2022-04-30, 23:29
Medlem
löls avatar
Låg är upp till 19k
Medel 20 -40k
Hög 41k plus

Spannen inom varje område är stort.
Stor skillnad på levnadsstandard
Citera
2022-04-30, 23:30
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Vad sägs om lite faktisk statistik istället för att folk utgår från sina egna yrken och livssituationer?

Fakta i frågan är som följer: https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/arbetsmarknad/loner-och-arbetskostnader/lonestrukturstatistik-hela-ekonomin/pong/tabell-och-diagram/lonespridning-efter-sektor-och-kon/
  • 10:e percentilen (låginkomsttagare): 23 900 kr/mån
  • 50:e percentilen (medianlön): 32 400 kr/mån
  • 90:e percentilen (höginkomsttagare): 51 200 kr/mån

Det gäller för år 2020 då. Lägg på ~4% för årets löneläge! Notera också att det gäller heltidsavlönade. Inte pensionärer, sjuka, deltidsarbetande und so weiter.
Senast redigerad av SocialtKontrakt 2022-04-30 kl. 23:33.
Citera
2022-04-30, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Hej

Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?

Svensk medellön 2020 var 36100, medan medianen låg på 32400 kr/mån enligt SCB.
Båda siffror skiljer sig också runt 7% mellan könen.
Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.

Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?

Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...

Ja, medelinkomst bör ju per definition vara 36100 (med korrigering för att det var 2020). Men kanske är det intressantare att se till percentiler för att avgöra vad som är normal lön istället? 75:e låg på 40tkr och 25:e låg på 27400: ligger man utanför detta så är man inte så värst i mittfåran, men ändå inte OMG-illa eller -bra. Ej heller 90:e och 10:e utgör en sådan gräns, men i brist på annat så kanske någon av dessa vore lämplig som gräns för vad som är högt och lågt.
Citera
2022-04-30, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheOldOneKnows
I stockholm är allt under 60k medelinkomst, för inga låginkomsttagare har råd att bo där sedan politikerna höjde sina egna löner samt genomgick celldelning(mitosis) senaste gången.

Så du menar att Mc-jobs, spärrvakt och städerska i sthlm är välbetalda jobb? På något sätt har jag en känsla av att diverse lågstatusjobb är lågbetalda även i stockholm, men även där är det någon som behöver göra det också.

Men det är klart om man tillhör den "lyckliga" skara som har lyckats skaffa sig en hyresrätt med planekonomiskt låg hyra kanske är de som kan klara sig att hanka sig fram på låglöneyrken? Känns som att någonting inte stämmer riktigt i planen...
Citera
2022-04-30, 23:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hoftigahenkrik
Svårt att köpa att varje kotte på Flashback är höginkomsttagare. Ni är så pass aktiva på Flashback och det tyder dessvärre på socfall/bidragstagare

Det är endast chefer/läkare/piloter som sitter med löner på 50.

Skärp er! Sluta ta eran antidepressiva och klipp er skaffa ett jobb!

😂😂😂😂😂

Varenda kotte på kontor i sthlm tjänar över 50k.
Citera
2022-04-30, 23:50
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivqvist
Jag håller inte med - allt beror ju på dina omkostnader? Var du bor, hur du bor, färdmedel, lån, hobbys, livsstil mm.

Jag KAN klara mig på 20.000 kr/mån men då måste jag flytta och skära ner på många saker som jag lägger pengar på idag. Precis som dig så klarade jag mig på studielån när jag var 23 år och hyrde en mindre lägenhet samt hade lägre omkostnader generellt.

Nu är jag 30+, bor i sthlm, har en hyra på ca 13.000 kr/mån + studielån, SL kort, abonnemang, försäkringar, and so on. Fasta kostnader på minst 17.000/mån. Är det bristande självkontroll eller grava problem?

Och just det, att leva som singel betyder att jag inte har någon att dela hyran med. Så resonemanget om att det är billigare att leva singel håller jag inte heller med om.

Ja, jag tycker du är fruktansvärd dum i huvudet. Redan där att du betalar 13k i månaden och sen gnäller att du inte har tillräckligt med pengar är fel, det är du som 30 årig man som satt dig i den situationen. Du har problem i mina ögon, men precis som jag sa så ser du inte ens dem. Skyll dig själv, jag kunde iaf göra ALLT jag ville när jag hade 9k netto, men du klarar inte det.
Citera
2022-04-30, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Ja, jag tycker du är fruktansvärd dum i huvudet. Redan där att du betalar 13k i månaden och sen gnäller att du inte har tillräckligt med pengar är fel, det är du som 30 årig man som satt dig i den situationen. Du har problem i mina ögon, men precis som jag sa så ser du inte ens dem. Skyll dig själv, jag kunde iaf göra ALLT jag ville när jag hade 9k netto, men du klarar inte det.

Jag gnäller inte och jag har råd, men inte om jag var en låginkomsttagare. Vill bara framföra att ALLA inte kan klara sig på 9 eller ens 20k i månaden. Allt beror på, som många har varit inne på, flera olika faktorer. (Intressant att du tror att jag är en man?)
Senast redigerad av Olivqvist 2022-05-01 kl. 00:02.
Citera
2022-05-01, 00:02
Medlem
maxatdunders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivqvist
Jag gnäller inte och jag har råd. Vill bara framföra att ALLA inte kan klara sig på 9 eller ens 20k i månaden. Allt beror på, som många har varit inne på, flera olika faktorer. (Intressant att du tror att jag är en man?)

Alla som extremt slösaktiga, köper dyra väskor, tar taxi varje dag och fyller magen med skräpmat för 8k om månaden klarar det inte nej, samma sak med personer som själv valt att ha en månadshyra på över 60% av sin inkomst, det är inga skarpa hjärnor som vet hur in/utgifter fungerar. Det är inte felet på lönen utan felet ligget i att utgifterna är helt okontrollerade.
Citera
2022-05-01, 00:19
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Skillnaden när man får högre lön är inte då mkt efter skatt ändå.

Fick just löneförhöjning från 56 till 61 men efter skatt märks det knappt. Egentligen är det mer relevant att jämföra efter skatt. 😅

Ja tyvärr är det ju så, har själv en lön på 50k och en ökning med ett par tusenlappar ger ingen större skillnad i plånboken. Även om jag skulle upp till 60k så är det knappt 1500-1800kr efter skatt..
Citera
2022-05-01, 00:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freebop
Ja tyvärr är det ju så, har själv en lön på 50k och en ökning med ett par tusenlappar ger ingen större skillnad i plånboken. Även om jag skulle upp till 60k så är det knappt 1500-1800kr efter skatt..
Marginalskatten är 50%, får du tio till är det fem efter skatt. Lägg pengarna på löneväxling till tjänstepension istället.
Citera
2022-05-01, 00:24
Medlem
Freebops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Marginalskatten är 50%, får du tio till är det fem efter skatt. Lägg pengarna på löneväxling till tjänstepension istället.
Är strax under 30 år och det är en del kvar till pensionen men visst, om ett par år så kommer jag nog löneväxla
Citera
2022-05-01, 00:25
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locomotiv
Skulle nog säga följande om Sthlm:

Under 30K - Låg
30-39k - Medel
40k - Hög

Dock räknar man väl rent generellt att en höginkomsttagare tjänar runt 45K månad.

Men det är klart, om du tjänar 30K och lever billigt så har du förmodligen det bättre ekonomiskt än en person som tjänar 45k (framförallt om den personen bor i en storstad).

Precis, svårt att avgöra hur gott man lever. Tjänar man 28k men bor så man inte behöver bil och har ärvt bostadsrätt med låg månadskostnad då lever man nästan kungligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in