2022-05-01, 05:51
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calmsolution
Rätt eller fel, beror på om du menar juridiskt eller moraliskt.

Oavsett tycker jag hotellet hanterade det dåligt, men förstår att de mycket hellre vill ha företagets affär istället för en enskild privatperson. Men om de skulle ha erbjudit bra ersättning så hade det inte blivit någon höna av detta.
Ja de ansvariga här verkar ju inte ens ha kommit förbi företagsekonomi A där CSR ingår. Är ju a och o i dagens samhälle att hålla sig på den goda sidan när ett enda misstag kan sänka hela skutan.

Otroligt uselt skött av hotellet, om man har använt ett presentkort för att boka hotell på sin bröllopsdag vill man väl för fan inte få ett presentkort tillbaka. De lär ju knappast omboka bröllopet för att hotellet ombokar. Ombokning på likvärdigt ställe och pengarna tillbaka så hade allt varit löst, nu får de skylla sig själva.
Citera
2022-05-01, 06:07
Medlem
Hur ser det ut juridiskt med ingångna avtal?

Nåja, bokar man nu, så får man njuta av magnus betner.
Citera
2022-05-01, 07:25
Medlem
cerns avatar
Stort bevis på att kunden inte har rätt.
Citera
2022-05-01, 09:18
Medlem
Är det nån som uppfattar den uppenbara badwill som uppstått?

Hur ska man kunna lita på dom att hedra bokningar efter detta? Jag skulle aldrig lita på dom hädanefter och jag är troligast inte ensam om detta.

Tillfälligt bättre inkomst kanske men i det långa loppet så kan det inte vara ett bra beslut.
Citera
2022-05-01, 10:00
Medlem
Frontlinjens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014

Pacta Sunt Servanda — avtal skall hållas.

De har inget i sina avtal som ger rätt till detta. Man har rätt till att få pengarna tillbaka om bokningen inte kan bli genomförd, samt ersättning för extrakostnader för att t ex boka annat dyrare boende

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-hotell-eller-semesterboende/
Citera
2022-05-01, 14:33
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priamos2014

Citat:
Ursprungligen postat av Frontlinjen
Pacta Sunt Servanda — avtal skall hållas.

De har inget i sina avtal som ger rätt till detta. Man har rätt till att få pengarna tillbaka om bokningen inte kan bli genomförd, samt ersättning för extrakostnader för att t ex boka annat dyrare boende

https://www.hallakonsument.se/varor-och-tjanster/problem-med-hotell-eller-semesterboende/

Absolut, avtal efter Konsumenttjänstlagen gäller här, men det måste alltid drivas efteråt, då är skadan redan skedd i detta fallet.

Hotellet kan ha klausuler som specificerar vissa regler men kan aldrig avtala bort KtjL. Fortfarande så har hotellet betett sig korkat här, de hade antagligen med enkelhet gjort kunden nöjd.
Citera
2022-05-01, 15:13
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Jag vet inte om det redan uppmärksammats i tråden, men läser man kommentarerna på hotellets inlägg från 29 april ("Det händer mycket hos oss" om att Betnér ska gästa dem) så har Martina som drabbades kommenterat:
Det som Aftonbladet utelämnade var att jag till slut fick kontakt med en person med super trevlig bemötande som lysande och kompenserade oss på ett bra sätt.
Kul att det löste sig för paret men oerhört klantigt av hotellet att avboka en sju månader gammal bokning på ett så osmidigt sätt. Om det var ekonomiskt incitament från företagsbokningen så borde väl detta kunna täcka lite plåster på såren istället för att pissigt neka återbetalning?
Citera
2022-05-01, 16:48
Medlem
Glödskals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skynetsnemesis
Är det nån som uppfattar den uppenbara badwill som uppstått?

Hur ska man kunna lita på dom att hedra bokningar efter detta? Jag skulle aldrig lita på dom hädanefter och jag är troligast inte ensam om detta.

Tillfälligt bättre inkomst kanske men i det långa loppet så kan det inte vara ett bra beslut.

Nej du är inte ensam. När jag reser vill jag att bokningar skall fungera. Jag har bott på STEAM några gånger men nu är det slut med det. Så jävla bra är de inte att jag skall stå ut med avbokningar. Restaurangen är det heller inget speciellt med. Servitörerna är uppklädda men maten är densamma. Det finns andra hotell i Västerås och jag kommer boka hos dem.

Jag upphör aldrig att förvånas över hur jävla inkompetenta chefer kan vara. Jenny Bark verkar vara helt tappad. Kan hon inte ersättas med någon som kräver grundläggande riskanalyser och agerar efter dessa. Sopa.
Citera
2022-05-01, 17:06
Moderator
pudelluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G2GO
Blåsta har dom inte blivit. Dom har blivit avbokade/ombokade.

Ja det är pinsamt att ringa till Aftonbladet att gnälla. Sveriges seriösaste tidning verkligen. Lika pinsamt som när någon fått en insekt i något livsmedel och kontaktar tidningen. ”Jag kräver en ursäkt från Arla”.

Mitt flyg blev inställt pga covid. Jag fick pengarna tillbaka, blev jag blåst då?
I det här fallet handlade det om hotellets egenintresse. Det är lättare att ha förståelse för sånt som inte hotellet kunnat påverka.

Citat:
Ursprungligen postat av Kapitalistkalle
Jag förstår fullt ut hotellets beslut. Även om de kunde kompenserat bättre.

Steam Hotell verkar vara ett trendigt ställe och jag har faktiskt haft lust att pröva det.

Men varför skulle jag det nu när jag inte kan lita på att en bokning där verkligen är en bokning?
Det är ett problem om avtal inte hålls i samhället. Man kanske måste boka två hotell samtidigt för att gardera sig i den typen av samhälle.
Citera
2022-05-01, 17:58
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Alltså hur dumma kan man vara? Att bara inte betala tillbaka oavsett om det var presentkort eller annat, eller erbjuda dubbelt upp eller något.

Personligen var jag sugen på att dra med tjejen dit, men detta vidar att man kanske bör se om det finns andra hotell. Misstänler att detta inte är något som hotellet ville bli känt för.
Citera
2022-05-01, 18:03
Medlem
Jormapormas avatar
Snacka om i-landsproblen.
Citera
2022-05-01, 18:18
Avstängd
Kan bara tycka att det är rätt åt white trash-paret. De måste inse att det inte är bara dem som räknas, det finns andra premiumfolk som går före.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in