2022-04-30, 19:57
Medlem
Jag är övertygad av att snubben som tar över är mer villig än Putin att använda svampmolnsraketer. Minsta lilla false flag eller liknande och de får anledning att använda sina raketer. Usch.
Citera
2022-04-30, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stektkyckling
Först tror jag det skedde en katastrofal felbedömning från Ryska ledningens sida, både angående Ukrainas försvarsvilja/försvarsförmåga, samt av sin egen militära kapacitet och slagkraft. Detta mest pga stora "systemfel" i landets och militärens styrning, som många tagit upp tidigare.

Nu hamnade man i ett läge där det blev hårda strider, och här tror jag att många i väst tyckte lika synd om de som dödades på båda sidor i konflikten i vad som kändes som ett helt onödigt krig som ingen utom Kreml ville ha. Ukraina fick samtidigt hjälp från väst med lättare vapen och underrättelser från signalspaning. Väst hoppas att ekonomiska sanktioner ska få Ryssland att bromsa sitt anfall.

Ryssland måste i nästa steg, mer eller mindre i panik, komma på en "Plan B" som kan vara trovärdig för den egna befolkningen för att ursäkta de stora förlusterna av soldater och krigsmateriel och samtidigt få befolkningen att acceptera de sanktioner som väst sätter in.
De, som vi tycker, helt verklighetsfrånvända uttalandena görs ju internationellt, men är helt klart riktade mot den egna befolkningen.

Tillbakadragandet som följer med den nya planen avslöjar grova krigsbrott och angrepp på civila.
Nu börjar man i väst också förstå att det finns ett stort stöd för den "speciella militära operationen" bland ryssar, även bland mer informerade ryssar som lever i väst. Många i Ryssland ser på Ukrainare (bland andra) som mindre värda.

Väst skickar in allt tyngre vapen då agendan och den allmänna uppfattningen gått från "stoppa konflikten" till "knäck Ryssland".
Jag tror att Ryssland just nu förlorar det mesta av sin disponibla militära förmåga i den nya, allt för hastigt ihopsatta och startade offensiven.
Man hade för bråttom att nå resultat för att inte tappa ansiktet.
Samtidigt mobiliserar Ukraina med de nya vapnen som kommer in i landet. En stor motoffensiv är nog att vänta inom några veckor.

De frågorna som följer närmast är som jag ser det:

Hur mycket mer kraft har Ryssland i konventionella vapen i form av missiler och smarta/dumma bomber? Kan man förstöra hela landet?
Om Ukrainas motoffensiv blir en framgång, var kommer de "bromsa in"? Får Ryssland ha kvar kontroll över Krim?
Varför börjar det brinna på många strategiska platser i Ryssland? Känns som mer än tillfälligheter, och vilka ligger i så fall bakom?
Var går Rysslands gräns för att ta till WMD? Doktrinen är ändrad till att skjuta först om Ryssland är hotat. Kan Ryssland bli "hotat" även om konflikten stannar i Ukraina?
Kommer Ryssland förklara sig vara i krig och mobilisera?
Kan väst hålla uppe en enad front när energibristen blir ett jätteproblem, allra senast till vintern?

Jag tror att väst MÅSTE ge Ryssland en väg ut om man vill avsluta denna konflikt utan att WMD används. Rysslands krav i en uppgörelse med Ukraina kommer inte att kunna vara så stora pga utvecklingen på slagfälten. Men de skulle kunna vara "stora i orden". Det skulle till exempel kunna vara att man går ut från båda sidor och säger att de "nazistiska elementen" i Ukraina raderats ut av Ryssland trots allt militärt stöd från väst. Att säkerheten för de ryssar som lever i Ukraina nu tack vare denna "militära specialoperation" kan garanteras till 100% och att Ryssland pga denna enorma framgång kan dra sig tillbaka. Krigsförbrytare från BÅDA SIDOR ska identifieras och straffas. Kanske att Ukraina inom en överskådlig framtid kommer stå utanför NATO, men tillåts söka (och ganska snart få) medlemskap i EU.

Drömmen (min personliga såklart) vore en snabb framförhandlad fred där Ukraina som land är intakt. Styret i Ryssland byts på något sätt ut till ett 100% västvänligt.
Sanktionerna kan hävas efterhand som spänningarna avtar, och i en inte alltför avlägsen framtid kan Ryssland bli som ett stort Norge.
Möjligheterna för Ryssland att vara fantastiskt finns ju i överflöd. Ryssland måste bara få ledare som vill folket/landet väl och inte bara roffa åt sig så mycket de kan. Ukraina får sin utveckling och lyckliga framtid med hjälp av EU.

Tyvärr kommer nog alla grymheter som civila och stridande utsatts för i denna konflikt, stoppa alla lyckliga slut.

Mina 2 cent. Sorry för en massa bokstäver.
Det är bara härligt med en massa bokstäver fast det är synd att folk då inte orka läsa för det är ju så jobbigt att tänka utför boxen.

Ryssland har troligen planerat detta i flera år och jag ser inte många misstag. Vad folk inte inser att dom har tagit och kontrollerar en landyta lika stor som Greklands med en minimal styrka. Orsaken till att dom kunde göra det var att gå mot Kiev och hota huvudstaden, låsa fast trupper där som kunde ha används i södra Ukriana som nu är befäst av ryssarna.

Samtidigt passade dom på att genomföra förhandlingar med Kiev som kulminerade i Istanbul och såg positivt ut. Ryssarna drog sig tillbaka från Kiev dels för att omgruppera men också för att ge Zelenskyj något. Dom blev lurade på det avtalet och som vi vet hanererade sen förhandlingarna. Zelenskyj och gänget passade på att göra en massmordshistoria av döda civila istället och tigga mer vapen och pengar.

Naturligtvis var plan A att Kiev skulle förhandla och kriget avslutas snabbt med ett fritt Donbas och erkänt Krim samt ett neutralt Ukraina. För mig såg det ut som ett bra affär för Ukraina och EU där där ett mycket svagare Ukraina fick behålla vad dom hade. Som vi vet tyckte inte USA och UK detsamma utan ville ha ett långt krig för att krossa Ryssland på det Ukrainska folkets bekostnad vad det gäller lidande.

En plan B hade naturligtvis Ryssland redan och den ser vi nu. Här delas Ukraina upp och hur mycket är nu upp till Kiev-regimen och Zelenskyj. Zelenskyj och hans gäng var dum nog att ta det till slagfältet istället för förhandlingar som nu Ryssland mer eller mindre avfärdar för dom litar inte längre på den lilla mannen som styrs av Biden och c/o.

Ukraina blir nu delat och vi har alla i väst skuld till det, en skuld ända från 2014 då väst stödde statskuppen i Kiev. Efter det kom NATO i focus och rysshatet propagerades ut för att hjärntvätta folket i Ukraina om att allt ryskt var fel, att döden är bättre. Här är vi nu och är verkligen döden bättre än rysk kultur och handel kan man undra. Det är många i Ukraina som inte har några problem med rysk kultur, språk eller handel men dom har i åtta år tvingats till tystnad av ultranationalister. Kiev-regimen har stängt ner tvstationer, tystat jouyrnalister och oppositionspolitiker (inte helt olikt Ryssland). Vi kallade det oskuldsfull demokrati och valde att inte se symbolerna från andra världkriget.

Det är mycket focus på Ryska krigsbrott men inget på Ukrainska. I krig begår båda sidor krigsbrott och det gäller för omgivningen att uppmärksamma för att minimera det hela. Nu har Ukrainsk militär valt en ISIS taktik med strid i städer med civila som sköldar och orsaken är att dom helt enkelt är svag. Ryssland har i nuläget begränsat manskap men resurser för att tillverka missiler, bomber och ammunition är oändlig. Dom kan som USA brukar göra bomba bort landet om dom vill men väljer att strida på marken för att inte förstöra för mycket infrastruktur och svält och död bland civila. För Ryssarna är det ett brodersfolk med samma kultur och språk och inte som för USA där dom krigar sandnegrer eller gulingar.

Så ja, ryssarna kan förstöra hela Ukraina med bomber och missiler om dom vill men det vill dom inte. Dom vill nu dela landet där rysktalande får leva i fred och Ukrainska ultranationalister får pyssla med sitt i väst. Givetvis är ju numera drivkraften även att fortsätta den förstörda handeln och industrisammarbetet med östra och södra Ukriana som försvann 2014 genopm att ta hela den delen av Ukriana. Ryssarna har offrat för många soldater för att bara lämna. Det här är inte Afganistan med en krigisk befolkning utan ett folk med samma kultur, språk och släktskap över gränser. Den södra och östra delen av Ukraina kommer att bli välmående med tiden genom sina natruresurser och välutbildade arbetskraft. Hur det kommer att styckas upp är ju osäkert idag men man får väl hoppas att det blir regionalt självbestämmande i någon form så att inte Ryssland stjäl allt. Västra Ukrian kommar att bli som Moldavien, landlåst och evigt beroende av väst. Dumheten i provokationen mot Ryssland och att falla i USA:s händer är obegripligt men ultranationalisterna i Ukraina är väl blinda av hat och krigslust.
Citera
2022-04-30, 19:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Okej? Eftersom ryssarna har fullt upp med att våldta ukrainska barn?

Förmodar att du har källa på att ryssarna våldtar ukrainska barn? Däremot finns massor med filmbevis på Azovbataljonens framfart.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stektkyckling

Jag tror att väst MÅSTE ge Ryssland en väg ut om man vill avsluta denna konflikt utan att WMD används. Rysslands krav i en uppgörelse med Ukraina kommer inte att kunna vara så stora pga utvecklingen på slagfälten. Men de skulle kunna vara "stora i orden". Det skulle till exempel kunna vara att man går ut från båda sidor och säger att de "nazistiska elementen" i Ukraina raderats ut av Ryssland trots allt militärt stöd från väst. Att säkerheten för de ryssar som lever i Ukraina nu tack vare denna "militära specialoperation" kan garanteras till 100% och att Ryssland pga denna enorma framgång kan dra sig tillbaka. Krigsförbrytare från BÅDA SIDOR ska identifieras och straffas. Kanske att Ukraina inom en överskådlig framtid kommer stå utanför NATO, men tillåts söka (och ganska snart få) medlemskap i EU.

Drömmen (min personliga såklart) vore en snabb framförhandlad fred där Ukraina som land är intakt. Styret i Ryssland byts på något sätt ut till ett 100% västvänligt.
Sanktionerna kan hävas efterhand som spänningarna avtar, och i en inte alltför avlägsen framtid kan Ryssland bli som ett stort Norge.
Möjligheterna för Ryssland att vara fantastiskt finns ju i överflöd. Ryssland måste bara få ledare som vill folket/landet väl och inte bara roffa åt sig så mycket de kan. Ukraina får sin utveckling och lyckliga framtid med hjälp av EU.

Tyvärr kommer nog alla grymheter som civila och stridande utsatts för i denna konflikt, stoppa alla lyckliga slut.

Mina 2 cent. Sorry för en massa bokstäver.

....

Det är väst som bör hålla sig utanför konflikten. Det är möjligt att Ryssland svarar med ett par taktiska kärnvapen i i västra Ukraina över polska styrkor om dom går in för långt och sen avaktar resultatet. Det här är på liv och död för Ryssland och dess oberoende som land. För oss är det inte på liv och död så vi i väst får tänka oss för vad Ukrainas framtid bör vara och hur mycket vi ska offra för det landet. Rysslands kärnvapenhot är först och främst ömsesidig försörelse om någon skickar kärnvapen mot dom. Nu tror jag knappast att Ryssland använder ens taktiska kärnvapen eller andra former av massförstörelsevapen. Dom vinner ju redan nu med en begränsad styrka och har möjligheten att utöka och även mobilisera hela Ryssland om dom måste. Ukraina har redan mobiliserat och folk måste inse att det är över för det stackars landet, att det enda som är kvar som är vettigt är förhandlingar och fredsavtal.

Stannar konflikten i Ukraina så finns det en chans att lösa problemen Ukriana har med Ryssland. Ju mer EU, UK och USA blandar sig i ju sämre för Ukraina men också för oss som får lida ekonomiskt på många sätt. Vi har inte råd att hjälpa Ukraina att bygga upp hela landet igen och ju längre kriget pågår ju mindre möjligheter. Nu är det bästa att landet delas och att Ryssland tar sitt ansvar för att bygga upp de rysktalande områderna och vi väst i får ta och hjälpa det som blir över av landet. Ukrainas gränser kommer att förändras kraftigt och det är synd att dom inte tog erbjudandet där mars.

Det finns ingen möjlighet att EU klara sin energiförsörjning efter sommaren. Det finns helt enkelt inga vettiga alternativ utan politiker är helt bortkopplade från verkligheten. Dels finns inte tillräckligt med gas och olja och det EU får tag i blir betydligt dyrare. Näringslivet fattar ju detta naturligtvis men de flesta vågar inget säga för risken är att USA drar till med sanktionsvapnet och sänker dom. EU kommer att få extrema inre konflikter då en del politiker sansar sig och inser allvaret. USA följer och med den sämsta presidenten genom USA:s historia kan allt hända där, inklusive inbördeskrig, världskrig och till och med kärnvapenkrig. Så nej, jag ser en enad front i höst som omöjlig om det nu inte blir krig mellan Ryssland och NATO, EU-galningarnas enda chans att rädda ansiktet över sina grova misstag i denna konflikt. Jag hoppas att vissa politiker och folk i EU sätter stopp för ett sådand destruktivt krig.

Vi måste så snabbt som möjligt ge Ukraina en väg ut ur konflikten för Ryssarna har sitt mål nu och inget kommer att stoppa dom tror jag. Det du listar som utväg var det som fanns i plan A. Ukraina vägrade det och du är det plan B där Ukraina delas och lösningarna faller automatiskt på plats, det vill säga avmilitarisering och avnazifiering (dom elementen flyr helt enkelt till västra Ukriana och vi får ta hand om dom) och de rysktalande får leva i fred.

En dröm är att ha men ser du verkligen att Ryssland kommar att bli västvänlig efter denna behandling av dom och befolkningen i Donbas under åtta år?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HatadAvGud
Jag är övertygad av att snubben som tar över är mer villig än Putin att använda svampmolnsraketer. Minsta lilla false flag eller liknande och de får anledning att använda sina raketer. Usch.
Inte troligt. Kärnvapen är det yttersta vapnet, och om kackerlackorna från Ryssland tar till det så kommer deras städer utplånas. Då är det definitivt slut på våldtäktsryssarnas invasioner av andra länder.
Citera
2022-04-30, 20:01
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PerTinent
Är det de där gamla liken som egentligen skulle till skroten långt bort i östra ryssland men som hamnade i fel tågset och därför skickades till Ukraina?

Jisses...

Det kan iof var D-10 or, men det spelar inte så stor roll! Det som betyder något är om pjäsbesättningarna är välutbildade, om pjäserna är maskerade, på tillräckligt stort avstånd och hur snabbt man kan byta position för att undvika att bli bekämpade.

Skolexemplet är hur väl maskerat det svenska artilleriet var på Igmanberget, för att kunna bekämpa bosnienserbernas terrorbeskjutning av civilbefolkningen i Sarajevo.
Citera
2022-04-30, 20:02
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black-Ivan
Förmodar att du har källa på att ryssarna våldtar ukrainska barn?
Ja. Följ med på nyheterna istället för våldtäktsryssarnas propaganda och desinformation. Kackerlackorna från Ryssland våldtar och mördar ukrainska kvinnor och barn. Ett stalltips är att läsa in dig på vad de infantila svinen gjorde i Bucha.
Citera
2022-04-30, 20:03
Medlem
Ravatoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av porslinslandet
Oups,
Kolkraftverk, byggt 2019.
500.000 ryssar blev strömlösa.

Genomtänkt attack att få det att brinna så, med tanke på hur ny anläggningen var.
Citera
2022-04-30, 20:04
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Många ryssar ställer nu upp som frivilliga i Ukraina:

https://twitter.com/nexta_tv/status/1520148066380259330?t=H6baSB22ophLvLQPT7wmag&s=19

Undrar hur många som ställer upp frivilligt på rysslands sida? Skulle gissa typ... ..noll..

I en intervju (RT, märk väl) jag såg tidigare idag så var det nån colombian eller nått som menade på att han frivilligt joinat tattarcirkusen i "kampen mot nazisterna". Visst, motbevisa att hans uppsåt inte är ärligt menat kan jag faktiskt inte men jag undrar jag =)
Citera
2022-04-30, 20:05
Medlem
AlbusPercivals avatar
SÅ sjukt mycket väst propaganda i just denna tråd där man gång på gång hävdar att det är Ukraina det går riktigt bra för just nu.
Citera
2022-04-30, 20:06
Medlem
Hamsterbolls avatar
Kyiev independent skriver:

⚡️Media: Denmark to supply Ukraine with dozens of armored personnel carriers, mortars.

According to Danish publication OLFI, Denmark will send Ukraine 25 Piranha III armored personnel carriers, 50 M113 armored personnel carriers, and M10 mortars with thousands of shells for them

Vad innebär det?
Citera
2022-04-30, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja. Ett stalltips är att läsa in dig på vad de infantila svinen gjorde i Bucha.
Har det släppts någon oberoende rapport om vad som skedde där? Kan lika gärna ha varit Ukrainare som mördade pro ryska ukrainare…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in