan om en försvunnen person som inkom 2020-01-31, där en kvinna i Surahammars kommun anmäldes försvunnen."
Citera
2022-05-02, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ett otroligt grymt öde begånget av en man utan någon som helst empati för andra.

Det tror jag nog att det går. Om han ens får något straff? Allt beror på vad polisen har på fötterna. Själv kommer han inte att berätta något.
Kvinnans berättelse smäller högt om hon är trovärdig, vilket jag faktiskt tror. Sen kommer de under några månader samla bevis, förhöra de som han haft kontakt med och folk som känner honom. Ev fingeravtryck på de stenar han slängt på henne i gruvhålet är också mkt intressant. Han är körd. Sååå körd.
Citera
2022-05-02, 19:58
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tyckte han sa "sanningen" i så lindriga ordalag som han kunde komma undan med. Ett ynkligt kräk var det.

Det är en liten ort, med en begränsad krets av personer som känner varandra sedan flera år tillbaka och de har inte mycket annat för sig än att skvallra. I belysning av det tycker jag att intervjun inte tillförde något mer än att befästa att de alla är skitstövlar, när kvinnor och barn är det aktuella ämnet.

Deprimerad var han; MGM. Han som raggade kvinnor på dejtingappar som ställe att hitta fru till tvångsgifte och våldtäkt. Som han mördar på det mest fega och plågsamma sätt man hört talas om. Det är deprimerande för mig som en medborgare som betalat för dessa dansande karlars uppehälle med mina hårt beskattade pengar. Det finns inget i denna historia som är förmildrande.

Du vet väl inte vem träningskompisen är, vilken bakgrund han har eller hur han är?
Man kan inte dra alla personer över en kam, lika lite som man kan göra med någon annan.

Jag kan dra dig över samma kam som Ebba Busch, vad säger du om det?
Citera
2022-05-02, 20:00
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey

Tack!

"Polisen har fått många frågor om händelsen och ytterligare en anmälan som gäller en försvunnen kvinna från i januari 2020."

Vem har gjort denna anmälan?
Kanske jag blandar ihop det med begäran om kontaktförbudet, men kan det vara ett av barnen, dvs yngste?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in