2022-05-01, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Danmark sender 800 soldater til Letland:

https://www.dr.dk/nyheder/politik/forsvarsekspert-historisk-sende-800-soldater-til-baltikum-blablabla

Fint!
Citera
2022-05-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Det behövs 100 ggr fler soldater.

Er du sikker på det?

Det kunne også være 1000 ggr eller 10.000 ggr fler soldater - hvorfor være så beskeden i sit overbud?
Citera
2022-05-01, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antivaxxer
Undrar hur snacket går i Kremlin nu, även den mest hjärntvättade ryssen måste fatta att det är något som inte stämmer.

Att Pissland gravt underskattat Ukraina borde alla kunna se. Tror paniken sprider sig rätt rejält i Kremlin nu.

Japp, det är nog ytterst få som går på snacket att allt går enligt plan.
Citera
2022-05-01, 10:00
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja. Men jag tror inte Nato heller skjuter ner enstaka ryska - civila eller militära - plan som kränker deras luftrum.
Det är möjligt. Jag känner inte till om ryssen kränkt NATO-ländernas luftrum. Givetvis skjuter man oavsett inte ner civila flygplan som flyger över luftrummet. Sånt är det bara Ryssland som gör.
Citera
2022-05-01, 10:01
Medlem
Clay Allisons avatar
Ja, det är skillnad på ubåtar i u-läge, långt inne på svenska strategiska områden, och enstaka flygplan som är flyger in i svenskt luftrum.

Dessa kränkningar har pågått i decennier, både under socialdemokratiska och borgerliga styren.

Hade SD haft regeringsmakten hade väl de ryska planen hälsats välkomna, sett till partiets inställning till Ryssland fram till helt nyligen.
Citera
2022-05-01, 10:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moentos
Er du sikker på det?

Det kunne også være 1000 ggr eller 10.000 ggr fler soldater - hvorfor være så beskeden i sit overbud?

Vi kan väl konstatera att det inte räcker med 800 soldater, det är ju tre länder vi pratar om. Och det räcker inte med ett par tusen soldater heller, i respektive land, för att avskräcka ryssenn.

Men säg 30 000 soldater per land. Då krävs det minst 100 000 ryska soldater för att de överhuvudtaget ska överväga en invasion.

Det tycker jag är en lämplig nivå. Att börja med. Sen är det klart att det vore bra om NATO var förberedda på att skicka in ännu fler, men det överlåter jag till Stoltenberg att fundera över.
Citera
2022-05-01, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Det är möjligt. Jag känner inte till om ryssen kränkt NATO-ländernas luftrum. Givetvis skjuter man oavsett inte ner civila flygplan som flyger över luftrummet. Sånt är det bara Ryssland som gör.

AN-30:an kränkte även Danskt luftrum. Att skjuta ner plan direkt är det som du säger bara Ryssland som gör.
Citera
2022-05-01, 10:04
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Tycker att det där resonemanget låter lite defensivt.

Efter alla de miljarder som vi kastar efter det svenska försvaret, år efter år, ska inte grabbarna få roa sig lite, testa och ta ut svängarna lite?
Ryssland skulle inte bara acceptera att vi sköt ner ett av deras flygplan. Jag tror att gemene svensk skulle föredra att inte få ryska missiler över sig. Vi skulle behöva räkna med en vedergällningsattack.
Citera
2022-05-01, 10:07
Bannlyst
Citat:
Ryssland skulle inte bara acceptera att vi sköt ner ett av deras flygplan. Jag tror att gemene svensk skulle föredra att inte få ryska missiler över sig. Vi skulle behöva räkna med en vedergällningsattack.

Ja? Det finns väl skyddsrum?
Citera
2022-05-01, 10:07
Medlem
Citat:

NATO-landet Turkiet har skjutit ner ryska flygplan som kränkt turkiskt luftrum. Har inte blivit nån rysk vedergällningsattack för Ryssland vågar inte göra så mot NATO-länder.
När vi är med i NATO kan vi vara hårdare vid ryska luftrumskränkningar.
Citera
2022-05-01, 10:09
Medlem
Citat:
Vi kan väl konstatera att det inte räcker med 800 soldater, det är ju tre länder vi pratar om. Och det räcker inte med ett par tusen soldater heller, i respektive land, för att avskräcka ryssenn.

Men säg 30 000 soldater per land. Då krävs det minst 100 000 ryska soldater för att de överhuvudtaget ska överväga en invasion.

Det tycker jag är en lämplig nivå. Att börja med. Sen är det klart att det vore bra om NATO var förberedda på att skicka in ännu fler, men det överlåter jag till Stoltenberg att fundera över.

30.000 soldater per land - meget uambitiøst - jeg foreslår 100.000 soldater per land - til at starte med!
Citera
2022-05-01, 10:10
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ja? Det finns väl skyddsrum?
Inte tillräckligt. Dessutom skulle vi aldrig hinna ner i skyddsrummen om Ryssland plötsligt skulle skicka en långdistansrobot mot en svensk stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in