2022-05-01, 23:08
  #8617
Medlem
Generalanderssons avatar
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds. Sen så har vi ju NLD mot Spurs, och därefter så ska möter Newcastle och Everton.. jag tror att Arsenal kommer att ta minst 7 poäng i våra 4 sista matcher.

Den stora frågan blir om The Arsenal inte sticker av med 3:e platsen istället för fjärdeplatsen.
__________________
Senast redigerad av Generalandersson 2022-05-01 kl. 23:32.
Citera
2022-05-02, 00:00
  #8618
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Vad var ROI pa arenan? Om byggandet ledde till 16 ar av mediokritet sa kan det ju inte ha varit great?

Att kunna ta in 22.000 askadare pa varje match + naming rights borde val vara mer an tillrackligt for att betala lanen utan att paverka transferbudgeten. Att Liverpool ar pa vag att droppa £80M for att fa in 7000 till askadare per match(Lite drygt £12.000 per sate) pekar val mot att det ar vart att bygga om/bygga nytt.

La inte Tottenham 3ggr sa mycket pa sitt nya stadium? Aven med inflationen inraknad sa borde det svidit mer i planboken. Speciallt som de valde att inte salja namnrattigheterna.

Det här var en intressant frågeställning som jag hade missat. Ingen annan tycks ha svarat så jag ska ge mig på ett försök här.

När Arsenal bestämde sig för att lämna anrika och underbara Highbury så var de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda än mot vad de är idag. Exempelvis ett fullsatt Old Trafford drog in hur mycket pengar som helst sett till den dåvarande omsättning, tv-pengarna var inte alls i den storlek som idag. Det var ingen som ens kunde föreställa sig den ekonomiska förändring som PL varit med om de senaste 10-15 åren. För att växa ekonomiskt som klubb i början av 2000-talet behövde du en större arena. Old Trafford eller andra stora fotbollsarenor ute i Europa var lösningen och målet.

Dessutom så hade inte Arsenal någon rik ägare som kunde hosta upp pengarna till en ny arena. Därför behövde klubben låna dessa pengar och kravet var att Wenger skulle krita på ett långt kontrakt, stabilitet och CL varenda säsong var en förutsättning för att byggandet skulle gå i lås. Pengar till spelarköp var begränsat under många år då lånen med högst ränta behövde betalas tillbaka. Intäkterna var inte tillräckligt stora för att den ökade andelen åskådare ensamt kunde betala för de ökade kostnaderna under de första 10 åren. Jag läste att Arsenal kommer att ha betalat av alla lån för arenan senast 2031. Rent tekniskt så är arenan redan betald, ägaren Kroenke tog över lånen 2020, betalade av dessa och låter istället Arsenal betala av den återstående skulden till Kroenke helt utan ränta.

Arsenal byggde alltså sin arena vid värsta tänkbara tillfälle. Beslutet hade klubbats innan Roman kom in med sina blodspengar och köpte upp en klubb i västra London. Bollen var redan i rullning och ingen möjlighet fanns att stoppa byggandet. Drömmen hade givetvis varit att Arsenal fanns kvar på Highbury men eftersom det är så otroligt trångt runt Highbury med bostadhus och annat så fanns det ingen möjlighet till utbyggnad av befintlig arena.

Spurs och WHL är en annan historia. Klubben är idag mer skuldtyngd än Barcelona. Ändå är det bättre att bygga en ny arena idag än för 20 år sedan eftersom tv-pengarna är helt enorma. Trots att bygget blev nästan dubbelt så dyrt som beräknat, £750 miljoner istället för £400 miljoner. Intäkterna är så stora idag att skulderna inte påverkar under kort sikt. Det är klart att spurs inte kan göra några monstervärvningar men ett visst utrymme tycks ju klubben ändå ha.
Citera
2022-05-02, 00:25
  #8619
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av radiopanna
Jo, det var lite att ta i nu när du säger det och jag har fått det fel för mig/haft dålig koll. De har bättre form än jag trodde så jag får villigt erkänna mitt fel där

Tänkte angående mitt tips att med kass målskillnad, Burnleys tre raka segrar och att Everton har en match mindre spelad så ser det mörkt ut. Står fast vid att de ryker så får vi se, vill personligen gärna att de lyckas hålla sig kvar.

Många ångestmatcher de närmsta veckorna. Tror det kan bli en av de mest spännande säsongsavslutningarna på länge med racet om både titeln, fjärdeplatsen (kanske t.o.m. tredje?) samt sista nedflyttningsplatsen så pass öppet.

Personligen hade jag nog helst sett Burnley åka av de 3 potentiella lagen. Visst att ligan skulle tappa lite i form av att Burnley blivit nya Stoke (dvs ett hårt arbetande gäng som man inte vill möta borta på en regnig tisdag) men det har snålats i flera år där och nu är ju inte Dyche kvar heller. Och även om deras caretaker har gjort det bra så känns det som att ännu en säsong i PL skulle bli mer av samma. Tråkig fotboll med långbollar och man försöker buffla in bollen i målet, mycket grisande och tacklande osv. Visst att den typen av spel kan ha sin charm också, men då ser jag hellre att Everton och Leeds blir kvar.

Everton med sin hemmapublik och historia i PL hör ju ändå hemma där tycker jag. Sen vore det kul att se Lampard få en säsong till och ett transferfönster och se vad som kan hända. Inte för att jag tror att han är nästa Klopp eller Pep, men han har fått en del kritik och det vore intressant att se vad han kan göra med laget när han får lite mer tid och värvningar. Leeds är ju ett lag som de flesta gillar att hata och jag tycker även att de hör hemma i PL. Om inte annat kan de ta över "hatlag nr1" från Burnley.
Citera
2022-05-02, 01:24
  #8620
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Det här var en intressant frågeställning som jag hade missat. Ingen annan tycks ha svarat så jag ska ge mig på ett försök här.

När Arsenal bestämde sig för att lämna anrika och underbara Highbury så var de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda än mot vad de är idag. Exempelvis ett fullsatt Old Trafford drog in hur mycket pengar som helst sett till den dåvarande omsättning, tv-pengarna var inte alls i den storlek som idag. Det var ingen som ens kunde föreställa sig den ekonomiska förändring som PL varit med om de senaste 10-15 åren. För att växa ekonomiskt som klubb i början av 2000-talet behövde du en större arena. Old Trafford eller andra stora fotbollsarenor ute i Europa var lösningen och målet.

Dessutom så hade inte Arsenal någon rik ägare som kunde hosta upp pengarna till en ny arena. Därför behövde klubben låna dessa pengar och kravet var att Wenger skulle krita på ett långt kontrakt, stabilitet och CL varenda säsong var en förutsättning för att byggandet skulle gå i lås. Pengar till spelarköp var begränsat under många år då lånen med högst ränta behövde betalas tillbaka. Intäkterna var inte tillräckligt stora för att den ökade andelen åskådare ensamt kunde betala för de ökade kostnaderna under de första 10 åren. Jag läste att Arsenal kommer att ha betalat av alla lån för arenan senast 2031. Rent tekniskt så är arenan redan betald, ägaren Kroenke tog över lånen 2020, betalade av dessa och låter istället Arsenal betala av den återstående skulden till Kroenke helt utan ränta.

Det kanns som att arenan har blivit en ursakt for alla problem med Arsenal. Om man kollar pa nummrena i den har artikeln sa lar de extra 22k platserna ha betalt sig ratt fort

https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-10234693/Chelsea-Liverpool-City-Man-Uniteds-matchday-income-revealed-does-club-make.html

£1201*22000 = £26.422.000

Sa aven utan namnrattiheter sa maste det ha varit en vinstaffar.

Jag tror jag laste att det var ~5% ranta sa den extra inkomsten borde till stor del ha tackt kostnaden for lanet

Fran wiki: In September 2010, Arsenal announced that the Highbury Square development – one of the main sources of income to reduce the stadium debt – was now debt free and making revenue.


Jag hade kunnat forsta 4-5 ar man kunde skulla pa arenan men att fortfarande gora det 10-15 senare ar ju inte sanningsenligt.
Citera
2022-05-02, 05:39
  #8621
Medlem
WeeMans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds. Sen så har vi ju NLD mot Spurs, och därefter så ska möter Newcastle och Everton.. jag tror att Arsenal kommer att ta minst 7 poäng i våra 4 sista matcher.

Den stora frågan blir om The Arsenal inte sticker av med 3:e platsen istället för fjärdeplatsen.

De ar ju helt klart i pool position for 4:e-platsen. Speciellt som Tottenham har Liverpool kvar att mota.

Det har ju nastan varit komiskt runt 4e-platsen nar United, Spurs & Arse har turats om att bottla. Nastan som att inget av lagen vill bli 4.

Dock ar det ju knappast klart. Newcastle stod upp mycket battre mot Liverpool an vad Arsenal gjorde sa det ar ju inte en enkel match och bade Everton & Leeds slass for sin overlevnad sa det blir inga latta matcher. Men 7 av 12 later iofs som en rimlig utdelning.



Personligen sa haller jag tummarna for att firma Gerrard/Coutinho ska kunna grisa till sig ett kryss i sista omgangen mot City.


Vad galler Liverpools titlachanser sa ger jag dom:
10% chans till PL - Jag ar 90% saker pa att city gar rent
70% chans till FA Cup - Chelsea verkar ha gett up sasongen, svart att stalla om for bara en match
40% chans pa CL - Ska om inget osannolikt hander ta sig till final och val dar sa ar det 55/45 mot Real eller 45/55 mot City.

Hur det an gar sa har det varit en bra sasong. Att forlora en final eller torska titeln med 1-3 poang ar mer tillfalligheter an nagot annat sa jag skulle inte kalla sasongen for misslyckad bara for att det inte gar vagen.
Citera
2022-05-02, 07:48
  #8622
Medlem
Schmooves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeeMan
Det kanns som att arenan har blivit en ursakt for alla problem med Arsenal. Om man kollar pa nummrena i den har artikeln sa lar de extra 22k platserna ha betalt sig ratt fort

https://www.dailymail.co.uk/sport/sportsnews/article-10234693/Chelsea-Liverpool-City-Man-Uniteds-matchday-income-revealed-does-club-make.html

£1201*22000 = £26.422.000

Sa aven utan namnrattiheter sa maste det ha varit en vinstaffar.

Jag tror jag laste att det var ~5% ranta sa den extra inkomsten borde till stor del ha tackt kostnaden for lanet

Fran wiki: In September 2010, Arsenal announced that the Highbury Square development – one of the main sources of income to reduce the stadium debt – was now debt free and making revenue.


Jag hade kunnat forsta 4-5 ar man kunde skulla pa arenan men att fortfarande gora det 10-15 senare ar ju inte sanningsenligt.

Jag kanske uttryckte mig slarvigt men efter 2016 har inte Arsenal några större problem med Emirates och dess lån. Pengar finns och pengar har spenderats, tyvärr satsades det på fel hästar och det här är inget nytt. Du få också se det som så att ökade intäkter från tv och reklam möjliggör att biljettpriserna inte behöver höjas varenda år.

Jag berättade så gott jag kunde ur ett historiskt perspektiv att när beslutet togs så fanns det inte så många vägar för större ekonomiska muskler än att bygga en ny arena. Idag är tv-pengarna enorma tillsammans med andra reklamsamarbeten. Hade tv-pengarna varit som idag så hade inte Arsenal behövt lämna Highbury men givetvis är det en klar fördel med den ökade kapaciteten. Det som satte käppar i hjulet de första tio åren var just de tunga lånen. Jag är ingen journalist och jag saknar inblick och har inte full koll på varför vissa beslut togs osv. Det här var bara mitt försök att svara på din frågeställning. Mitt svar är långt ifrån komplett.

Emirates blev väldigt bra, visst inget Highbury men det är omöjligt att ersätta en sån ikonisk plats. Om du får tillfälle att besöka London, ta en sväng förbi och gå ner för de trånga gatorna och se denna fantastiska fasad som finns kvar då det är lägenheter där idag. Jag vet inte om du tänkte på det men när Liverpool mötte Benfica så kändes det som att matchen spelades på Emirates. Båda ritades av samma företag, Benfica har bara lite större kapacitet.
Citera
2022-05-02, 08:03
  #8623
Medlem
Dofternas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds. Sen så har vi ju NLD mot Spurs, och därefter så ska möter Newcastle och Everton.. jag tror att Arsenal kommer att ta minst 7 poäng i våra 4 sista matcher.

Den stora frågan blir om The Arsenal inte sticker av med 3:e platsen istället för fjärdeplatsen.

Varför är det garanterat att Liverpool krossar Tottenham? Skulle de garanterat krossa Ersanal också, ni och Totts är ju likvärdiga?
Citera
2022-05-02, 09:43
  #8624
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds.
Arsenal själva är de enda som kan stoppa dem från att ta en 4e plats. Otroligt opålitliga. Vem hade trott att de skulle förlora 3 raka mot Brighton, Southampton och CP, sedan vinna 3 raka mot Chelsea, Man U och West Ham. Jag litar inte ett dugg på laget och är enormt nervös inför varje match. Matchen mot Leeds är långt ifrån kylskåpssäkert. Leeds kämpar om ett nytt kontrakt. Vi har dessutom Everton kvar att möta som också kämpar om ett nytt kontrakt. De vann mot Chelsea igår. Tottenham kan skrälla mot Liverpool.
Citera
2022-05-02, 09:58
  #8625
Moderator
zanteras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Halshuggning
Arsenal själva är de enda som kan stoppa dem från att ta en 4e plats. Otroligt opålitliga. Vem hade trott att de skulle förlora 3 raka mot Brighton, Southampton och CP, sedan vinna 3 raka mot Chelsea, Man U och West Ham. Jag litar inte ett dugg på laget och är enormt nervös inför varje match. Matchen mot Leeds är långt ifrån kylskåpssäkert. Leeds kämpar om ett nytt kontrakt. Vi har dessutom Everton kvar att möta som också kämpar om ett nytt kontrakt. De vann mot Chelsea igår. Tottenham kan skrälla mot Liverpool.

Känns som det varit lite typiskt Arsenal senaste åren. När man börjar slappna av och tänka "Arsenal fixar detta" så kommer en tidig Xhaka-utvisning eller en försvarsmiss som ett brev på posten och man torskar mot Brighton/Southampton/CP t.ex. som du säger.

Arsenal är i förarsitsen just nu men jag håller med det du säger, att möta t.ex. Leeds och Everton i sista 4 matcherna när båda spelar för sin överlevnad är nog värre än att spela mot t.ex. West Ham igår som ändå befinner sig lite i ingemansland och egentligen inte vinner speciellt mycket även om de tar 3p.
Citera
2022-05-02, 10:31
  #8626
Medlem
justinsane420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Varför är det garanterat att Liverpool krossar Tottenham? Skulle de garanterat krossa Ersanal också, ni och Totts är ju likvärdiga?

Det har vi gjort denna säsong...
Citera
2022-05-02, 10:31
  #8627
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Generalandersson
vad kan stoppa Arsenal från att ta 4:e platsen denna säsong? West Ham & Man United är båda ute av top 4 racet vid det här skedet, så det står nu mellan Arsenal och Floppingham. Liverpool kommer garanterat att krossa Spurs sönder och samman på lördag, samtidigt som Arsenal kommer troligen att göra det samma mot Leeds. Sen så har vi ju NLD mot Spurs, och därefter så ska möter Newcastle och Everton.. jag tror att Arsenal kommer att ta minst 7 poäng i våra 4 sista matcher.

Den stora frågan blir om The Arsenal inte sticker av med 3:e platsen istället för fjärdeplatsen.
vi har ett gäng stora fallgropar här, nu tror ju inte jag att Spurs tar poäng mot Liverpool men dom spöa City så vem vet. Vi har Leeds som andra påtalade har riktigt bra form, den tror jag ska vara problemfri dock men underskatta aldrig lag med kniven mot strupen. Sen North London Derby den 12te, jag går emot Niva där och vill säga att 1poäng är ett måste. Newcastle blir en sjukt svår match med deras form plus att vi historiskt haft problem med dom. Sen har vi Everton i sista matchen där vi bara kan hoppas att dom antingen är avhängda eller säkra tills dess.
Mitt i säsongen ska det här vara 9,10 eller 12 poäng men med Läget i tabellen är det bara laget med en av europas bästa formkurvor som inte slåss för sitt liv. sjukt svåra sista matcher, men jag tror som du säger att 3dje är möjlig och 4de är trolig. Men uppenbara fallgropar finns så blir inte lätt.


Spurs har iof också riktigt jobbigt schema med Arsenal, Liverpool och Burnley som svåra motståndare. Norwich i sista omgången ska väl städas av ganska enkelt även om det blir deras farväl till Premier League

Citat:
Ursprungligen postat av Schmoove
Det här var en intressant frågeställning som jag hade missat. Ingen annan tycks ha svarat så jag ska ge mig på ett försök här.

När Arsenal bestämde sig för att lämna anrika och underbara Highbury så var de ekonomiska förutsättningarna helt annorlunda än mot vad de är idag. Exempelvis ett fullsatt Old Trafford drog in hur mycket pengar som helst sett till den dåvarande omsättning, tv-pengarna var inte alls i den storlek som idag. Det var ingen som ens kunde föreställa sig den ekonomiska förändring som PL varit med om de senaste 10-15 åren. För att växa ekonomiskt som klubb i början av 2000-talet behövde du en större arena. Old Trafford eller andra stora fotbollsarenor ute i Europa var lösningen och målet.

Dessutom så hade inte Arsenal någon rik ägare som kunde hosta upp pengarna till en ny arena. Därför behövde klubben låna dessa pengar och kravet var att Wenger skulle krita på ett långt kontrakt, stabilitet och CL varenda säsong var en förutsättning för att byggandet skulle gå i lås. Pengar till spelarköp var begränsat under många år då lånen med högst ränta behövde betalas tillbaka. Intäkterna var inte tillräckligt stora för att den ökade andelen åskådare ensamt kunde betala för de ökade kostnaderna under de första 10 åren. Jag läste att Arsenal kommer att ha betalat av alla lån för arenan senast 2031. Rent tekniskt så är arenan redan betald, ägaren Kroenke tog över lånen 2020, betalade av dessa och låter istället Arsenal betala av den återstående skulden till Kroenke helt utan ränta.
Den här tiden var hemsk och lämnat en bitter eftersmak då man inte fattade hur bra man hade det.. Äntligen stod allt klart, vi skulle kunna värva och pusha mot toppen igen.. Men Wenger Snålade (trodde jag) och vi vann Fa cupen nästan varje år men 4de plats. CL varje år men likt svenska landslaget rök man alltid såfort det blev allvar. sjukt frustrerande och jag skrek "WENGER OUT" till alla som lyssnade..
Sen lämnade han äntligen!! Sedan dess har vi varken sett Champions League eller kunnat fira St Totteringsday,

Det är en hemsk insikt att i efterhand få inse hur bra man hade det men bara ville ha mer.
__________________
Senast redigerad av GlasetEtomt 2022-05-02 kl. 10:45.
Citera
2022-05-02, 10:58
  #8628
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zantera
Arsenal är i förarsitsen just nu men jag håller med det du säger, att möta t.ex. Leeds och Everton i sista 4 matcherna när båda spelar för sin överlevnad är nog värre än att spela mot t.ex. West Ham igår som ändå befinner sig lite i ingemansland och egentligen inte vinner speciellt mycket även om de tar 3p.
Fördelen Arsenal har är att de möter ett redan säkert Newcastle och sedan Everton hemma. Everton på bortaplan är inte alls samma sak som hemma på Goodison.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in