2022-05-01, 14:40
Medlem
Svenska skatter!
Citera
2022-05-01, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

Inom ett år kan samma limpa säkert kosta 45-50 kr, oavsett att vi är självförsörjande på spannmål. Detta eftersom vi lär få än mer extrema priser på allt från mjölet och den svensktillverkade jästen till elen för ugnen, plastpåsen limpan är packad i, drivmedel till distributören, däcken till lastbilen, räntor på den belånade fastighet brödet säljs i och, icke att förglömma, högre lön till såväl bagare som butiksanställda som säljer limpan till dig. Blir jävligt intressant att köpa mat 2023 - 2024.
Citera
2022-05-01, 15:27
Medlem
Med tanke på att en industrilimpa är en överjäst liten klump av deg så är priset rätt ockrat. Det kanske är dags att överväga en lag mot ocker i livsmedelsindustrin? Man cappar marginalen på det nyttiga sortimentet till säg 12%. Nackdelen vore väl att vi ser färre Ferraris sålda till ICA-handlare.
Senast redigerad av DrKrispo 2022-05-01 kl. 15:35.
Citera
2022-05-01, 15:27
Medlem
over9ks avatar
Marginalen på bröd är extrem, strax under 50%. Så det är en av den typen av produkter som butikerna tjänar stora pengar på.
Citera
2022-05-01, 15:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av CockWitch
Har dom högre lön då eller? Det är ju sjukt pris. Varför kostar en limpa 100kr på Island?

Ingen aning det var tjejen som var där o sa det. Kanske blev inlurade på nåt dyrt bageri. Vetifan!?
Citera
2022-05-01, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bomhull
Ät något annat om det känns för dyrt
Precis, låt dem äta bakelser istället.

Bröd, potatis och andra basvaror har ökat rejält.
I Sverige är det som vanligt tvärtom att basbehov är dyrt och sällanvaror billigt
Citera
2022-05-01, 15:36
Medlem
redrik.feinfeldts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Insyn5
Många affärer ockrar sönder och utnyttjar situationen i Ukraina på ett syniskt sätt, vi lär se fortsatt ökning på matvaror fast det egentligen saknar skäl, man kommer skylla på kriget osv och passa på, så det gäller att vara uppmärksam. Notera tex att en påse chips som förut kosta ca 20 kr, nu kostar 30kr. Priset på smöret kostar ca 10 kr mer också.
Js visst fan har de gjort det, viss prishöjning förstår man men senaste månadernas höjningar är orimliga, bara inse att ICA-handlarna (som exempel) vill ha mer och höjer så mycket de kan när tillfälle ges.

Frågan är hur länge detta kan fortsätta, höjningar av mat/el/bränslen, finns det något tak? Tror våra kostnader ökat med 5-7000 kr sen i höstas.

Tur man får 2% lönehöjning
Citera
2022-05-01, 15:41
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Marginalen på bröd är extrem, strax under 50%. Så det är en av den typen av produkter som butikerna tjänar stora pengar på.

Egenbakat bröd isåfall, INTE bröd från tex fazer eller pågen (som oftast levereras av deras egna förare), detta bröd är ju även merparten av brödförsäljningen.
Citera
2022-05-01, 15:52
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Egenbakat bröd isåfall, INTE bröd från tex fazer eller pågen (som oftast levereras av deras egna förare), detta bröd är ju även merparten av brödförsäljningen.
Jo även dessa har höga marginaler, minns inte exakt eftersom jag inte jobbat i butik på många år men det var över 40% på det mesta upp till typ 47% på en hel del. Är det annorlunda idag?
Citera
2022-05-01, 15:58
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av over9k
Jo även dessa har höga marginaler, minns inte exakt eftersom jag inte jobbat i butik på många år men det var över 40% på det mesta upp till typ 47% på en hel del. Är det annorlunda idag?

Det var rätt länge sedan för mig med men vill minnas att det inte var över 40% (plastpåsar däremot, rakarns vilken marginal). Jag kan förstås minnas helt galet då det var rätt länge sedan. Det kändes bara så främmande när jag läste ditt inlägg om just brödet för min uppfattning från när jag jobbade med det var att det inte var någon jättebra marginal på just detta.
Citera
2022-05-01, 16:00
Medlem
Beckombergalandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
De runda bröd ICA säljer kostar 35 kronor.

Förra året besökte jag bl.a Serbien, Ukraina, Georgien och Uzbekistan. Jag kommer inte ihåg exakta priser. T.ex en burk tonfisk kan i "dessa länder" ibland nästan kosta mer än i Sverige.

Men hur f-n kan en limpa bröd kosta 35 kronor? I de länder jag nämnde får man en motsvarande bit färskt bröd för 5-10 kronor, kanske utan valnötter dock.

Är EU (CAP) t.ex inblandade? 1/3 av EU-budgeten (!) går till att betala stora landägare för att lägga marken i träda. Organisationen grundades för att skydda franska bönder säger ryktena. Men det är säkert fler faktorer inblandade.

Går man längre tillbaka i tiden var brödpriserna rimligare även i Sverige. Det var inte så länge sedan frallor kunde kosta 1 krona.

Hur kan brödet ha blivit så dyrt?

Jag tror att det beror på Putins krig i Ukraina.
Citera
2022-05-01, 16:13
Medlem
wwrs avatar
Det förefaller vara ett EU-problem. Priset var högt även före kriget och den svenska råvaran är billig. Bönderna och kvarnen tar inte ut priset.

Jag skulle gissa att den som skaffade bakmaskiner och köpte mjöl från kvarnen skulle kunna leverera billigare bröd. Men ...

1. De stora kedjorna skulle aldrig ta in från det företaget. De tar bara från andra storföretag.

2. Skulle personen sälja måste det bli i affärer och dessa slås ihjäl av köpcentra. Centrum där jag bor nu är kraftigt nedrustat. En restaurangägare jag känner fick hyran kraftigt höjd. Biter inte det drar man till Corona lockdown som dödar småföretagen.

I länder utanför EU och andra centralstyrda stater kan det ibland vara svårt att veta var man skall handla eftersom man måste hitta mindre butiker. Men folk är hjälpsamma eftersom de vill att man skall komma tillbaka.

Sannolikt ett problem baserat på storföretagens kontroll över samhället (baseras på EU) som ger dem en monopolliknande situation med trissade brödpriser. Man märker inte skillnaden lika mycket på enklare importvaror som t.ex en tonfiskburk. McDonalds är billigare (där de finns) i de länder jag nämnde men skillnade på brödpris är extrem.
Senast redigerad av wwr 2022-05-01 kl. 16:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in