Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
https://tass.com/politics/1446227
Högt uppsatta ryska politiker skräder nu inte orden mot de krigshetsande NATO- och EU-länderna som förlänger ukrajnarnas lidande genom sina huvudlösa vapentransporter till galningen Zelenskyj.
Röster höjs nu för att ställa dessa vettvillingar inför krigsrätt. De har skickat vapen till en apokalyptisk regim (trots att Sverige likt många andra EU-länder haft som officiell hållning att man inte säljer vapen till krigförande länder).
Utan västlig inblandning hade konflikten varit löst för två månader sen. Ukrajna kan liknas vid en KOL-patient som ligger i respirator men får cigaretter tända åt sig av sjuksköterskorna.
Det luktar lite positionering inför en stundande förlust kan jag tycka. Man har inte lyckats särskilt väl med att uppnå sina mål och behöver förr eller senare peka ut en anledning till detta. Hittills har man ju i handling även visat att man inte kommer att konsekvensutsätta någon som stödjer Ukraina med krigsmateriel, så att man först nu skärper tonen i Duman drygt två månader in i invasionen ser inte så seriöst ut. Jag tror att man skall tolka det här som inrikeskommunikation, man förklarar helt enkelt för varandra att västvärldens stöd är orsaken till varför man inte lyckats bättre än man gjort.
I rättvisans namn bör man understryka att vapenleveranserna från väst faktiskt
är en viktig orsak till ryssarnas dikeskörning, men det är inte den enda orsaken. Att Ukraina tränats och förberetts av sina allierade i åtta års tid är minst lika viktigt, samt det faktum att ryssarna har uppenbara problem i sin krigsmakt med allt från moral, befälsordning, logistik, underhåll, planering, underrättelser etc. Och här är vi inne på orsaker som nog inte upplevs som särskilt attraktiva talepunkter att driva i Ryssland just nu. Det vore ju att erkänna sina egna fel och brister, samt att ryssarnas top down-militärdoktrin inte är lika effektiv som USA:s och NATO:s variant med "mission command".
Citat:
Ursprungligen postat av Svettiga-babbar
Kan Ryssland göra verklighet av att ställa folkförrädarna i Europa inför krigsrätt?
Nej, inte förrän de har underkastat sig hela Europa och det har jag svårt att se att de skulle kunna lyckas med. Just nu har de ju det svårt nog med att i segra Donbass där de möter en fiende som till största del slåss med NATO:s restmaterial och använder sig av NATO-taktiker man lärt sig på senare år. Om bara det är kämpigt nog så tror jag inte att de kommer att klara av en fullskalig konflikt med NATO, oavsett om kärnvapen skulle användas på gängse sida eller ej.