2022-05-02, 18:52
Medlem
askungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
När de sa att "både Axel och Märtha tycker om djur" och när man fick se honom tillsammans med hästen, ja då blev han ju om möjligt ännu finare.
Nä.jah förstår mig inte på folk som tycker en snäll trevlig empatisk kille är "omanlig". Och när han drog upp glasögonen över pannan, och kisade så där mot Märtha, han har ju så fina ögon, nåt med blicken, den är varm och glittrar. Vilket vackert lockigt tjockt hår han har dessutom, ja hoppas han hittar någon som uppskattar honom.

Bögarna är roliga och lättar upp programmet. Det blonda paret är fina tillsammans. Likaså det något äldre paret, men kärlek verkar svårt att hitta i dessa arrangerade äktenskap särskilt när folk inte förstår att sann kärlek inte kommer med en gång utan är något som växer fram.
Det sista du skriver har du verkligen rätt i.
Det är därför programupplägget är lite fel, eller åtminstone så bör deltagarna ha detta med sig när de går in i relationen.
Citera
2022-05-02, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IvyJulep
Den där verklighetsfrånvände psykologen sa "Axel och Märtha befinner sig i ett väldigt spänt läge just nu. De hittar inte fram till varandra [...]".

Att han lägger till "just nu" får det att låta som att han tror att de kommer nog bli ett par bara de får vara i samma rum tillräcklig länge. Är han helt pantad?

Ja, nog är han pantad den sk psykologen.

Det vände sig i magen på mig när de visade klippen från Märtas bröllopsnatt. Kom att göra associationer till alla unga tvångsbortgifta flickor i Sverige som inte lyckas, eller får lov att värja sig mot den småkåte brudgummens trevanden. Som tvingas uppleva bröllopsnatten som våldtäktsoffer. Då de aldrig får säga nej. Min syriska väninna är 52 år. Hon får fortfarande inte säga nej. Hennes make har hotat mig om jag skulle få för mig att hjälpa henne med skilsmässa (han vet att jag hjälpte en annan syrisk väninna).
Detta är svensk statstelevision dock. Arrangerade äktenskap ala socialdemokraternas modell. Där bruden värjer sig med kuddar i den äkta sängen. Så mysig tv det blir.
Citera
2022-05-02, 19:04
Medlem
Märtha är fullständigt vedervärdig. Humor att detta är ett inslag i detta program numera. Snäll man möter vedervärdig kvinna. Nästa säsong vill jag se en man kritisera sin kvinna för att inte vara tillräckligt kvinnlig, mesig osv. Går det obemärkt förbi som nu eller ramaskri i social media? Gissar på det senare.
Citera
2022-05-02, 19:12
Medlem
Axel och Märta har diametralt olika sätt att uttrycka sig, och kan ha en dialog endast för att Axel är lyhörd och anpassar sig vilket han också försökte förklara vid matbprdet. Hans attityd vinner i längden i vilken relation som helst. Märtas tvärtom.
Citera
2022-05-02, 19:12
Medlem
kulturstrategs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jakadofski
Nu kom jag på vad det är, Axel har ju varit med förut, se Anton Ringstam https://instagram.com/albinringstagram?igshid=YmMyMTA2M2Y=

Skillnaden är dock att Albin är genuint snäll till skillnad från Axel som har en mörk sida. Axel spelar snäll, till viss del - men han är också en dubbelnatur. Märtha ska nog vara glad att hennes förnedring av Axel sker i TV. Annars hade hon legat risigt till när Axel's inre raseri bubblar upp till ytan efter detta.

Martin har helt rätt i att Jonas skäms för sin läggning. Jonas förnekar det men framstår som ett fån då Martin har sett igenom honom. Här märks det att Jonas har komplex för sitt utseende(fullt förståeligt) och inte inser/har erkänt det för sig själv än. Resultatet av detta blir en osäker natur och skört ego. När Martin då antyder att Jonas skulle skämmas för sin läggning blir det sköra egot stött - och han blir tvungen att försvara det till varje pris för att kunna stanna kvar i förnekelsens bubbla. Att han är från landet och inte har utmanats av sin omgivning bidrar också till att han har kunnat leva kvar i förnekelse så länge. I storstan besitter folk högre social intelligens generellt. Martin är mycket mer socialt intelligent än Jonas, dels för att han är från storstan och dels för att han inte är lika ful som Jonas och därför inte har ett enormt utseendekomplex som Jonas har(och tvingas leva i förnekelse om för att inte bli en homosexuell incel utan liv). Hellre ett "normalt" men falskt liv än ett svårare liv som ärlighet mot sig själv innebär för en sån som Jonas.

Förnekelse är ett fenomen som fungerar som en helhet. Om en förnekelse utmanas(blir avslöjad) så måste individen stå fast vid den förnekelsen för att inte en dominoeffekt ska uppstå. För om en förnekelse släpper så släpper de andra förnekelserna också. Det är därför Jonas blir stött för minsta lilla och måste försvara sig även när det handlar om bagateller.

Jonas klassiska grinbög-karaktär blir också lite av en omedveten taktik i slutändan. Vi kunde se det när han gick in och grinade i sovrummet - han hoppades att Martin skulle följa efter, trösta och sen tröst och straffknulla honom för att han var grinig. Pinsamt värre då Martin bara är trevlig av artighet och inte är det minsta attraherad av honom. Kanske har han också missat att Martin är receiver och ändå inte är den som utdelar straffknull. Att han missar en sån uppenbar sak är signifikativt för att han lever i förnekelse.

Återkommer med vidare analyser. Bland annat Hans fixering vid oralsex och utbyte av kroppssafter för att känna romantisk närhet med sin partner - och hur man ser detta.
Citera
2022-05-02, 19:15
Medlem
Martin är omogen och ovan vid ömsesidigt lyssnande, men menar inget illa. Han är helt oförberedd på en vuxen tvåsamhet och blir som en osäker 14-åring som tar till tvärsäkerhet och ångvältsuttalanden för att kamouflera att han inte förmår eftertanke eller empati ännu i nån större utsträckning utan är ungdomligt egenstyrd. Jonas ligger år före honom i mognad.
Citera
2022-05-02, 19:19
Medlem
Mognaste paret är Bodil och Hans, inte helt oväntat. Båda har uttryckt att de önskar se tiden an och inte förväbta sig för mycket för snabbt vilket torde vara det enda vettiga sättet att ta sig an deltagande i ett sånt här experiment. Bodil är försiktig och introvert vilket kan tyda på svårigheter av något slag men inte måste göra det. Hans verkar vara hyvens. Hoppas de fortsätter behandla varandra väl.
Citera
2022-05-02, 19:26
Medlem
Ko-vid-19s avatar
Hans saknar körkort. Kan det ställa till det? Hon vill (måste?) bo på landet?
Citera
2022-05-02, 20:27
Medlem
Larasofts avatar
Stroketjejen och kaviar är så tråkiga. Outhärdligt att se.
Citera
2022-05-02, 20:27
Medlem
Enmansdemos avatar
"Mycket god sås"

Citat:
Ursprungligen postat av Fransethaiko
Märtha är fullständigt vedervärdig. Humor att detta är ett inslag i detta program numera. Snäll man möter vedervärdig kvinna. Nästa säsong vill jag se en man kritisera sin kvinna för att inte vara tillräckligt kvinnlig, mesig osv. Går det obemärkt förbi som nu eller ramaskri i social media? Gissar på det senare.
Ska han kritisera att hon inte är tillräckligt mesig?

Helt rätt av Axel att inse att tävlingsinriktade människor är störiga, men att han gillade
att mysa sig igenom tävlingar, där tappade han mig, för i en annan del av stan hade
bögarna det också mysigt med te-bjudning

Axel bröt mot samtyckeslaget, han måste dömas i en domstol för våldtäkt
Om Märtha är så tävlingsinriktad borde ju hon kunna hetsa Axel i sängen, jag ser potens-ial

Calle Schulman JR tog Louise omotiverad på röven när dom bada
Senast redigerad av Enmansdemo 2022-05-02 kl. 20:37.
Citera
2022-05-02, 20:35
Medlem
Martin och Jonas kommer ju från två skilda världar, det är stor skillnad att vara bög i Sthlm jämfört med småstad i Närke.

Märtha bygger kuddväggar, ge mig styrka!
Citera
2022-05-02, 20:37
Medlem
Tacoparet hade en jättefin video när de tittar på programmet. Nu vet jag att de är för fina i kanten för att läsa flashback, men jag undrar hur de tänker när de ser de felmatchade paren denna säsong? Och är medvetna om att just deras matchning var sjysst gjord. Kollar de med nostalgi eller har de någon sympati för de som detta år lämnar programmet och ångrar att de var med? Anton kunde ju lika gärna ha blivit felparad med en riktig rabat kvinna som traumatiserade honom. Eller Sofia kunde ha varit den som fått värja sig för sexuella närmanden i bröllopssängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in