2022-04-30, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Tyvärr inte pga de nya lagarna från regeringen som kanske kommer framigenom. De omfattar allt från landsförräderi till böter.

Så varför ta risken?
Inga bevis=Aldrig hänt 😁
Citera
2022-04-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BigBusiness
Ptjaa… bland annat sa puttler att det inte fanns planer på att attackera Ukraina.

Vad skulle fredsförhandlas om menar du?

Men lita du på dina källor som sa just att ingen invasion var på gång. Själv litar jag på de som avslöjade det.

En rysk genaral till som gick åt i dag. Skönt att höra.

Den signatur som behövdes från Zelensky var att Ukraina skulle förbli neutralt samt inte ingå pakt med nato. Garantiländer var USA och Tyskland vad jag kan minnas.
Citera
2022-04-30, 22:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Enl bild text ska det vara Gepard. Lite modernare än Leopard, men:
De exemplar av Gepard som avrustats ur tyska armén i slutet av 2000-talet har sålts vidare till bland andra Brasilien och Rumänien. Tyskland har kvar ett knappt hundratal vagnar i malpåse tills det att den planerade ersättaren SysFla är i bruk.

Flugabwehrkanonenpanzer Gepard (förkortat Flakpanzer Gepard) är en tyskutvecklad luftvärnskanonvagn baserad på chassit från stridsvagnen Leopard 1. Gepard användes under kalla kriget av flera NATO-länder men har idag avvecklats av de flesta ursprungliga användarna till förmån för mer moderna system.

Arkivbild av Gepard.
https://sverigesradio.se/artikel/tyska-stridsvagnar-till-ukraina

MEN, fortfarande osäkra källor på detta!

Tack, läst liknande. Men har för mig att detta är AA, och inte riktigt pansarvagnar som det syftades på.
Men bra informativt inlägg,
jag tackar
Citera
2022-04-30, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Expressen intervjuar en ukrainsk stridsvagnsbesättning i Charkiv-området:

En intressant artikel. Med en video också.

Tack för tipset! Gjorde ett undantag och gick in på Expressen och det var det värt.

Riktiga hjältar.

När jag jämför de hjältarna som försvarar sitt land och sin frihet sina liv med tangentbordsmupparna som försvarar Ryssland i den här tråden med massa löjliga påståenden och argument tycker jag att moderatorerna borde stänga av dem. De borde egentligen vara olagligt att så kategoriskt agitera mot demokrati.
Citera
2022-04-30, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av larsjohansson
Om du kollar på Tyska stridsvagnar i Turkiet mot PKK så har det gått på samma sätt för många av dessa.

Undrar om det finns någon som klarar en robot 57? Det är ju lite extra att ammon smäller på de ryska men den borde väl ta sig igenom taket på alla och det är nog dåligt för besättningen bara det.
Citera
2022-04-30, 22:39
Medlem
Citat:
Därför att ryssland insåg tidigt att det är en strategisk punkt. De såg att NATO håller på att expandera österut.

Vad tror du USA hade tänkt om ryssarna hade gjort motsvarande mot USA?

Fast det var aldrig riktigt på tapeten.
Så istället för risk för konflikt. Så startar man en?

USA hade blivit upprörda. Men inte ljugit och satt igång en fullskalig invasion av ett neutralt land.
Citera
2022-04-30, 22:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Hotar NATO Ryssland? Om ja, berätta på vilket sätt.

JA! Pga deras aktiva arbete för utvidgning österut! Så! Ja på den frågan.

Nu verkar Sverige och Finland ramla in ganska snart, och från det datumet skall vi försvara tex Erdogans gränser i Turkiet.
Citera
2022-04-30, 22:41
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Läget var ju akut efter natos upprustning av Ukraina sedan 2014 och Ukrainas intensifierade bombardemang av Donbass de senaste månaderna. Ukraina var på väg att få för stor krigsmakt och ryssarna gick in för att reducera den. Ukrainarna själva trodde på goda chanser i ett krig med Ryssland. Ingen rädsla kunde ses där inte. En seger skulle betyda kassaskåpssäkert nato-medlemskap. Precis vad man var ute efter.
Att ryssarna först gick mot Kiev var bara en taktisk fint för att få ukrainarna att hålla trupp på fel ställe. Det är givetvis bara de östra och sydöstra delarna ryssarna är intresserade av. Och västs vapenleveranser till kriget sker numera helt öppet. Och där står vi nu. Lär bli en intressant fortsättning.
Fortsättningen kommer nog bli otäck och jag skall i avslutande meningar återkomma om den.

I korthet, om man drar ner denna situation till sin innersta kärna utan att ta hänsyn till eventuell politik så är det så här; Ryssland har annekterat (besatt/erövrat) Krimhalvön mot all internationell rätt och därmed förbrutit sig mot folkrätt och allehanda internationella regler. Ryssland har vidare understött rebeller/separatister i det allra östligaste av Ukraina- Donetsk och Luhansk för att senare utropa dem som områden under rysk förvaltning. Även detta mot internationella regler och i strid mot folkrätt och FN's grundläggande stadgar. Ryssland har slutligen angripit hela Ukraina vilket återigen går emot folkrätt, FN konventionen, EU konventionen och allehanda övriga mänskliga lagar.

Ukraina försvarar sig nu med den angripnes rätt, på vad sätt de kan och finner lämpligt- allt enligt de stadgar och rättsliga regler som finns. Den fria världen ger Ukraina den hjälp de kan- efter egen vilja och förmåga. Där står vi nu...

Och till slut var det detta med den fortsättning som kan förväntas; Ryssland kommer förgöras.

Det kommer gå allt sämre för det ryska angreppskriget alltefter veckor blir månader. Med vetskapen om västligt stöd kommer Ukraina antagligen redan under detta år fördriva Ryssland både ur östligaste delarna men även bort från Krim. Jag tror denna sak kan bli alltför svår, skamlig och smärtsam för Ryssland varför de kommer använda mindre kärnvapen vilket då självfallet kommer innebära att väst (USA, Storbrittanien) gå 'all in' varpå Ryssland till fullo förintas som statsbildning. Antagligen kommer det, som jag först skrev, bli otäckt och svårt för oss alla, många kommer drabbas men resultatet kommer inte bli på annat sätt än att vi blir av med Ryssland och härefter bättre kunna fokusera på annat.
Senast redigerad av annica, sthlm 2022-04-30 kl. 22:48.
Citera
2022-04-30, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Att släppa fallskärmstrupper över Kiev innebar alltså att det inte var meningen att de skulle erövra Kiev? Eller hur menar du?
De skulle mörda Zelenskyy
Citera
Medlem
Citat:

Nu verkar Sverige och Finland ramla in ganska snart, och från det datumet skall vi försvara tex Erdogans gränser i Turkiet.

Det handlar mer om att länder flyr undan Ryssland. Fanns bättre sätt att lösa det på.
Citera
Medlem
Citat:

Falskt påstående.

Vi tvingas inte till nått .
Citera
2022-04-30, 22:43
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shibaiji
Tack, läst liknande. Men har för mig att detta är AA, och inte riktigt pansarvagnar som det syftades på.
Men bra informativt inlägg,
jag tackar

Tack!
Hoppas någon sitter på mer och korrekt info.
Spännande också var dom kommer att sätta in dom. Vilken flank. Dom har ju en del av välja på.

Temat försvann:
Vilka stridsvagnar Tyskarna ger Ukraina, är temat här. Vilken kvalitet på dom. Från malpåsen eller nya.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in