2022-05-01, 11:09
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Nordiska länder är något jag också förespråkat en allians emellan,,så ja våra grannländer är en helt annan sak än Ukraina,,att du ens jämför Ukraina med Nordiska länders historia,,suck!
Fjanterier
Vad ska en nordisk allians kunna åstadkomma, inte ett skit.
Nato är försvarspakten nummer ett som ingen makt på jorden kan mäta sig emot och därför går vi med där.
Jag gläds över att det i stort sett redan är beslutat och hur det måste reta gallfeber på dig.
Citera
2022-05-01, 11:10
Medlem
Antalet svenskar som vill gå med i NATO ökar i stadig takt
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ja, eftersom det är en krigsförklaring mot Ryssland.

Nej det är det inte.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Oseriöst att föreslå en nordisk allians. Det finns inget sånt.
Det är en fantasi, inte ett seriöst alternativ.

Det finns två alternativ: a) stå helt ensam eller b) gå med i NATO

Jag hade gärna sett en nordisk allians men Danmark och Norge sa nej 1949 och Finland 2022.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Oseriöst att föreslå en nordisk allians. Det finns inget sånt.
Det är en fantasi, inte ett seriöst alternativ.

Det finns två alternativ: a) stå helt ensam eller b) gå med i NATO

Jo som jag skrev,,vi har satt oss i en situation där vi tvingats gå med i NATO och det känns bittert då jag personligen förespråkat ett starkt Svenskt försvar med nordisk allians senaste 20 åren!
NATO blir det,,tyvärr!!
Citera
2022-05-01, 11:11
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xenonen
De sköt ned ett plan som flugit över känsligt militärt område och som de antog var ett spionplan.
De hade navigerat fel. Ryssland försökte inte ta kontakt för att ta reda på vad det var för flygplan innan de sköt ner det.
Det låter som att du försvarar att Ryssland sköt ner det civila flygplanet?
Citera
2022-05-01, 11:12
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ser det ut som kriget och våra sanktioner hjälper?

Ja. Kriget hjälper!

Sen Ukraina fått igång sitt militära motstånd och börjat slå tillbaka mer effektivt, så har ryssarna tagit väldigt lite mark. De landområden som Ryssland ockuperar, tog de i första hand vid början av kriget. De senaste veckorna har de bara tagit små områden.

Se själv vid diagrammet vid detta ställe på SVT:s webbsida:

Citat:
Så mycket yta tar eller förlorar Ryssland per dag
Nedan visas en sjudagars trend på hur mycket mark Ryssland uppskattas ha tagit och/eller förlorat igen.

https://www.svt.se/datajournalistik/kartor-om-kriget-i-ukraina/

Med andra ord. Militärt motstånd lönar sig.

(Sanktionerna kommer också att hjälpa, men det tar tid innan de börjar verka fullt ut.)
Citera
2022-05-01, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Fjanterier
Vad ska en nordisk allians kunna åstadkomma, inte ett skit.
Nato är försvarspakten nummer ett som ingen makt på jorden kan mäta sig emot och därför går vi med där.
Jag gläds över att det i stort sett redan är beslutat och hur det måste reta gallfeber på dig.

Blir inte så upprörd över det då man måste acceptera Situationen vi står inför.
Det som är ännu roligare är att se hur ni muppar här inne runkar åt Biden och NATO
Citera
2022-05-01, 11:13
Medlem
Citat:
Jo som jag skrev,,vi har satt oss i en situation där vi tvingats gå med i NATO och det känns bittert då jag personligen förespråkat ett starkt Svenskt försvar med nordisk allians senaste 20 åren!
NATO blir det,,tyvärr!!

Ja, NATO-medlemsskap för Sverige är 100% säkert.
Vill man spela på oddsen för svenskt medlemsskap så oddsen 1.00, dvs pengarna tillbaka.
Citera
2022-05-01, 11:14
Medlem
tenebriss avatar
Citat:
Är det värre än kärnvapenkrig?
Kärnvapenhotandet funkar inte, det är inte trovärdigt helt enkelt. Inte minst eftersom ni ljuger så mycket om antal och sprängverkan.
Citera
2022-05-01, 11:15
Medlem
Citat:
Ja, eftersom det är en krigsförklaring mot Ryssland.

Du resonerar som om alla som går med i Viktväktarna blir lovliga byten för alla som är feta.
Alla länder i hela världen får bestämma sin egen säkerhetspolitik. Om Ryssland har problem med det får man gärna öppna upp lite fronter till så vi äntligen får en anledning att ta bort skräpet från världskartan.
Citera
2022-05-01, 11:15
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Absolut,,men SVERIGE ska inte skicka vapen och skapa ett hot mot oss vi inte kan försvara oss mot,,så jävla korkat och medvetet stegfel att gå med i NATO

Nej. I det här fallet finns det en sida som har uppenbart fel, och en som har rätt. Det värdiga beteendet här är att hjälpa sidan som har rätt. Det är inte bara det moraliskt riktiga, i förlängningen hjälper vi oss själva. Ryssland är uppenbarligen helt bindgalna, och allt som bidrar till att de försvagas gagnar oss. Ett medlemskap i Nato ger oss ytterligare skydd, samtidigt som vi i högre grad ställer upp om ett annat land hotas.

Citat:
Ingen aning då vi bara har en sida av kriget att följa!
Litar du på rapporteringen?

Inte varje detalj i varje ögonblick, men i stora drag tror jag på rapportering från seriösa aktörer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in