2022-05-01, 14:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Sweden
Ok. Nu är det dags för…

THE DEAD DRONES

Organisationen består av frivilliga drönarpiloter som likt Missing People hjälper till med eftersök. Att scanna av gruvhål i bergslagen blir en perfekt start. Genom att katalogisera hålen kan man effektivt hitta både den försvunna kvinnan och annat intressant och förse myndigheterna med kompletta listor.

Sätt igång…
Det blir i så fall ett rejält projekt med tanke på att det finns ca 630 gruvhål i Norbergs kommun. Men det är klart om man gör en koll på de gruvhål som ligger hyfsat nära en väg så har man väl begränsat gruvhålen till ett mindre antal som är möjliga dumpningsplatser. Så området borde vara intressant för de som har drönare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/norbergs-farliga-gruvhal-ska-utredas

1974 gjordes en inventering i Norberg gällande gruvhålen och man har alla gruvhålen dokumenterade i pärmar dock inte digitalt. Så karta över området med gruvhål ska finnas på Norbergs kommun.

Från 1974 års inventering:

3.2 Länsstyrelsen i Västmanlands län
Efter telefonsamtal 030701 med jakthandläggaren Göte Hamplin som i detta fall hade fått i
uppgift att svara på mina frågor framkommer det att man har genomfört ett stort
åtgärdsprogram 1974. Man har inte en digital databas över länets gruvhål men den finns i
pärmar. Man bedriver idag ingen aktiv tillsyn eller besiktning från länsstyrelsens sida.
Anmälda ärenden överlämnas till polismyndigheten för åtgärd. Gruvhålsfrågor kan sägas
tillhöra ett lågprioriterat område.

3.3.2 Helhetsomdöme och kommentarer
De olika arbetsmomenten för kommunen redovisas i bilaga 6. Det framgår av första
diagrammet att initiativtagare till åtgärder alltid är ”annan”. Detta beror på att alla studerade
fall är anmälda av privatpersoner och sedan vidareförmedlade av kommunen till polisen. Att
man från kommunens sida inte tycks bry sig mer om gamla gruvhål är anmärkningsvärt då
många gruvhål i Norberg ligger i direkt anslutning till villaområden inom tätorten. Det syns
också att polisen endast åtgärdar akuta brister och att ingen ser över redan vidtagna åtgärder
då skicket i dagsläget är dåligt. Inte heller Mossgruveparken eller Klackbergs gruvfält, vilka
man anger som sevärdheter inom kommunen, är tillfredsställande ur säkerhetssynpunkt. De
bör ses över innan det händer en olycka.
Citera
2022-05-01, 14:40
Medlem
Skaraborg2s avatar
MGM kan mycket väl vara en seriemördare.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det jag tycker är läskigt är att upptäcktsrisken är så låg.

Det måste hända något extraordinärt för att en gärningsman ska avslöjas. Jag ser likheter med ett annat fall där en försvunnen person hittades i en grävd brunn när en fastighet fick nya ägare. Ett lik upptäcktes när de ville rensa brunnen för bevattning. Vattnet var grumligt. Det var en ung man som varit försvunnen länge som hittades efter lång tid.

Det var som att hitta en nål i en höstack, där brunn eller gruvhål är svårare. Det omöjligt att hitta försvunna personer på privata fastigheter om man inte har en misstanke. Jag påverkades mycket av det fallet och rensade efteråt en grävd brunn jag hade på landet, där vattnet också var grumligt och brunt, Det måste ha kommit in möss som gjort vattnet äckligt. Det jag vill framföra är att något måste ske för att man ska komma på tanken att undersöka brunnar och gruvhål.

Ingen blev åtalad i fallet med brunnen, då MGM kunde blåneka och det saknades bevis för en fällande dom. Därför är det tur att denna kvinna som kastades i gruvhålet överlevde och kan peka ut sin baneman.

https://www.expressen.se/kvallsposten/skelettet-i-brunn-ar-identifierat/

Ja tyvärr är upptäcktsrisken mycket låg.

Den här unge mannen var från Skåne och har för mig att han hade varit försvunnen sedan 1997. Att ingen blev dömd berodde på den långa tid som då hade gått.

Att det inte blev på samma sätt här är att BO ropade på hjälp och att någon hörde hennes förtvivlade svaga rop och hon kunde därmed räddas. Tänk vad glad MGM blev när detta inträffade. Det var verkligen tur att kvinnan överlevde och kunde berätta vad som hade hänt och peka ut hennes vidrige baneman. Dessutom att han hade berättat för henne innan knuffen ner i hålet vad han hade gjort med sin hustru.
Citera
2022-05-01, 15:09
Medlem
pittbrads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det finns en hel del forkning på det här och det som jag har förstått är att man tror att en del (nu pratar jag om psykopati) är ärvda anlag (ca 50%), medan den andra delen är beroende av hur man växer upp, fostras och vad man utsätts för.

Om du har anlagen, men växer upp i en bra miljö, är chanserna större att du kan komma kunna fungera i samhället i stort. Kanske alltid ha otrevliga sidor, exploaterande mot andra, inte bry dig om andras lidande, men ändå kanske klara att ha ett jobb och en familj. Och tvärtom naturligtvis, större risk att du blir kriminell och utför hemska saker mot andra om du har utsatts för kärlekslös uppväxt med misshandel och neglekt.

Jag tror att man säger att runt 1 % av en befolkning "lider" av psykopati) felaktigt att påstå att de lider av det, det gör de inte vanligtvis).

Jag har aldrig hört/läst det som en del här inne påstår, att en hel fokgrupp är psykopatiska, utan att det är liknade siffror i olika studier i olika befolkningar.

Jag kan tänka mig att männsikor i krig, människor som växer upp i sådan miljö, där man ser lidande, utsätts för lidande själv osv, gör att man blir mer avtrubbad.

Nu är det väl grader av allting, och man behöver ju inte vara en fullblodspsykopat, utan kan ha drag av allting. I forskning har man sett att psykopatiska hjärnor fungerar annorlunda än andras.

I det här fallet vet vi ju inget om personens uppväxt, och inte fullt ut hur han är som person.
Man behöver ju inte vara psykopat för att döda, men det här brottet; att under lång tid (komma tillbaka upprepade gånger och kasta sten på henne), och att plåga kvinnan psykiskt och fyskt innan brottet, visar på en mycket hård sida.

Om han dessutom har mördat sin tidigare fru, verkar det ju finnas en sida hos honom som kanske inte bara handlar om att fick ett ursinnesanfall, utan att det är ett sätt för honom att lösa problem. Det bekommer inte honom att döda. Han kan göra det på nytt. Det talar han ju om för kvinnan innan han kastar ner henne.

Det är uppsåt att döda, när man deklarerar inför hennes förmodade död att det är det man har gjort tidigare.

Citat:
Ursprungligen postat av Fibonaccy
Det här är nog genetiska problem. Inavel verkar det inte vara men hårt klimat med kvinnor som sannolikt inte orkar vara särskilt bra mödrar om vi tänker till anknytning, analfabetism, dålig kost etc. Vi har inte diagnoser för dem eftersom diagnoserna bygger på våra samhällen. Se det som narcisstiska störningar. Dissociations problematik. Trauman. Ja en jäkla kompott. Traditioner, obildning osv.

Här är en till bild på Taher Amini avskummet. Japp, ni har båda rätt, han ser inavlad ut:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=160156804463258&set=pb.100014068185 958.-2207520000..&type=3
Citera
2022-05-01, 16:04
Medlem
Om hustrun lever - var kan hon befinna sig någonstans? Kvar i Sverige, åkt vidare till något annat EU-land eller kanske rest hem till Afghanistan? Vad anser ni mest troligt? Är hon kvar i Sverige så borde hon väl ha dykt upp vid det här laget (om hon inte är död)?!
Citera
2022-05-01, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViskSten
Om hustrun lever - var kan hon befinna sig någonstans? Kvar i Sverige, åkt vidare till något annat EU-land eller kanske rest hem till Afghanistan? Vad anser ni mest troligt? Är hon kvar i Sverige så borde hon väl ha dykt upp vid det här laget (om hon inte är död)?!
Här är lite att fundera på. Frugan ska ha försvunnit feb 2020. Det var vid den tiden som corona utbrottet kom. Vintertid borde vara snö så framkomligheten till vissa gruvhål bör vara begränsade. Ja vart tog hon vägen?. Nu framkom det ju i inslaget från Risk att det var något dribbel även när familjen kom hit 2015 att å ena sidan skulle hon vara gift med mannen å andra sidan skulle hon inte ha varit det. Sedan har ju även kvinnan haft problem att styrka sin egen identitet.

Det är en soppa helt klart och MGM verkar inte vara så villig att hjälpa till om man säger så.

Myndigheterna mörkar säkert så mycket det går när det gäller detta fall. Här är högsta prioritet "SEKRETESS".
Citera
2022-05-01, 16:28
Medlem
Mr.Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Det blir i så fall ett rejält projekt med tanke på att det finns ca 630 gruvhål i Norbergs kommun. Men det är klart om man gör en koll på de gruvhål som ligger hyfsat nära en väg så har man väl begränsat gruvhålen till ett mindre antal som är möjliga dumpningsplatser. Så området borde vara intressant för de som har drönare.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vastmanland/norbergs-farliga-gruvhal-ska-utredas

1974 gjordes en inventering i Norberg gällande gruvhålen och man har alla gruvhålen dokumenterade i pärmar dock inte digitalt. Så karta över området med gruvhål ska finnas på Norbergs kommun.

Från 1974 års inventering:

3.2 Länsstyrelsen i Västmanlands län
Efter telefonsamtal 030701 med jakthandläggaren Göte Hamplin som i detta fall hade fått i
uppgift att svara på mina frågor framkommer det att man har genomfört ett stort
åtgärdsprogram 1974. Man har inte en digital databas över länets gruvhål men den finns i
pärmar. Man bedriver idag ingen aktiv tillsyn eller besiktning från länsstyrelsens sida.
Anmälda ärenden överlämnas till polismyndigheten för åtgärd. Gruvhålsfrågor kan sägas
tillhöra ett lågprioriterat område.

3.3.2 Helhetsomdöme och kommentarer
De olika arbetsmomenten för kommunen redovisas i bilaga 6. Det framgår av första
diagrammet att initiativtagare till åtgärder alltid är ”annan”. Detta beror på att alla studerade
fall är anmälda av privatpersoner och sedan vidareförmedlade av kommunen till polisen. Att
man från kommunens sida inte tycks bry sig mer om gamla gruvhål är anmärkningsvärt då
många gruvhål i Norberg ligger i direkt anslutning till villaområden inom tätorten. Det syns
också att polisen endast åtgärdar akuta brister och att ingen ser över redan vidtagna åtgärder
då skicket i dagsläget är dåligt. Inte heller Mossgruveparken eller Klackbergs gruvfält, vilka
man anger som sevärdheter inom kommunen, är tillfredsställande ur säkerhetssynpunkt. De
bör ses över innan det händer en olycka.

Tack för infon. De har alltså materialet. I pärmar. 2022.

Ja, det skulle bli ett omfattande projekt. The DEAD DRONES är ett påhitt från min sida - jag arbetar med att ”hitta på”, om uttrycket tillåts - men det skulle lätt kunna bli verklighet. Precis som med Missing People finns det gott om ambitiösa amatörer som gärna ställer upp för att hjälpa myndigheterna. Särskilt i spännande verksamheter. Vad som behövs är några som organiserar upplägget.
Citera
2022-05-01, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pittbrad
Här är en till bild på Taher Amini avskummet. Japp, ni har båda rätt, han ser inavlad ut:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=160156804463258&set=pb.100014068185 958.-2207520000..&type=3

Jag gick in på hans Facebook igen. Den 17 maj 2017, utrycker han hat mot en kvinna, och får ett gensvar av en vän. Otäckt. Men han har vänner och de borde en utredare se närmare på. De kan berätta om hans relationer. Usch.Tidigare på hans posts anger Taher Amini att hans hemby är Jawzjan province.

Hela hans Facebook har flera otäcka bilder.

May 17, 2017 ·
ای زن زلیل
O you despicable woman.
· Hide Translation ·

1 Comment
Alireza Ibrahimi
The women of these two faces 😂😂😂😂
Like
ReplySee Original (Persian)4y

April 25, 2017 ·
Long live the people of Jawzjan province, my hometown.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Jowzjan_Province
Senast redigerad av Vresrosen 2022-05-01 kl. 16:35.
Citera
2022-05-01, 16:43
Medlem
Citat:

Ja, det skulle bli ett omfattande projekt. The DEAD DRONES är ett påhitt från min sida - jag arbetar med att ”hitta på”, om uttrycket tillåts - men det skulle lätt kunna bli verklighet. Precis som med Missing People finns det gott om ambitiösa amatörer som gärna ställer upp för att hjälpa myndigheterna. Särskilt i spännande verksamheter. Vad som behövs är några som organiserar upplägget.
Jag tror att många med drönare faktiskt skulle kunna förena nytta med nöje vid ett sådant projekt. Jag lånar en länk från en annan tråd dykaren som omkom i Hofors. Här är bilder hur gruvverksamheten sett ut i Sverige och med en drönare kan man komma långt.

https://www.bjarnestam.se/urban-exploration/gruvor/
Citera
2022-05-01, 16:44
Medlem
Citat:

Jag tror inte allt kan lösas med teknik. Det är inte så enkelt att fotografera med drönare ner i trånga och mörka skrymslen.

Det behövs sportiga människor, bergsklättrare, som planerar en inventering över tid, där de ger sig ut i skogen med lämpliga hjälpmedel, som stegar och rep. Man måste leta på plats, där man samtidigt går igenom bråte folk har kastat i naturen.
Citera
2022-05-01, 17:00
Medlem
Citat:
Jag tror inte allt kan lösas med teknik. Det är inte så enkelt att fotografera med drönare ner i trånga och mörka skrymslen.

Det behövs sportiga människor, bergsklättrare, som planerar en inventering över tid, där de ger sig ut i skogen med lämpliga hjälpmedel, som stegar och rep. Man måste leta på plats, där man samtidigt går igenom bråte folk har kastat i naturen.
Vilket utav de två alternativen tror du är lättast att få till?

Att göra något är bättre än att inte göra något.
Citera
2022-05-01, 17:12
Medlem
Citat:
Jag gick in på hans Facebook igen. Den 17 maj 2017, utrycker han hat mot en kvinna, och får ett gensvar av en vän. Otäckt. Men han har vänner och de borde en utredare se närmare på. De kan berätta om hans relationer. Usch.Tidigare på hans posts anger Taher Amini att hans hemby är Jawzjan province.

Hela hans Facebook har flera otäcka bilder.

May 17, 2017 ·
ای زن زلیل
O you despicable woman.
· Hide Translation ·

1 Comment
Alireza Ibrahimi
The women of these two faces 😂😂😂😂
Like
ReplySee Original (Persian)4y

April 25, 2017 ·
Long live the people of Jawzjan province, my hometown.

Edit: https://en.wikipedia.org/wiki/Jowzjan_Province
Jag såg det där. Sen där Karimi eller vad hon hette (Khan är väl också ett namn som ofta dyker upp) hon verkar särskilt stödjande. Det framstår som något outtalat i det där inlägget. Kan nada om koranen då jag aldrig direkt dejtar någon särskilt troende. Men ser iallafall inte ut som särskilt troende människor.

De som inte är lika, de är rädda många gånger. Man måste förstå det. Men den där alireza är väl en återkommande figur med tveksamma kommentarer som först reagerar illa när det är parodi om IS. Där blev det tydligen känsligt. Om jag minns korrekt, har kollat runt så mycket utan att hitta det jag vill, spår efter vart barnen tagit vägen så de inte är på villovägar och glott många profiler. Kan ju blanda ihop saker också.
Citera
2022-05-01, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Vilket utav de två alternativen tror du är lättast att få till?

Att göra något är bättre än att inte göra något.
Ja. Bättre än ingenting om folk som kan, vill hjälpa med de kunskaper de har. Var de bodde när frun försvann är såklart av betydelse. Hittas hennes kropp är det nog lättare att få dit honom ordentligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in