2022-05-01, 02:31
Medlem
Sinnessjukt att de även ger sig på några av världens äldsta kulturskatter. Samma syn på sånt som ISIS och talibanerna tydligen.

Det är dessa folkslag som Conan barbaren och myten om kentaurerna är baserade på. De var så duktiga på att strida från hästryggen att de porträtterades som mytiska varelser av sumererierna, assyrierna, kineserna och grekerna. Sen vart gränsen mellan dessa olika hästnomad folk gick får vi nog aldrig riktigt reda på.
Citera
2022-05-01, 02:36
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av donald12
Nä, det är en konsekvens av demokratiseringsprocessen av Ukraina och att Ukraina inte längre vill vara en marionett regim till Putler.

Så kriget är ett frihetskrig likt kolonialkrigen.

Dags för världen att få bort diktatorn Putler!
Backar man bandet till före 2014 så var inte Ukraina ett Ryssland-fientligt land. Det fanns anti-ryska åsikter i Västra Ukraina och bland nationalisterna. Men i det stora hela visar undersökningarna att en kraftig majoritet hade en positiv syn på Ryssland.

Det som ändrade på situationen var Putins val att annekterade Krimhalvön.

Men före 2014 hade USA länge sponsrat oppositionen i landet. Exempelvis den Oranga revolutionen 2004 låg de bakom.

https://www.theguardian.com/world/2004/nov/26/ukraine.usa
Citera
2022-05-01, 02:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Varför släpper inte nazisterna i Azovstal ut de civila när Ryssarna har en öppen humanitär korridor? Kommer de ukrainska nazisterna döda att de civila så att de inte kommer att kunna vittna om deras brott?
"Nazisterna" Ryssar är så dumma att de inte vet vad 'nazist' betyder.
Citera
2022-05-01, 02:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Backar man bandet till före 2014 så var inte Ukraina ett Ryssland-fientligt land. Det fanns anti-ryska åsikter i Västra Ukraina och bland nationalisterna. Men i det stora hela visar undersökningarna att en kraftig majoritet hade en positiv syn på Ryssland.

Det som ändrade på situationen var Putins val att annekterade Krimhalvön.

Men före 2014 hade USA länge sponsrat oppositionen i landet. Exempelvis den Oranga revolutionen 2004 låg de bakom.

https://www.theguardian.com/world/2004/nov/26/ukraine.usa

att blanda fakta med åsikter är sånt som får världen att gå runt.
Citera
2022-05-01, 02:53
Medlem
Citat:
Återigen, varför behövs Påven och Vatikanen då?
Vi behöver inte försvara något. Är ni alla så rika att ni tycker erat land bör kriga med ett annat, för att inte tala om våldta gamlingar och små barn?
Dedovshchina
Citera
2022-05-01, 03:03
Medlem
Citat:
Varför släpper inte nazisterna i Azovstal ut de civila när Ryssarna har en öppen humanitär korridor? Kommer de ukrainska nazisterna döda att de civila så att de inte kommer att kunna vittna om deras brott?

Varför civila inte vill visa sig framför er är väl inte så konstigt? eller är du dum som ett snöre? Ryssar skjuter civila för skojsskull. Ni tycker ju om att våldta och mörda folk, även barn, så jag förstår inte egentligen frågan?
Citera
2022-05-01, 03:07
Medlem
Citat:
Återigen, varför behövs Påven och Vatikanen då?

Du som gillar ryssar, varför funkar inte vuxna kvinnor för er?
Citera
2022-05-01, 03:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stanlad
du ligger lite efter. förresten 20 civila har blivit släppta till FN. du bör leta reda på lite mer information angående dina uttalanden. för du låter helt obegåvad angående det.
Det är 45st som lyckades evakuera från Azovstal på lördagen.
De civila lastas på bussar och körs till Bezymennoe i donetsk där de blir utfrågade och de säkerställs att de inte är stridande som försöker fly bland civila.
Det är ingen skillnad från de ryska evakueringarna mer än att FN och röda korset har medarbetare på plats, däremot blir det en större press på att evakuering av civila från Azovstal verkställs av de Ukranska trupperna som har kontroll över bunkern.
Citat:
Ursprungligen postat av Jahvet
Det är inte bara Ryska styrkor som haft den humanitära korridoren öppen från Azovstal utan även FN och röda korset.
I fredags kom en familj på 3 personer ut och i lördags kom först 25 personer ut och senare 20 till.
48 civila personer är det som lämnat de senaste dagarna vad jag har läst.
Senast redigerad av Jahvet 2022-05-01 kl. 03:23.
Citera
2022-05-01, 03:21
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ett Tvitterkonto för alla djur i kriget: https://twitter.com/UAarmy_animals Ryssarna hatar allt som lever, t.o.m. djuren.
Ryssland har verkligen tappat masken.

Om någon beskrev en armé för mig förra året, vars soldater terroriserar och massmördar civilbefolkningen i sitt grannland, spränger bostadskvarter i luften, våldtar kvinnor och barn, torterar folk i källare och plundrar deras hem på allt från smycken till tvättmaskiner, förstör kulturarv och stjäl nationalskatter..

Min första tanke skulle nog vara att det är IS lyckats bilda en armé. Men nej, nu är det alltså Ryssland det handlar om.

Nog för att jag alltid vetat att ryssarna är ett efterblivet folk på många sätt och vis, men det här vansinnet så jag inte komma.
Senast redigerad av Jiren 2022-05-01 kl. 03:25.
Citera
2022-05-01, 03:21
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktamig
Så är det. Ju äldre man blir, desto mer ser man hyckleriet!
Ibland undrar man om ryssar ens är folk? Vilken fråga, nej. Finnar har ju dock vägrat säga något illa om ryssen så länge att man nästan blivit rädd. Men vi vet ju hur det hade gått. Och vi vet ju även att finnarna nästan vill att svinen ska anfalla. hehe.

I Finland finns faktiskt den gamla klyftan från inbördeskriget kvar. Det finns gamla vänsterfolk som ser på Ryssland som vissa här i tråden. Förr i tiden som jag förstått så var ju alla "finlandssvenskar" för de vita och kommunisterna som stödde Sovjet, de röda, bland finnarna. Nu tror jag det är mer splittrat men det är ju mycket färre som stödjer Ryssland. Mest gamla.

Citat:
Ursprungligen postat av Ravatos
Poltava ja. Kul tanke, hur hade det sett ut idag om Karl XII inte åkt på det nederlaget? En bättre värld skulle jag säga, men jag är ju partisk.

Självfallet, en seger för väst över öst hade ändrat mycket.
Citera
2022-05-01, 03:37
Medlem
HejaFinlands avatar
Ryssarnas förlustsiffror är högre ön vad Ukriana rapporterar. 25900 och jag vet inte från vilket datum. Ryssarna är helt galna. varför fortsätter de denna slakt inte bara av ukrainare utan även av hela sin egen krigsmakt?

Jättelyckliga för att de stulit en dator, vad är Ryssland för u-land? Jag känner en kille som varit utomlands med försvaret i Afghanistan, han tjänade bra när han var där. Soldater borde ju ha en lön så att de inte behöver vara tjuvar.

https://www.youtube.com/watch?v=pBmsa-GO7FQ
Citera
2022-05-01, 03:45
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ryssarnas förlustsiffror är högre ön vad Ukriana rapporterar. 25900 och jag vet inte från vilket datum. Ryssarna är helt galna. varför fortsätter de denna slakt inte bara av ukrainare utan även av hela sin egen krigsmakt?

Jättelyckliga för att de stulit en dator, vad är Ryssland för u-land? Jag känner en kille som varit utomlands med försvaret i Afghanistan, han tjänade bra när han var där. Soldater borde ju ha en lön så att de inte behöver vara tjuvar.

https://www.youtube.com/watch?v=pBmsa-GO7FQ
Människoliv har inte samma värde i Ryssland som i den civiliserade världen.

Och att kasta tusentals militärer (ofta värnpliktiga, fattiga eller minoritetsgrupper) rakt in i döden, är en gammal rysk tradition. D.v.s den omtalade kanonmaten.
Senast redigerad av Jiren 2022-05-01 kl. 03:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in