Citat:
Ursprungligen postat av
Generalandersson
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds. Sen så har vi ju NLD mot Spurs, och därefter så ska möter Newcastle och Everton.. jag tror att Arsenal kommer att ta minst 7 poäng i våra 4 sista matcher.
Den stora frågan blir om The Arsenal inte sticker av med 3:e platsen istället för fjärdeplatsen.
vi har ett gäng stora fallgropar här, nu tror ju inte jag att Spurs tar poäng mot Liverpool men dom spöa City så vem vet. Vi har Leeds som andra påtalade har riktigt bra form, den tror jag ska vara problemfri dock men underskatta aldrig lag med kniven mot strupen. Sen North London Derby den 12te, jag går emot Niva där och vill säga att 1poäng är ett måste. Newcastle blir en sjukt svår match med deras form plus att vi historiskt haft problem med dom. Sen har vi Everton i sista matchen där vi bara kan hoppas att dom antingen är avhängda eller säkra tills dess.
Mitt i säsongen ska det här vara 9,10 eller 12 poäng men med Läget i tabellen är det bara laget med en av europas bästa formkurvor som inte slåss för sitt liv. sjukt svåra sista matcher, men jag tror som du säger att 3dje är möjlig och 4de är trolig. Men uppenbara fallgropar finns så blir inte lätt.
Spurs har iof också riktigt jobbigt schema med Arsenal, Liverpool och Burnley som svåra motståndare. Norwich i sista omgången ska väl städas av ganska enkelt även om det blir deras farväl till Premier League
Citat:
Ursprungligen postat av
Schmoove
Det här var en intressant frågeställning som jag hade missat. Ingen annan tycks ha svarat så jag ska ge mig på ett försök här.
När Arsenal bestämde sig för att lämna anrika och underbara Highbury så var de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda än mot vad de är idag. Exempelvis ett fullsatt Old Trafford drog in hur mycket pengar som helst sett till den dåvarande omsättning, tv-pengarna var inte alls i den storlek som idag. Det var ingen som ens kunde föreställa sig den ekonomiska förändring som PL varit med om de senaste 10-15 åren. För att växa ekonomiskt som klubb i början av 2000-talet behövde du en större arena. Old Trafford eller andra stora fotbollsarenor ute i Europa var lösningen och målet.
Dessutom så hade inte Arsenal någon rik ägare som kunde hosta upp pengarna till en ny arena. Därför behövde klubben låna dessa pengar och kravet var att Wenger skulle krita på ett långt kontrakt, stabilitet och CL varenda säsong var en förutsättning för att byggandet skulle gå i lås. Pengar till spelarköp var begränsat under många år då lånen med högst ränta behövde betalas tillbaka. Intäkterna var inte tillräckligt stora för att den ökade andelen åskådare ensamt kunde betala för de ökade kostnaderna under de första 10 åren. Jag läste att Arsenal kommer att ha betalat av alla lån för arenan senast 2031. Rent tekniskt så är arenan redan betald, ägaren Kroenke tog över lånen 2020, betalade av dessa och låter istället Arsenal betala av den återstående skulden till Kroenke helt utan ränta.
Den här tiden var hemsk och lämnat en bitter eftersmak då man inte fattade hur bra man hade det.. Äntligen stod allt klart, vi skulle kunna värva och pusha mot toppen igen.. Men Wenger Snålade (trodde jag) och vi vann Fa cupen nästan varje år men 4de plats. CL varje år men likt svenska landslaget rök man alltid såfort det blev allvar. sjukt frustrerande och jag skrek "WENGER OUT" till alla som lyssnade..
Sen lämnade han äntligen!! Sedan dess har vi varken sett Champions League eller kunnat fira St Totteringsday,
Det är en hemsk insikt att i efterhand få inse hur bra man hade det men bara ville ha mer.