2022-05-01, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Det gör de ju redan. Men jag tror inte de skulle gå från ord till handling.

Men det viktiga nu är att Ukraina får kontroll över sitt territorium så långt det är möjligt.

De kommer att samla kraft.

T ex kommer de försöka uppvigla ryska balter, t ex genom false flag. I en röra skickar de in "frivilliga" och vapen som i Donbass.

Ryssland är inte slut förrän det fallit samman och de ultranationalistiska drömmarna blivit en pinsam del av deras historia.
Citera
2022-05-01, 09:30
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Börjar nog misstänka samma sölande ifrån Tyskland, återigen..och helt medvetet. Det här kommer att rinna ut i sanden.

Det enda Scholtz kommer att skicka är den tyska frälsningsarmen. Resten kommer efter kriget. Putin tackar med att ge flera toppjobb till tyska sossar i gazprom.

Hmm, tror tyvärr att du har rätt, jag var ju optimistisk när de röstade igenom förslaget i deras riksdag med stor enighet men som du skriver, Scholtz kommer att göra allt i sin makt för att inte göra någonting.

Putins investering i Tyskland betalar sig väl, undrar hur mycket Angela Merkel har fått i mutor, lär nog vara en del.
Citera
2022-05-01, 09:31
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Putin har redan gjort en felbedömning.

Skulle inte förvåmna mig om han nu tror att NATO inte kan hålla ihop (ex. Bulgarien som inte kan bestämma sig för om de ska skicka vapen till Ukraina, eller ej) och att Tyskarna, med sitt jävla falskspel, inte kommer att skicka trupp till Baltikum.

Svenskarna vågar ju inte ens skjuta ner flygplan som kränker lufrrummet, för femhundraelfte gången.

Vad är det som säger att ett enda NATO-land kommer att våga skicka in trupp i Baltikum? Förlitar du dig på USA?

Tveksamt om du frågar mig.

Jag tycker det skulle vara vettlöst att skjuta ner enstaka plan som kränker vårt luftrum.

Om inte Nato skulle komma till Baltikums försvar skulle det innebära alliansens kollaps, så det hoppas jag verkligen inte blir fallet
Senast redigerad av Clay Allison 2022-05-01 kl. 09:39.
Citera
2022-05-01, 09:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Många okända/ utrikiska ord..
Utveckling för vem,,, Wall street ?
Vilken dator ? Du behöver energi för din dator.
Du vet att Ryssland är en realekonomi/ självförsörjande.
(eller så vet du inte vad det innebär)

Inte f-n behöver jag nån rysk jävla olja eller naturgas för att få ström till datorn. Det kan jag lova dig.
Citera
2022-05-01, 09:34
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Ryssland har definitivt respekt för Nato ,, men icke natomedlemmar hAr en verkligt svag position,, o vem vet? Putin verkar Linna offra både egna o andras förluster för att nå sina mål,,

Sant. Nu står Putin dock inför faktum. Ryska styrkor har svårt att erövra och hålla territorium. Han kan knappast låtsas att det inte är så.
Citera
2022-05-01, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stizze1
Visst du har rätt, om väst dvs us+ ca 25 europeiska länder slutar skicka vapen så lär troligen kriget ta slut, men Hur tänker du det skall gå för Ukraina ? Ukrainas självständighet o för dess befolkning? O vad tror du risken är att Putin sen efter Ukraina vill utvidga Ryssland än mer?

Ser hellre att en extremt korrupt nation med en obefintlig etisk/ moralisk medvetenhet gå åt h-e,
istället för att riskera krig i Europa. Är det inte vår normala inställning,,
vi hjälper gärna till så länge det inte kostar oss själva för mycket.
Den största industrin i Ukraina håller som bäst på att etablera i Europa nu..
Nya bordeller och eskortnätverk frodas överallt.

Utvidgning,, dom enda som "utvidgat",, är USA genom sedvanligt M.O.
Samma som vi har sett många gånger sedan andra världskriget.
Senast redigerad av Per-Olof.H 2022-05-01 kl. 09:37.
Citera
2022-05-01, 09:36
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
En expert säger att Ukraina kommer vinna kriget inom 2-4 veckor.

Även ockuperade Krim kommer tas tillbaka av ukrainarna.

https://twitter.com/ThreshedThought/status/1519944083233517571?s=20&t=WRdrm0FTMsCVACxJ6szN3A

Det man fortfarande undrar är om "den stora offensiven" fortfarande väntar på att sättas in eller om det vi ser nu är den "den stora offensiven"?

Mycket pekar på att det som pågår nu är den "den stora offensiven" och att det inte blir så mycket bättre än så här.

Citat:
The Russian ‘plan’ was grind the Ukr down with artillery and then waves of infantry.
Citat:
The only problem is that style of warfare need loads of troops. Which the Russians don’t have.
Citat:
The Ukrainians have done the right thing here. They are dug in, and so artillery effects them less. And then they are withdrawing in good order, so that they can inflict maximum damage to the Russians.

They are trading space for enemy troops. Exactly the right tactics.

Ryssarna har fortfarande lite reserver att sätta in och fler ryska soldater förbereds för strid, men det är tveksamt om de kommer ha någon avgörande betydelse. För samtidigt så pågår ju en stor upprustning av den ukrainska armén. Med tunga västerländska precisionsvapen.
Citera
2022-05-01, 09:37
Medlem
Citat:
Putin har redan gjort en felbedömning.

Skulle inte förvåmna mig om han nu tror att NATO inte kan hålla ihop (ex. Bulgarien som inte kan bestämma sig för om de ska skicka vapen till Ukraina, eller ej) och att Tyskarna, med sitt jävla falskspel, inte kommer att skicka trupp till Baltikum.

Svenskarna vågar ju inte ens skjuta ner flygplan som kränker lufrrummet, för femhundraelfte gången.

Vad är det som säger att ett enda NATO-land kommer att våga skicka in trupp i Baltikum? Förlitar du dig på USA?

Tveksamt om du frågar mig.
Han har definitivt respekt för nato,, men den oförsonliga mentaliteten han uppvisat så skulle inte jag bli vansinnigt förvånad om det skulle ske, först någon slags false flag, attentat mot Ryssland o därefter vedergällning,,
Citera
2022-05-01, 09:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Olof.H
Många okända/ utrikiska ord..
Utveckling för vem,,, Wall street ?
Vilken dator ? Du behöver energi för din dator.
Du vet att Ryssland är en realekonomi/ självförsörjande.
(eller så vet du inte vad det innebär)

Ryssland är inte självförsörjande på ett enda område, förutom olja, gas och mineraler.

Det kommer att vli som på 80-talet. Den enda bil som går att köpa med rubel är en Lada, med 7 års leveranstid. Man är tvungen att återgå till papper och penna för att man inte har någon egen, inhemsk industri som kan tillberka kretskort till datorer. Skrivare? Glöm det.

Timslåmga köer för att få tag på bröd i en affär. Lika lång tid i kömn för att få tag på lite smör till brödet.

Ryssland är en total katastrof, ur ett produktionsperspektiv. Trots att väst pumpat in miljarder med USD senaste 25 årsperioden.

Allt förstört, i en blimk. Avv Putin.
Citera
2022-05-01, 09:38
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
De kommer att samla kraft.

T ex kommer de försöka uppvigla ryska balter, t ex genom false flag. I en röra skickar de in "frivilliga" och vapen som i Donbass.

Ryssland är inte slut förrän det fallit samman och de ultranationalistiska drömmarna blivit en pinsam del av deras historia.

Jag tror - tyvärr - att Väst behöver ge Ryssland en väg ut ur detta, som gör att de inte tappar ansiktet fullständigt. Hur nu det ska ske.

Skulle Ryssland börja falla samman ligger kärnvapnen ännu närmare till hands än nu. Och vem vet vilka krafter som släpps fria i och kring ett kollapsat Ryssland.
Citera
2022-05-01, 09:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Det vore vansinne att skjuta ner ryska flygplan som kränker vårt luftrum innan vi är med i NATO. Ryssland vet naturligtvis att det svenska försvaret är en tiopotens mindre än den ryska armén och det är förstås därför man vågar hålla på som man gör.
Citera
2022-05-01, 09:40
Medlem
vallpojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Har ingen aning heller. Tänker bara på bilder man sett i Vietnamfilmer där USA flyger hem kistor med lik så de kan begravas på amerikansk mark. Men det är kanske inte så det fungerar i verkligheten.

Jo, i USA. Men Ryssland är inte USA.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in