2022-05-01, 21:24
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
A devout detective's faith is tested as he investigates a brutal murder seemingly connected to an esteemed Utah family's spiral into LDS fundamentalism and their distrust in the government

En miniserie där Andrew Garfield spelar en detektiv som får i uppdrag att lösa ett brutalt mord på en mamma och bebis.
Allt utspelar sig i Utah och i mormonmiljö.
Detektiven är även själv mormon, eller tillhör LDS som jag antar står för Latter Day Saints.
Serien är baserad på sanna händelser och på Youtube finns docus som förklarar vad som hände.
Själv vill jag vara ovetandes tills jag sett färdigt serien.

Jag får lite True Detective vibbar av serien och stämningen är väldigt obehaglig.
Samtidigt som allt nystas upp varvas storyn med tillbakablickar till hur mormonismen startade.

Andrew Garfield och Sam Worthington är för mig de enda skådisar jag känner igen.
Men alla andra gör ett mycket bra jobb.

Serien har tydligen fått mormoner att bli lite ilskna då de anser att de framställts på ett dåligt sätt.

Två avsnitt har sänts och de resterande fem släpps veckovis.

https://www.imdb.com/title/tt1998372/

Trailer:
https://www.youtube.com/watch?v=MzdryYJgwtg
Senast redigerad av EggBoxJuan 2022-05-01 kl. 21:33.
Citera
2022-05-01, 21:29
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Tack för tipset! Låter definitivt som nåt jag skulle gilla.

Strömmas den nånstans?
Citera
2022-05-01, 21:33
Medlem
EggBoxJuans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Tack för tipset! Låter definitivt som nåt jag skulle gilla.

Strömmas den nånstans?
Den är tydligen exklusiv till HULU.
Citera
2022-05-01, 21:45
Medlem
Mogna-Meloners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EggBoxJuan
Den är tydligen exklusiv till HULU.

Och Hulu är en del av Disney. Kanske den kan komma till Sverige via till Disney+.

Alltid lika spännande när en serie eller film utspelas i en mer sluten miljö med egna regler och ett annat sätt att leva. Som Witness (1985) i ett Amishsamhälle.

Citera
2022-05-01, 22:07
Medlem
Fred Friendlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mogna-Meloner
Och Hulu är en del av Disney. Kanske den kan komma till Sverige via till Disney+.

Alltid lika spännande när en serie eller film utspelas i en mer sluten miljö med egna regler och ett annat sätt att leva. Som Witness (1985) i ett Amishsamhälle.

Den ska komma till Disney. Frågan är bara när. Som du skriver äger Disney Hulu så varför ska vi behöva vänta? De gjorde samma sak med The Dropout. Den kom också en månad senare. Paramount+ väntar 1-1,5 månad med att släppa Super Pumped. Förhoppningsvis tre enskilda fall och inte något av en ”trend”, får vi hoppas. Otroligt störande är det i alla fall.
Citera
2022-05-02, 14:29
Medlem
covfefe...s avatar
Baserad på boken får man förmoda. Baserat på beskrivningen i TS låter det som att man tagit ut svängarna mer än tidigare dramatiseringar av Krakauers faktaböcker (into the wild, into thin air) genom att introducera en detektiv. Det låter dock som att det kan bli bra.
Citera
2022-05-02, 19:18
Medlem
galts avatar
Tack för tipset!
Verkar mycket lovande.
Citera
2022-06-03, 12:30
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Episode 6: Revelation.
Oj, ett riktigt tungt (bra!) och 130 minuters långt avsnitt!
Läskigt det där med kulter och hjärntvättade medlemmar,
får en att bli påmind om 1 Million + mus över i Sverige..
Serien har stigit i betyget ifrån mig, gillar t.o.m tillbakablickarna på 1840-talet.
Citat:
The Mormon pioneers were members of The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints (LDS Church), also known as Latter-day Saints, who migrated beginning in the mid-1840s across the United States from the Midwest to the Salt Lake Valley in what is today the U.S. state of Utah.
1970/80-talet återspelas fantastiskt, vilket jobb att hitta alla bilar & möbler etc t.ex!
Lite osäker om jag gillar ledarpolis-huvudrolls-skådisarna..
Blivit en mycket underhållande bra TV-serie, speciellt med e05 & e06 avsnitten!
Kanske värd en 8/10 från mig.
Senast redigerad av DragonOnWall8 2022-06-03 kl. 12:44.
Citera
2025-02-18, 22:52
Medlem
Serien finns på Svt play sedan en vecka (och går att se till 12 feb 2027).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in