2022-05-01, 20:39
Medlem
nekmennits avatar
Har nu kört IG ett tag, två saker jag stör mig på

1. Det finns ett minimum stoploss som exempelvis kan ligga på 30 USD, vilket inte är acceptabelt.
2. När man flyttar på musen över själva huvudcharten så följer det med en gigantisk inforuta (där man ser prisinfo, höögst, lägst, osv) som täcker halva skärmen, har tyvärr inte hittat ngot sätta att stänga av den.

Har ännu inte provat CMC, men där verkar man ha begränsat tiden man kan köra demokonto på en vecka, vilket inte känns lockande.
En annan nackdel verkar vara att om man inte trejdat på ett tag så måste man betala en avgift för inaktivitet.

Något annat alternativ som kan rekommenderas?
Citera
2022-05-02, 09:34
Medlem
Betala för inaktivitet!?
Bara DET gör ju att man avstår ..
Citera
2022-05-02, 09:57
Medlem
Finans.killens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nekmennit
Har nu kört IG ett tag, två saker jag stör mig på

1. Det finns ett minimum stoploss som exempelvis kan ligga på 30 USD, vilket inte är acceptabelt.
2. När man flyttar på musen över själva huvudcharten så följer det med en gigantisk inforuta (där man ser prisinfo, höögst, lägst, osv) som täcker halva skärmen, har tyvärr inte hittat ngot sätta att stänga av den.

Har ännu inte provat CMC, men där verkar man ha begränsat tiden man kan köra demokonto på en vecka, vilket inte känns lockande.
En annan nackdel verkar vara att om man inte trejdat på ett tag så måste man betala en avgift för inaktivitet.

Något annat alternativ som kan rekommenderas?

Har egentligen inga speciella rekommendationer om vilken mäklare du ska använda men info-rutan över chart kan man ta bort genom att högerklicka grafen och bocka av "HLOC-data" under "visa"-menyn.
Citera
2022-05-04, 08:38
Medlem
TradeZero om du inte har något emot att deklarera.

De erbjuder kostnadsfritt courtage för aktier och livnär sig på samma sätt som andra gratismäklare som Robinhood dvs. genom att att sälja orderflöde. Hos TradeZero får du dock också en handelsterminal.

Du kan också få 4:1 eller 6:1 hävstång intradag beroende på hur mycket pengar du sätter in på kontot. På natten kan du få 2:1 dvs. sätter du in $500 så kan du ta swingpositioner värda $1000.

Du måste handla i positioner på minst 200 aktier för att få 0% courtage.

https://www.tradezero.co
Citera
2022-05-04, 12:40
Medlem
991ESSs avatar
IBKR är en bra plattform, för aktier, futures och optioner om man är villig att handla utanför ISK

För enbart futures skulle jag föreslå AMP, Tradovate
Senast redigerad av 991ESS 2022-05-04 kl. 12:42.
Citera
2022-05-04, 13:46
Medlem
TheRiddle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tommen1
Betala för inaktivitet!?
Bara DET gör ju att man avstår ..
Från CMC: "En avgift på 100 kr per månad kommer att debiteras per vilande konto när det finns tillgängliga medel. Ett konto anses vara vilande om det inte finns några öppna positioner och det inte har varit någon handelsaktivitet under en oavbruten 12-månadersperiod."
Känns ju rätt milt, 100 kr är ju nada och 12 månader utan aktivitet är iaf för mig noll chans.

Har så gott som bara haft bra erfarenheter av CMC annars. Bra handelsplattform, mycket att välja på och amerikanska/kanadensiska ETFer, som ju är ganska svårt att få tag på annars. Skatt på vinster är såklart en nackdel, men det är ju priset du betalar när du handlar CFDer och liknande instrument.
Citera
2022-05-04, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS
IBKR är en bra plattform, för aktier, futures och optioner om man är villig att handla utanför ISK

Jag håller med om Interactive Brokers (IBKR) som förmodligen är den bästa mäklaren "over-all" för svenska kortsiktiga traders som vill handla med amerikanska instrument.

Om man skaffar ett konto i utlandet så bör man vara medveten om att man måste deklarera alla sina trades för Skatteverket även om det ändå kan vara värt det.
Citera
2022-05-04, 22:57
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Har egentligen inga speciella rekommendationer om vilken mäklare du ska använda men info-rutan över chart kan man ta bort genom att högerklicka grafen och bocka av "HLOC-data" under "visa"-menyn.

Tack!
Citera
2022-05-04, 23:01
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
TradeZero om du inte har något emot att deklarera.

De erbjuder kostnadsfritt courtage för aktier och livnär sig på samma sätt som andra gratismäklare som Robinhood dvs. genom att att sälja orderflöde. Hos TradeZero får du dock också en handelsterminal.

Du kan också få 4:1 eller 6:1 hävstång intradag beroende på hur mycket pengar du sätter in på kontot. På natten kan du få 2:1 dvs. sätter du in $500 så kan du ta swingpositioner värda $1000.

Du måste handla i positioner på minst 200 aktier för att få 0% courtage.

https://www.tradezero.co

Tack, känns inte aktuellt för närvarande då jag vill undvika manuell deklarering. Eller rapporterar de till skatteverket automatiskt? Vill absolut helst ISK naturligtvis, men därefter i alla fall att vinst och förlust rapporteras automatiskt. Att själv måsta fylla i K4-blankett vill jag undvika.
Citera
2022-05-04, 23:06
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheRiddle-
Från CMC: "En avgift på 100 kr per månad kommer att debiteras per vilande konto när det finns tillgängliga medel. Ett konto anses vara vilande om det inte finns några öppna positioner och det inte har varit någon handelsaktivitet under en oavbruten 12-månadersperiod."
Känns ju rätt milt, 100 kr är ju nada och 12 månader utan aktivitet är iaf för mig noll chans.

Har så gott som bara haft bra erfarenheter av CMC annars. Bra handelsplattform, mycket att välja på och amerikanska/kanadensiska ETFer, som ju är ganska svårt att få tag på annars. Skatt på vinster är såklart en nackdel, men det är ju priset du betalar när du handlar CFDer och liknande instrument.

Ok, ingen handelsaktivitet på 12 månader, och 100 kr i avgift, det låter helt rimligt.

Trodde inaktivitetsstatus aktiverades redan efter en månad. Men bra, låter som sagt rimligt.

Ok visst rapporterar CMC automatiskt vinst och förlust till skatteverket så man inte själv behöver bry sig?

I såfall låter detta intressant
Citera
2022-05-04, 23:07
Medlem
nekmennits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 991ESS

Citat:
Ursprungligen postat av godmannen
Jag håller med om Interactive Brokers (IBKR) som förmodligen är den bästa mäklaren "over-all" för svenska kortsiktiga traders som vill handla med amerikanska instrument.

Om man skaffar ett konto i utlandet så bör man vara medveten om att man måste deklarera alla sina trades för Skatteverket även om det ändå kan vara värt det.

Skall kolla in denna också, rapporterar de in vinst och förlust till skatteverket automatiskt, eller måste man själv sätta sig ner och fylla i blanketter?
Citera
2022-05-04, 23:13
Medlem
nekmennits avatar
Ah va? Provade trejda bitcoin på IG, med minsta konktrakt, och minimum stoploss-nivå är 582 punkter, motsvarande ca 116 euro? lol

Måste missuppfattat något eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in