2022-04-30, 15:30
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
För övrigt band tydligen 67% sin ränta vid omförhandling i mars. https://www.scb.se/pressmeddelande/bolanerantor-klattrar-uppat/

Är det så att hushållen har accepterat 2-3% i bunden boränta över en natt och att reporäntan framöver därför kommer påverka en mycket mindre grupp än man kanske tror?

Nya lån en enskild månad står väl för ca 0.5% av de totala utestående lånen. Vore mer intressant att se en helhetsbild med nedbrytning på bindningstids och lånestorlek mm.
2022-04-30, 15:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Husmask pekar nedåt för Stockholm innerstad, ner 3k/kvm i april. Fortsätter det nedåt i maj så kommer sedan sommarmånaderna med sedvanliga fortsatta nedgångar.

Blir psykologiskt svettigt när en nedgång på 10k/kvm (10%) börjar basuneras ut av media. Framåt september kan även RB ha genomfört ytterligare två höjningar (75p totalt) så de rörliga räntorna på riktigt ligger markant över 2%. Mot 100k/kvm vid årsslutet för Stockholms innerstad.
Flera generationer bostadsköpare/ägare har aldrig upplevt en fallande marknadstrend under flera års tid, de är vana vi att det vänder upp förhållandevis fort. Om nedgången håller i sig så kommer många att bli väldigt överraskade, det kan leda till att en nedgång blir större än vad den behövt bli givet fundamenta.
2022-04-30, 15:39
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Flera generationer bostadsköpare/ägare har aldrig upplevt en fallande marknadstrend under flera års tid, de är vana vi att det vänder upp förhållandevis fort. Om nedgången håller i sig så kommer många att bli väldigt överraskade, det kan leda till att en nedgång blir större än vad den behövt bli givet fundamenta.

Falskt.

Spekulationsbubblan 2017-2018 var rätt stökig. Inte för att alla behövde uppleva den direkt men vi talar om generella prisfall på 10-15%.
2022-04-30, 15:42
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 786jhsghjksgh
Nu spricker bubblan. Kom ihåg var ni läste det först. :-)

Citat:
Nja jag tror bestämt att jag läste det först i trådens första inlägg, från 2010-01-17

Nejdå, trådstart var frågande:

"Bostadsbubbla i Sverige?" "Jag är nyfiken på hur andra, mer insatta, tänker gällande bostadsrallyt som inte verkar nå mållinjen. Det har i flera år talats om farligt låga bostadsräntor, bankernas generösa utlåning tillika svenskens överbelåning." "Kommer en bostadskrasch och hur pass omfattande kommer den bli?"

Sedan trådstart har alltså bostadsrallyt fortsatt och att det finns en bostadsbubbla i Sverige är inte längre en frågeställning. Bostadsmarknaden är även förklaringen till att svenska hushållen numer tillhör de högst belånade i EU. Jag tror 786jhsghjksgh är den förste som i tråden spikat ett datum för bubbelkraschens inledning, dvs idag? Frågan är om hen får rätt. Diskussionerna om bostadspriser, ränteläge och hushållens skuldsättning har iaf blivit tidsenliga, äntligen. Det tog anmärkningsvärt lång tid.

Finansinspektionens rekommendationer till vanliga bolånetagare:
"Tänk efter noga hur mycket man skuldsätter sig, boräntor kan gå upp, man kan förlora jobbet och världen är osäker, därför ska man ha mycket goda marginaler".

"Finansinspektionen varnar: Bopriserna kan sjunka med 35 procent"
https://www.tv4.se/artikel/69ylZrhsaDV6BFpUUikQ49/varningen-bopriserna-kan-sjunka-med-35-procent

"Det är fel att par i 30-årsåldern med fasta inkomster inte kan skaffa sig en bostad i Stockholmsområdet, tycker Hans Lind, pensionerad professor i fastighetsekonomi från KTH. Tillgång till billiga bostäder är en välfärdsfaktor och staten har ett ansvar att driva utvecklingen åt rätt håll, säger Lind. Lösningen? En omedelbar krasch på bostadsmarknaden så att priserna sjunker med 50 procent"
https://ackordscentralen.se/vi-behover-en-bostadskrasch/
Senast redigerad av Lava 2022-04-30 kl. 16:30.
2022-04-30, 15:46
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Falskt.

Spekulationsbubblan 2017-2018 var rätt stökig. Inte för att alla behövde uppleva den direkt men vi talar om generella prisfall på 10-15%.
2017-2018 är ingen lång tid och vi hade fortsatt låga räntor samt stigande reallöner.
Hade nedgången hållit i sig fram till slutet av 2020 samt med fallande reallöner och stigande lånekostnader så hade situationen varit något som liknar det vi är på väg in i nu.
En gissning är att fritidshusmarknaden går mot ett blodbad. Jag tror personligen att permanentboende håller emot betydligt bättre.
2022-04-30, 15:53
Medlem
Jag är väldigt kluven till en krasch eller icke-krasch... Inte för att jag kan kontrollera det men ändå.

Köpte första läggan med full belåning och 3 års bunden ränta strax över 1% på den gamla goda tiden, d.v.s början av 2021 Går priserna ner tvåsiffrigt börjar min kontantinsats knapras upp men jag planerar ju att bo här några år. Och det amorteras ju 2% varje år. Samtidigt är det ju inte tänkt som mitt första och sista boende utan någon gång blir det nog hus.

Så det blir väl till att spara som själva satan inför scenariot att de faktiskt sjunker 30% och man blir överbelånad. För då ska det givetvis försöka fyndas hus! Blir det ingen krasch får väl eventuell vinst bli en del till ett ännu dyrare hus när det väl blir dags...

"Bostadskarriär" heter det ju
2022-04-30, 16:01
Medlem
Lavas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995

Rätt begrepp att använda här är troligen "spekulation".
2022-04-30, 16:03
Medlem
Citat:
Falskt.

17-18 var en liten västanvind jmf med vad som kommer nu. När SCB redovisar en inflation på 6% vet vi att den är på minst 9%. Du kan inte höja styrräntan med 0,25% i en sådan situation. Allt under 2% är tjänstefel och ska rendera ett nackskott på alla inblandade.
2022-04-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Born1995
Jag är väldigt kluven till en krasch eller icke-krasch... Inte för att jag kan kontrollera det men ändå.

Köpte första läggan med full belåning och 3 års bunden ränta strax över 1% på den gamla goda tiden, d.v.s början av 2021 Går priserna ner tvåsiffrigt börjar min kontantinsats knapras upp men jag planerar ju att bo här några år. Och det amorteras ju 2% varje år. Samtidigt är det ju inte tänkt som mitt första och sista boende utan någon gång blir det nog hus.

Så det blir väl till att spara som själva satan inför scenariot att de faktiskt sjunker 30% och man blir överbelånad. För då ska det givetvis försöka fyndas hus! Blir det ingen krasch får väl eventuell vinst bli en del till ett ännu dyrare hus när det väl blir dags...

Du får ju självfallet inte lån till den nya, ännu dyrare bostaden, vilket stolpskott.
2022-04-30, 17:20
Medlem
Citat:
Falskt.

Men det är ju korrekt att det ordnade upp sig rätt snabbt för de flesta segment, nominellt. 2017 var en mer klassisk finansiell spekulationsbubbla i bostadsrätter. Gammal hederlig idioti från skomakare som försökte bli rika.

En mer systematisk björnmarknad har inte Sverige sett på snart 25 år.
2022-04-30, 17:50
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Falskt.

Var väl centrerad kring nyproduktion i Stockholm mest, och drog med lite annat upptrissat också i fallet men det var högkonjunktur och fortsatt låga räntor. Nu ligger priserna 20-30% högre, räntorna marscherar uppåt och kostnaderna ökar för allt. Dessutom har det byggts rätt ordentligt de senaste åren, invandringen har bromsat in, 40-talisterna börjar trilla av pinn. Allt pekar neråt för bostäder nu.
2022-04-30, 18:10
Medlem
Citat:
Intressant att utbudet av fritidshus fortfarande inte tagit fart. Det trodde jag ändå. https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?utf8=%E2%9C%93&journalist_form%5Bp roperty_type%5D=VACATION_HOME&journalist_form%5Bro oms%5D=0&journalist_form%5Blocation_ids%5D=17691&j ournalist_form%5Btime_unit%5D=WEEK&commit=Visa+sta tistik&journalist_form%5Bmeasurement%5D=property_s upply&format=html

3:e veckan i april 2020: 1 449 st
3:e veckan i april 2021: 1 252 st
3:e veckan i april 2022: 1 150 st

Är på jakt efter fritidshus och har observerat det, hade hoppas att utbudet äntligen skulle ta fart efter corona. Har varit riktigt dåligt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in