2022-05-02, 08:13
Medlem
hazenectars avatar
Mina tankar angående senaste avsnittet:

Axel och Märta, - Tycker faktiskt lite synd om Axel som inte har vett på att sätta ner foten. Efter att Märta uttryckte att det inte fanns någon attraktion skulle han ha lämnat produktionen istället för att ställa upp på att bli förnedrad ytterligare. Värst var ju helt klart Märtas påfund med kuddarna som ivrigt påhejades av den överfriserade sexologen. Som någon annan skrev, - hade Märta haft någon som helst fingertopskänsla hade hon erbjudit sig att sova på soffan istället för att återigen förnedra Axel i riks-tv

Bodil och Hans, - Min bedömning är att Hans går alldeles för fort fram, tror att Bodil hade känt sig betydligt mer bekväm om hon hade tillåtits att ta dom första travande stegen till fysisk beröring. Värmlänningens stora misstag är att hans höga intresse för bodil står skrivet över hela pannan. Tyvärr brukar kvinnor engageras och bli intresserade av att inte veta var man står, inte tvärt om som i det här fallet. En annan fråga i sammanhanget blir i vilken omfattning psykisk ohälsa är en del i Bodils liv..? Återstår att se.

Jonas och Louise, - Jag tror att årets Kalle-Kaviar inte har ett lika tungt bagage som Lars i förra säsongen. Louise däremot tycks inte vilja göra något annat än att diskutera sin hjärnblödning, - Jonas borde dra fötterna åt sig. Inte för att hon har haft en hjärnblödning utan för att hon envisas med att dom ska sitta och diskutera ämnet i tid och otid. Tänk om både män och kvinnor kunde inse att allt skulle bli så mycket trevligare om man aktivt avstod ifrån att blotta sina svagheter och allt elände som har hänt tidigare i ens liv. Tyvärr är det en vanlig missuppfattning i dagens samhälle att vi ska vara så öppna med allt och att det sen ska leda till en djupare relation. Det håller jag inte med om. Har man problem är det bättre att dessa tas upp med en psykolog eller terapeut. (Dock inte med mongo-psykologen som är "expert" i det här programmet! haha!)
Tillägg: det som talar för Louise är att hon såhär långt ändå uppvisar en bra attityd, - tillskillnad mot häxan till sjuksköterska som förra säsongens kalles-kaviar fick tampas med.

Bögarna - Tyckte att Martin kändes lite ogenuin i början men han verkar trots allt vara en ganska festlig prick. Tror dom här båda herrarna är för olika personlighetsmässigt för att det ska kunna bli något i längden.
Senast redigerad av hazenectar 2022-05-02 kl. 08:22.
Citera
2022-05-02, 09:29
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bendi
Är det spännande att skryta också?

Så tröttsamt att folk är hyperkänsliga för att man vurmar för en sorts personlighet med bildning,(folk med ett rikt inre liv, som har stimulerats av studier och kunskapsförståelse), för att man har passion för det själv.

Se det som intresse för i h-ete.
Om jag sagt att jag vurmar för fotbollsnördar (jag hatar sport), ekologisk odling, jaktintresserade, bilsportsfanatiker etc. då är det inte skryt. Men om man har akademiska studier som intresse och älskar att botanisera i kurslitteraturen på universitetsbiblioteket, då ses det som ett skrytintresse.

Hyperkänsligt att man beskriver att man har passion just för bildning (inom humaniora just nu, för min del) och hur man kopplar intellektuell bildning till sin personlighet.
Jag har inte ens sagt att jag har ett statusyrke.

Var Platon också skrytsam när han vurmade för den inre lycka man uppnår genom bildning?

Btw: Läs en kvällskurs på deltid som idehistoria eller om vulkaner etc, och ni kommer se att kurserna är proppfulla av pensionärer som läser det av rent intresse.

Kan gälla vilka kurser som helst för övrigt, historia, matematik, kulturgeografi och vad som. Det är ett intresse och de som går fristående kurser är överförtjusta i att det är gratis, till skillnad från studieförbundskurser.
Och om det nu skulle ses "som skryt" att man har betyg nog att komma in, visste ni att föreläsningar är öppna för allmänheten?
Vem som helst kan gästa en föreläsning.
Dock får man inte följa seminarier om man inte är inskriven.
Senast redigerad av dialektiker 2022-05-02 kl. 10:27.
Citera
2022-05-02, 09:40
Medlem
dialektikers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazenectar

Bögarna - Tyckte att Martin kändes lite ogenuin i början men han verkar trots allt vara en ganska festlig prick. Tror dom här båda herrarna är för olika personlighetsmässigt för att det ska kunna bli något i längden.

Jag har också fallit för Martin mer och mer, som jag trodde var en högdragen diva i början.
Han känns rätt varm.

Nu tycker jag Jonas känns lite snobbig istället.
Vi får väl se hur de kommer fram mer i sin personlighet framöver.
Citera
2022-05-02, 10:27
Avslutad
Hur kan ni gilla Martin? Usch för människor som ska pressa andra till att göra saker.
Citera
2022-05-02, 11:11
Medlem
Larasofts avatar
Är Axel masochist? Eller är han tokförälskad i Märtha därav underdånighet mixat med kladd?
Citera
2022-05-02, 11:22
Medlem
Märtha & Axel: Även om det uppenbarligen inte är gjorda för varandra, tror jag ändå de kan få ut något av det. Tycker det uttrycks lite redan att Märtha börjat reflektera och Axel lika så. Tror båda ser detta mer som ett äventyr. Komiskt om det skulle vända på slutet och hon börjar gilla honom, medan han dissar henne. Inte troligt, men hade varit kul.

Louise & Jonas: Snabbspolar här faktiskt. Det osar att de känner sig trygga med varandra. Hon berättar personliga grejer, men inte så mycket mer - han visade eventuell tendens att säga något halvpersonligt men sen tog det stopp. I längden tror jag hon tröttnar.

Bodil & Hans: Jag tror faktiskt hans extroverta sida kan dra fram lite ur henne, även om han behöver lära sig lite mer fingertoppskänsla. Men får faktiskt generellt en rätt behaglig känsla av dessa då det känns som de har en bra inställning.

Martin & Jonas: Jag kan ändå gilla att Martin reflekterar över sitt agerande och jag börjar gilla honom. Själv hade man lite svårt att förstå om han skojade eller menade det han sa då han upprepade det under skaldjursplatån. Jonas tycker jag dock kunde ha förklarat på ett tydligare sätt istället för att rymma till sängen (enligt klippning). De är uppenbarligen väldigt olika i mycket och frågan är hur mycket de kommer kunna kompromissa och lära sig kommunicera. Martin omringar sig med ja-sägare och Jonas med straighta människor.
Citera
2022-05-02, 12:00
Medlem
Jag har inte haft en sån känsla tidigare säsonger att det varit så "stageat".

Mycket känns uppgjort och vad hände med Märtha och Axels krasch man inte ens fick se... hittar dom bara på saker?
Citera
2022-05-02, 12:04
Medlem
Steff83s avatar
Ja. Ang. Axel och Märtha så är dom nog tvungna att fullfölja om dom inte ska bli ersättningsskyldiga. Tror knappast det bara är att hoppa av hur som helst.
Citera
2022-05-02, 12:06
Medlem
this isn't mes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja. Ang. Axel och Märtha så är dom nog tvungna att fullfölja om dom inte ska bli ersättningsskyldiga. Tror knappast det bara är att hoppa av hur som helst.

Samtidigt hoppade ju Bodil av när allt redan var påskrivet. Och Elahe i en tidigare säsong hoppade av efter 2,5 vecka (torr jag att det var). Fast man vet ju aldrig. Kan tänka mig produktionen hejar på att de ska fortsätta och prova sig fram.
Citera
2022-05-02, 12:46
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av this isn't me
Samtidigt hoppade ju Bodil av när allt redan var påskrivet. Och Elahe i en tidigare säsong hoppade av efter 2,5 vecka (torr jag att det var). Fast man vet ju aldrig. Kan tänka mig produktionen hejar på att de ska fortsätta och prova sig fram.
Kan ju vara att dom får någon form av betänketid eller så innan. Nu ångrade hon sig med. Ang. hon och liknade tidigare du nämner så fortsatte dom väl medverka även om tagit beslut innan dom egentligen skulle göra det.

Allt flyter inte på så som det ser ut efter att dom klippt ihop det Det gäller ju all TV. Kan ju vara så att också valt göra ett större nummer av Bodil för att skapa lite drama.
Senast redigerad av Steff83 2022-05-02 kl. 12:52.
Citera
2022-05-02, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dialektiker
Intelligens. Kreativitet. Kreativa intressen. Intellekt.
Med intellekt menar jag bildning och att ha en förmåga att kunna analysera samhällsfenomen t ex på djupet, kan ha läst filosofi (men behöver inte) men att ha både människokännedom och självkännedom gör att man kopplar med varandra på djupet.

Kommunikationen blir intressant. Förstår du?
Alltså jag skulle inte palla att vara tillsammans med någon som är ytlig, har svårt för självreflektion och har sparsmakade intressen.

Men det där med vad JAG tycker är spännande människor har varierat över tid.
För ett gäng år sen, så tyckte jag musiker ofta var sexiga och spännande. Alltså när de är sådär skickliga.

Jag har dock alltid genom livet dragits till just intelligenta killar.

Kommer du ihåg programmet genikampen? https://www.svtplay.se/genikampen
där massa smarta människor deltog.
Det blir en speciell personlighet ofta på folk som är MENSA-smarta (det behöver inte bli det, men många kan ha en tilldragande attraktionskraft imo).
ADHD-kreativitet kan ligga nära till hands för en del också.
Den typen av människor dras jag till. Och de kan dras till mig (jag har säkert någon bokstavskombination själv).

Och sambon har allra säkrast typ både asperger och ADHD (dock ej utredd) men han är otroligt smart.
Matematiskt snille och kan söka in i MENSA om han vill.

Dock kan sådana människor vara besvärliga som f-n också. Men jag måste ha intellektuell stimulans för att bli lycklig. Ja, jag blir lycklig av att läsa intressanta kurser på universitetsnivå också.

Jag tror faktiskt det är något annat än din sambos intelligens som du egentligen fastnat för. Kanske hans aktiva ADHD-personlighet?

Jag tror många blandar ihop verbal slagkraftighet med intelligens.
Citera
2022-05-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iriska
Nej det där är en omodern bild av vad en smart kvinna vill ha. Klart att en dum och obildad kille vinner på att vara snygg men det håller inte i längden.
Jag tror att Märtha tidigare dejtat vänsterkillar som bor på Möllan i Malmö. En musiker eller socionom men problemet med bohemer är att de är ganska lata och omotiverade. Som någon skrev att de läst filosofi på universitetet eller annan konstig ickekurs (litteraturvetenskap, genusvetenskap) Men det är killar som egentligen också är barnsliga och lata, vill röka på och dricka öl varje dag.

Så kvinnor vill ha en "skön kille" som är lite vänster och läste genustrams på Södertörn? En sån som har den rätta looken, de rätta "värderingarna" och som plockar fram gitarren på efterfesten?

Ledsen, men de killarna är inte smarta öht. De är slackers som hittat ett bra sätt att locka tjejer.

Är man intelligent på riktigt och inte bara flyter med så hamnar man faktiskt på högersidan. Tyvärr. Hur jag än försöker så går det inte att få igenom ett vänsterperspektiv genom min lite krassa och logiska läggning utan att det trasas sönder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in