2022-05-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Är en riskanalys utförd? Kvinnan måste ju pratat med någon person som upplyst/hjälpt henne att ansöka om kontaktförbud, eller? Avsåg hon att söka skilsmässa/eget boende? I annat fall dvs vid delat boende förstår jag inte hur kontaktförbud rent praktiskt skall fungera.
Familjens juridiska ombud.

De behöver inte vistats med varandra ständigt. Fruarna kan vara hemma, låsta utan att kunna språket. Den afghanska och närliggande landets kultur tycks vara att kvinnor är i hemmen och männen ute och umgås med varandra. Kvinnorna är i många fall bördor för männens frihet.

Man ska även minnas hans konstiga klipp på unga män som dansar. Han kan spenderat tid hos andra och/eller haft andra sexuella relationer.
Citera
2022-05-02, 17:44
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Ja men problemet är att han sannolikt ville gifta sig för att inte bara få en ung fru utan även få möjlighet att stanna via anknytning (även om jag tror att frun då måste kunna försörja dem båda). Jag tror som sagt inte att han är särskilt intelligent och begick en blunder väl medveten om att frun är död utan att reflektera över att han fortfarande står som gift och inte kan gifta sig här då.
Ja, om de inte var skilda eller han är för dum för att förstå att i Sverige gäller svensk lag.

Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tycker dock det låter som att de hann skilja sig innan hon mördades. Nu skriver vi att hans exfru blev mördad eftersom det enligt massmedia är så att han berättade att han mördat sin exfru för sitt nya offer som överlevde.
Fast vi vet ju inte om han sagt "exfru" eller "fru" - --

Innan han slängde ned kvinnan i hålet berättade han för henne att han mördat sin fru, enligt uppgifter till Expressen.
https://www.expressen.se/nyheter/gamla-forsvinnandet-tas-upp-igen-nya-uppgifter/
Citera
2022-05-02, 17:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Danspojkar.

Citat:

De behöver inte vistats med varandra ständigt. Fruarna kan vara hemma, låsta utan att kunna språket. Den afghanska och närliggande landets kultur tycks vara att kvinnor är i hemmen och männen ute och umgås med varandra. Kvinnorna är i många fall bördor för männens frihet.

Man ska även minnas hans konstiga klipp på unga män som dansar. Han kan spenderat tid hos andra och/eller haft andra sexuella relationer.

Dessa s. k. danspojkar är mycket populära i Afghanistan.

De dansar då för en grupp äldre män.
Citera
2022-05-02, 18:00
Medlem
Asynjans avatar
"Han var inte normal" säger träningskompisen.

"Han hade också ett stort intresse för kvinnor, och var mycket på dejtingappar, enligt den bekante."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/traningskompisen-om-gruvhalsmisstankt-han-var-inte-normal
Senast redigerad av Asynjan 2022-05-02 kl. 18:03.
Citera
2022-05-02, 18:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2

Ja jag vet. I Pakistan ocku tydligen och där har de uppenbarligen bott. Det konstigaste är väl att de lägger upp klipp med unga män som dansar väldigt ovanligt utmanande för män även om de har vanliga kläder. För dem normalt, för oss... väldigt konstigt.
Citera
2022-05-02, 18:20
Medlem
Skaraborg2s avatar
Inte normal enligt hans träningskompis.

Citat:
Ursprungligen postat av Asynjan
"Han var inte normal" säger träningskompisen.

"Han hade också ett stort intresse för kvinnor, och var mycket på dejtingappar, enligt den bekante."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/traningskompisen-om-gruvhalsmisstankt-han-var-inte-normal

Jag betvivlar inte att hans träningskompis har rätt.

Skulle han bli dömd så är det bara att hoppas att han inte hamnar i psykvården.
Citera
2022-05-02, 18:25
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Jag tycker dock det låter som att de hann skilja sig innan hon mördades. Nu skriver vi att hans exfru blev mördad eftersom det enligt massmedia är så att han berättade att han mördat sin exfru för sitt nya offer som överlevde.

Ja, i några artiklar benämns kvinnan som exfrun, men jag tycker att det inte ör klarlagt helt väl?

Nu ser vi alla fall att kvinnan sagt att hon inte ville bo med mannen och att hon istället anmäldes försvunnen i Surahammar jan- 20. Hon har alltså flyttet vid någon tidpunkt och pappan ska ändå bo kvar i Norberg?

Alltså här blir det ju lite av samma förhållande som den nu räddde kvinnan i gruvhålet; mannen verkar ha typ kontroll över den yngre tjejen enligt grannarna på asylboendet, och hustrun(exet?) som kanske har skiljt sig och åtminstone har flyttat "råkar" försvinna trots att hon inte längre bor med barnens pappa. Han har hotat henne med att döda henne om hon får avslag på asylansökan.

Handlar det om barnen? Handlar det om både barnen och att hans förhoppningar om att få stanna försvinner med att hon får avslag? Eller vad handlar det hela om????

Då undrar man om barnen som ju var de som anmälde försvinnandet bodde i Surahammar också eller om det enbart var hon som bodde där?

Samtidigt var det väl en trådskribent som nämnde att något av barnen (den äldsta?) i varje fall fanns med i skolkatalogen nu och även gått i skolan i Norberg tidigare om jag inte minns fel. Kanske delades barnen upp mellan föräldrarna? Det är just det här med att två av barnen anmälde sin mamma försvunnen som gör mig lite undrande.

De tre barnen uppges vara födda 2007, 2008 och 2011 enligt Samnytt, så det yngsta barnet som vid mammans försvinnande var 9 år, kanske ansågs vara antingen för liten, eller bodde hos pappan?
Citera
2022-05-02, 18:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Det är inte bara dans, de kallas bacha bazi och är barnprostituerade sexslavar. Ruggigt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Dokumentären The dancing boys of Afghanistan
https://www.youtube.com/watch?v=T1LGTnOF5yg
Citera
2022-05-02, 18:34
Medlem
notknapparens avatar
Citat:

Usch, det låter inte bra.
Men jag får inte riktigt uppfattningen av det den fd kompisen berättar att han var psyksjuk, samtidigt säger han ju att "han var inte normal".

Frågorna som mgm ställde sig handlade ju mer om de livsproblem som han hade med uppehållstillstånd, hur det ska gå för mina barn (huu, hoppas han inte menade något annt än vanliga framtidstankar), att han skiljt sig och om han skulle stanna i Sverige eller inte. Dejtingappar kanske inte är så konstigt om de skiljt sig, men deprimerad nämner han också att han verkat.

Och här framkommer det ju av vännen att de verkar ha skiljt sig.

"– Jag träffade aldrig hans fru. Han sade att de hade skiljt sig, berättar mannen, som vill vara anonym."
//
"Han menar att den misstänkte mannen var deprimerad och att det märktes på sättet han pratade."

Citera
2022-05-02, 18:38
Medlem
Citat:

Sägs att kring 30% av de unga fattiga pojkar som har kommit hit från Afghanistan och Pakistan är offer för trafficing genom att tvingas uppträda som sk "bashar bakish" i hemlandet. Mycket grymt!

https://urplay.se/program/202611-barn-till-salu-bacha-bazi-i-afghanistan

Men det är inte skäl nog att få PUT här.

Sorgligt att inse men är ändå ingen orsak att få stanna här. En hel del killar är eftersökta för brott begångna i deras hemländer. Plus att en hel del har deserterat från kriget.
Citera
2022-05-02, 18:40
Medlem
Citat:

De gör en p7 för att undersöka om han har en psykisk störning när han begick brotten. På rutin för att hålla skenet uppe.

Jag roas av frågeställningen om islams terror mot kvinnor är en psykisk störning som en man kan få vård för, och om åkomman kan botas. Sen blir behandlingen inom svensk psykvård omöjlig att genomföra med tanke på språksvårigheter.

Sverige har tagit in brottslingar som inte kan hanteras i normal svensk kriminalvård. Nu är det förvaring och inte vård av en brottsling som gäller. Det primära målet är att skydda allmänheten från honom.
Citera
2022-05-02, 18:45
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morrmorromorrfarr
Hupp hupp. Verkar som att åklagare, inte bara i detta fall, gör det enkelt för sig och hoppar över riskbedömningen och går direkt på steg två "proportionalitetsbedömning", alltså tidigare brott av samma typ, Illa illa.

Ja eller hur?

Vi får väl se hur det kommer att gå med det fallet vad gäller försvinnandet av (som det verakr (ex- frun):

Dn:
"Enligt polisen vidtog man ”rutinmässiga utredningsåtgärder” när anmälan kom in, men inga misstankar om brott uppstod då.

Polisen kan i nuläget inte säga om det föreligger ett brott bakom kvinnans försvinnande 2020, utan bara bekräfta att de på nytt utreder de inkomna uppgifterna i anmälan.
"
https://www.dn.se/sverige/polisen-utreder-pa-nytt-om-forsvunnen-kvinna/

Hur noga har man utrett när man har gjort de "rutinmässiga utredningsåtgärderna"?
För i mina öron låter det som att varningklockorna har ringt ordentligt med försök att få till kontkatförbud. I en sådan utredning borde det ingå att noga försöka reda ut om kvinnan använder sina kort, mobil och om det finns släktinga/vännerr till kvinnan som vet något mer. Och naturligtvis kolla upp den här mannen.

Inga misstankar om brott... men ändå har hon och två av barnen ansökt om kontaktförbud. Ville inte bo med mannen, flyttar. Barnen anmäler henne försvunnen, men inte mannen.

Vi får hoppas att polisen inte slarvat här. Om de inte har gjort det, då har man iaf en första start, annars är det surt.

Minns inte längre vem som pratade om Surahammar som bruksort?
Jag kollade lite på den där geologiska kartan som visade gruvor mm. Jag tyckte ändå att det såg ganska glerst ut på den, men att det fanne några:

https://apps.sgu.se/kartvisare/kartvisare-malm-mineral.html

Inte så långt mellan Surahammar och Norberg, ungefär 6 mil/ 1 timmes resväg med bil.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in