2022-05-02, 14:13
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Har du läst tråden ens? Olyckan berodde på att lastbilen körde in i den stillastående minibussen. Påkörningen hade hänt oavsett var personerna befann sig. Eller menar du att de borde ha lyft minibussen av vägen?

Sedan var det givetvis dumt att de befann sig vid bilen och därför tragiskt nog avled pga kraschen. Men detta hade inget att göra med lastbilsförarens agerande.

Om man kör in i ett stillastående fordon så har man per definition gjort fel. Då har man inte hållt den uppsikt framåt som krävs.

Vad är du ute efter egentligen?

Ja, alltså hade det precis rullat ut ett stenblock och lagt sig i filen så kan man ju inte lasta stenblocket för att det blir påkört. Och det var ju inte Tjörnbrons fel att vägbanan saknades. Åtminstone inte i förhållande till dem som förolyckades. Osett konstruktionsfel
Jag ser inget större problem med den här olyckan annat än att chevans förare likt varje annan människa o särskilt som ansvarig för sitt fordon omedelbart borde ha försökt sätta sina passagerare i säkerhet i terrängen och samtidigt se till att varna efterföljande trafik efter förmåga och efter reglemente.

Det handlar ju här liksom inte om att klara teoriprovet till körkortet utan att inse att de alla liksom trafiken som kommer bakom befinner sig i omedelbar livsfara. Oberoende av vad någon borde eller skulle. Man kan psykologiskt förstå om det istället trasslar till sig men då begriper man sig inte på sin egen roll i trafiken.

Sen borde väl då åsen kanske skyltas på nåt sätt där man särskilt varnar för typer av trafiksituationer som kan uppstå i en sådan ändå rätt specifik trafikmiljö. Att motorer kokar och fordon blir stående uppför hörde ju till vanligheterna förr i tiden i alla fall, och då är det väl bra att nåt sånt där påpekas. Håll avstånd. Ge akt på stillastående fordon. Anpassa hastighet. Eller vad som. Motorbromsning brukar väl påkallas nerför.

Hallandsåsen påverkar ju nederbörd och åskväder o ditt o datt. Och en massa annat. Kan ju vara ödmjukt inför elementen att erkänna att även mänskliga tingestar kan få utstå speciella påfrestningar.

Jag vet inte hur många berg esterna har av denna kaliber. Eller danskar o nordtyskar. Eller klippan-bor. Men mer än ett gupp i vägen är det ju.

Det är ju förstås särkilt tragiskt när två misstag (kanske) stöter på varann på det sättet. Men var nånstans ska man förvänta sig det? Jo, i trafiken.
Citera
2022-05-02, 14:39
Medlem
muneys avatar
Jag får alltid en kall kår längs ryggraden när jag kör förbi stillastående bilar och sällskapen i bilarna står alldeles för nära fordonet.
Tragiskt för alla inblandade. Beklagar sorgen till de som känner offren.
Citera
2022-05-02, 14:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frost37
Lastbilschauffören(från Estland)begärs häktad.

https://www.expressen.se/nyheter/27-arig-lastbilschauffor-begard-haktad-efter-olycka/

Naturligtvis. Han har ju gjort sig skyldig till ett mycket grovt brott.
Citera
2022-05-02, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Naturligtvis. Han har ju gjort sig skyldig till ett mycket grovt brott.

Det var väl ganska självklart att han skulle begäras häktad, min uppdatering kring detta var mest tänkt som en bekräftelse på lastbilschaufförens nationalitet(som diskuterats en del här).
Citera
2022-05-02, 15:38
Medlem
ibmachines avatar
Ofattbart att det får byggas 3-filig 120väg UTAN vägren.
Det som dödade dessa människor var inte att dom var babbar, raggare, fulla, eller miljöpartister.
Den som tog beslut att bygga ut till 3 filer på bekostnad av vägrenen dödade dem.

och, please, alla ni svensonpoliser som ska uppfostra mig att inte köra i mittenfilen över åsen (ännu farligare med kurvor och så i norrgående) bara fuck off. Fanns vägren, självklart, utan - jag håller mig i mittenfilen.
Citera
2022-05-02, 15:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ibmachine
Det som dödade dessa människor var inte att dom var babbar, raggare, fulla, eller miljöpartister.
Den som tog beslut att bygga ut till 3 filer på bekostnad av vägrenen dödade dem.

och, please, alla ni svensonpoliser som ska uppfostra mig att inte köra i mittenfilen över åsen (ännu farligare med kurvor och så i norrgående) bara fuck off. Fanns vägren, självklart, utan - jag håller mig i mittenfilen.
Vilken typ av väg handlar det om? 3 filer i vardera riktning eller 2+1 väg?
Citera
2022-05-02, 15:50
Medlem
Om Cheva-vanen i olyckan hade dåliga eller saknade bakre reflexer är det inte så självklart att i mörker kunna undvika att köra på den.

Det borde vara lika hårt som i Tyskland vid stopp på motorväg. Böter om man får bränslestopp, och om ditt fordon har lagt av så får du absolut inte vara nära nog för att bli skadad om någon inte ser sig för.

Fast inte hjälper det alltid med regler. Jag såg när olyckan i länken nedan inträffade, men var långt nog ifrån för att inte bli direkt inblandad. Bärgarchaffisen fick bägge benen brutna, men överlevde åtminstone. Att jobba på väg är alltid farligt:
https://www.ksta.de/region/unfaelle-auf-a4-lkw-faehrt-ueber-laderampe-und-prallt-gegen-fuehrerhaus-28397758?cb=1651499013144&
Citera
2022-05-02, 15:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Vilken typ av väg handlar det om? 3 filer i vardera riktning eller 2+1 väg?

3 filer i olyckans riktning. Kraftig uppförsbacke vid platsen för olyckan.
Senast redigerad av kamikazeklanten 2022-05-02 kl. 15:54.
Citera
2022-05-02, 15:54
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
3 filer i vardera riktningen. Kraftig uppförsbacke vid platsen för olyckan.
Ok, så de förolyckade stod i högerfilen? Brukar väl finnas någon typ av möjlighet att köra av en motorväg lite mer vid sidan om, men det finns alltså inte där olyckan skedde?
Citera
2022-05-02, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ibmachine

Så redig, och ändå vet du inte vilken hastighetsbegränsning som gäller över åsen?

Rätt svar: 110 km/h, inte 120.
Citera
2022-05-02, 16:02
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Ok, så de förolyckade stod i högerfilen? Brukar väl finnas någon typ av möjlighet att köra av en motorväg lite mer vid sidan om, men det finns alltså inte där olyckan skedde?

Nej, det finns inte. Södergående har man gjort E6 trefilig upp över åsen, det är möjligt att man gjort det även norrgående, från andra sidan åsen, men det kommer jag inte ihåg.

Bilden är tagen söderifrån mot norr, man ser där E6an blir trefilig, i samband med påfarten södergående från Båstad. Det finns i princip ingen vägren att tala om.

https://cdn.azotelibrary.com/image/w1300/nrb-12-07-4833.jpg
Senast redigerad av T-80U 2022-05-02 kl. 16:05. Anledning: Fel riktning
Citera
2022-05-02, 16:13
Medlem
ibmachines avatar
Citat:

Knapp halvmeter, sen skyddsräcke. Vansinnigt. I norrgående är det likadant i många kilometer, backe och kurvor. Stannar bilen där är de kört.
Själv kör jag en "kepsgobbe", kör i mittenfil fast kanske ingen finns i inre. Vill inte riskera att nån fått stopp och ha en ouppmärksam i mittfilen som stänger in mig.
Mången en gång har jag , trots ingen annan trafik, blivit "visad" hur fel jag kör. Snabba insvängningar framför mig och tillomed omkörd på insidan! märk väl, bara vi två i närheten,
tre filer lediga.
Hade jag också varit en idiot i trafiken hade jag önskat att det stog en van med soppatorsk
efter kurvan när svensonpolisen tvärkör in i innersta filen för att lära mig en läxa.

3-filig motorväg, utan vägren... nog borde det vara förbjudet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in