Citat:
Ursprungligen postat av
Blot-Sven
Du har nog rätt. Det lutar åt att Ryssland har trott att Ryssland kommer undan med vad som helst. Märkligt med tanke på att de bör vara införstådda med att Ukraina mottagit hjälp och stöd från USA under flera år.
Undrar vad som hade hänt om ryssarna lyckats med att plocka bort Zelensky och ersätta honom med en egen gubbe, typ Lukashenko. Hade detta gjorts i inledningen av kriget hade UAF fått slåss mot Ukrainas ledning, utan möjlighet till införsel av vapen.
En katastrofal felberäkning av Putin och hjärntrusten runt honom, de trodde att de fortfarande var en stormakt som USA och Nato skulle låta sig skrämmas av, de tror/trodde att de var likvärdiga USA och Nato militärt och ekonomiskt men jag tror att jag aldrig har sett en sådan felbedömning av sina egna svagheter och styrkor någonsin, totalt vansinnigt.
Det enda som Ryssland har egentligen är ju sina kärnvapen och likt sagan om "pojken och vargen" så har de ropat "varg" lite för ofta nu för att kunna ha någon trovärdighet med det hotet, om "vargen" kommer i den här historien så är det för att äta upp den som ropade.
Hade planen att ta Zelensky lyckats så hade Ryssland haft ett helt annat läge nu, de felbedömde honom totalt och hur FSB kunde göra en sådan tabbe med sina underrättelser får mig verkligen att skaka på huvudet, Zelensky har ju verkligen visat att han är av ett helt annat virke än de korrumperade råttor som varit hans företrädare och ryssarna verkar stå som fågelholkar över det faktumet, århundradets underrättelsemiss.