2022-04-30, 10:54
Medlem
TrueCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
Vad är en normal lön för kontorsjobb om man har begränsad arbetslivserfarenhet, och detta är en ingångslön?

Kontorsjobb är ju ett otroligt brett begrepp

Utbildad? Outbildad kan man nog inte räkna med mer än 25-30 innan skatt
Citera
2022-04-30, 11:01
Medlem
MadBalts avatar
Det är många speciellt de med småbarn som väljer att inte jobba 100%, jag har t.ex strax under 50 k i månaden men väljer att jobba 80 %, blir i slutändan inte en enorm skillnad ut i plånboken men jag har en helg på tre dagar.

Hur räknas detta in i Scbs löne statistik, räknas min 100% lön eller bara det jag jobbar för?

Min känsla är att många med högre löner kvittar en del av detta mot ökad ledighet speciellt i Stockholms innerstad.
Senast redigerad av MadBalt 2022-04-30 kl. 11:05.
Citera
2022-04-30, 11:46
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lonewolfno1
Hej

Man hör ju konstant någon som tjänar brutalt mycket här och där osv, men vad är egentligen en bra lön idag? Många stirrar sig nog blinda på trådar där folk häver ur sig att man minsann kan ha 50k i månaden för att rulla tummarna motsols, men jag tänker att det blir lite som instagram, oerfarna stirrar sig blinda på dumheter.
Var går gränsen mellan låg och medelinkomsttagare om vi räknar brutto per månad?
Mellan medel och höginkomsttagare? Borde man idag känna ett misslyckande om man tjänar mindre än sin ålder gånger 1000 per månad tex?

Svensk medellön 2020 var 36100, medan medianen låg på 32400 kr/mån enligt SCB.
Båda siffror skiljer sig också runt 7% mellan könen.
Jag antar att samtliga siffror rört säg cirka 4-5% uppåt pga årliga justeringar sedan 2020.

Ett googlings resultat menar att löner under 20.000 kr/mån är låginkomst, 20-40 medel och 40+ är höginkomst. Men stämmer detta enligt er? Är en inkomst på 40k i Stockholm ens motsvarande en inkomst på 30k ute i landet?

Jag är mer intresserad av era subjektiva uppfattningar än en definition från en tyckonom...

Det finns ingen definition av låginkomsttagare/höginkomsttagare utan det är ju mer en uppfattning om vad man tycker är en bra lön. En socialdemokrat verkar tycka att en person med en lön på 40 tkr i månaden är en superrik krösus, men det tycker kanske inte andra.

Medelinkomst är ett missvisande mått då det finns ett antal multimiljardärer som har en enorm inkomst och då drar upp snittet, medianinkomst (som du nämner) är ett mycket bättre mått. SCB:s siffror ger en bra uppskattning och runt 32 tkr i månaden kan nog bedömas som medel även idag (det har ej varit 4-5% uppgångar i löner senaste året då det rört sig om reallöneminskningar under denna period).

Utöver detta är det såklart svårt att svara på vad som är en bra lön utan att ta hänsyn till levnadskostnader. Ska man prompt bo i Stockholm behöver man nog runt 45 tkr i månaden som ensamstående för att kunna leva hyfsat gott, på en mindre ort kan man leva lyxliv med runt 30 tkr. En bra lön i Stockholm är >50 tkr, på "landet" kanske en bra lön ses som runt 40 tkr.
Citera
2022-04-30, 11:48
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OrangePick
Låg: under 30
medel: 30 - 60
hög: 60+

men det här är baserat på de människor jag bor och rör mig bland, det är nästan enbart tjänstemän.

Medel är knappast 30-60. Det säger mer om vilka du rör dig med då de allra flesta ligger avsevärt lägre än så.

Sedan är som sagt inte medel ett bra mått, titta på medianen istället.
Citera
2022-04-30, 11:48
Medlem
PedoJoeBidens avatar
Åldern är nog rätt viktig i det perspektivet.
en 30 åring som tjänar 30 000kr har en bättre lön än en 50 åring med detsamma.
Citera
2022-04-30, 11:51
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fckptn
Skillnaden när man får högre lön är inte då mkt efter skatt ändå.

Fick just löneförhöjning från 56 till 61 men efter skatt märks det knappt. Egentligen är det mer relevant att jämföra efter skatt. 😅

Instämmer helt. Jag själv fick också en skaplig löneökning vid senaste jobbytet men det märks ju ingen skillnad i vardagen, det mesta av löneökningen försvinner i skatt då en progressiva skatten är rätt hård efter 50 tkr i månaden. Upp till ca den gränsen är det "värt" att jaga löneökningar men efter det så märks löneökningar knappt om det inte rör sig om väldigt stora kliv.
Citera
2022-04-30, 11:54
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Håller med att det är lite av en skröna att det är då väldigt mycket bättre löner i Stockholm.

Beror mycket på vad man jobbar med. Inom outbildade arbeten (t.ex. i butik etc.) så är det samma löner i Stockholm som på andra orter då lönerna sätts utifrån kollektivavtalsförhandlingar som gäller över hela landet, men såklart är det mycket dyrare att bo i Stockholm.

Inom t.ex. finans/IT/mm. så finns ofta de bättre betalda jobben i Stockholm. Men då är det förstås så att mer av en högre lön går till skatt samt att en större del av den disponibla inkomsten efter skatt läggs på boendekostnaden, så det är inte nödvändigtvis mycket man kan lägga undan ens med en hög Stockholmslön.
Citera
2022-04-30, 11:55
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PedoJoeBiden
Åldern är nog rätt viktig i det perspektivet.
en 30 åring som tjänar 30 000kr har en bättre lön än en 50 åring med detsamma.

Absolut.

Skulle säga att runt 50 tkr är riktigt bra vid 30 års ålder.
Citera
2022-04-30, 12:06
Medlem
OrangePicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Medel är knappast 30-60. Det säger mer om vilka du rör dig med då de allra flesta ligger avsevärt lägre än så.

Sedan är som sagt inte medel ett bra mått, titta på medianen istället.

Mitt inlägg är ett svar på "Hur klassar ni löner idag?" det är inte ett försök att göra scb:s arbete, det är en subjektiv bedömning.

Det jag säger stämmer rätt väl in på den universitetsutbildade massan som bor i eller kring våra storstäder. Dvs svensk medelklass, det stämmer inte nödvändigtvis för svensk arbetarklass, eller andra grupper i vårt land. Sverige har blivit ett rätt segregerat land.

EDIT: Menar du på allvar att du vill att jag ska kalla det låginkomstagare, medianinkomsttagare, och höginkomsttagare?
Senast redigerad av OrangePick 2022-04-30 kl. 12:09.
Citera
2022-04-30, 12:19
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Det finns ingen definition av låginkomsttagare/höginkomsttagare utan det är ju mer en uppfattning om vad man tycker är en bra lön. En socialdemokrat verkar tycka att en person med en lön på 40 tkr i månaden är en superrik krösus, men det tycker kanske inte andra.

Så är det ju. Såvida inte socialdemokraten i fråga sitter i riksdagen och tjänar nästan det dubbla. Schyst löneutveckling riksdagsledamöterna har haft, förresten. Från 26 500/mån 1994 till dagens 71 500. Ingen annan yrkesgrupp lär kunna matcha det.

Citat:
Medelinkomst är ett missvisande mått då det finns ett antal multimiljardärer som har en enorm inkomst och då drar upp snittet, medianinkomst (som du nämner) är ett mycket bättre mått. SCB:s siffror ger en bra uppskattning och runt 32 tkr i månaden kan nog bedömas som medel även idag (det har ej varit 4-5% uppgångar i löner senaste året då det rört sig om reallöneminskningar under denna period).

Ja, man måste ta bort dem med allra lägst lön och (framför allt) dem med allra högst lön för att det ska bli rättvisande, så medelinkomst blir fel mått att diskutera. Inkomstskillnaderna har ju ökat kraftigt de senaste årtiondena i takt med att vi "anpassat oss till lönestrukturer i omvärlden" (har inget att göra med att Socialdemokraterna prioriterar maktinnehav och identitetspolitik numera). Vilken tur att vi fick lära oss skillnaden mellan medel och median i skolan

Och visst, inflationens påverkan måste man också ta i beräknande, särskilt nu när den skenar p.g.a. framför allt stigande energipriser.

Citat:
Utöver detta är det såklart svårt att svara på vad som är en bra lön utan att ta hänsyn till levnadskostnader. Ska man prompt bo i Stockholm behöver man nog runt 45 tkr i månaden som ensamstående för att kunna leva hyfsat gott, på en mindre ort kan man leva lyxliv med runt 30 tkr. En bra lön i Stockholm är >50 tkr, på "landet" kanske en bra lön ses som runt 40 tkr.

Vad menar du med "Stockholm" här? Bara Stockholms stad eller hela Stor-Stockholm inklusive kranskommuner? Tar vi med de senare hittar vi ju flera där inkomsterna är som allra lägst i landet, i s.k. "utsatta områden".
Citera
2022-04-30, 12:31
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jolk
Det vissa glömmer bort är att man oftast får utökad pension från arbetsgivaren på höga löner. Med den inkluderad så får man tillbaka mycket av marginalskatten (fast det är ju inte staten som betalar tillbaka då utan arbetsgivaren som får stå för kakan).

Så för pensionen är det helt klart bra med en så hög lön som möjligt.

Jag sätter av 5000 i löneväxling med till pensionen pga det jag skrev innan. Efter skatt blir det ändå ingen större skillnad.
Citera
2022-04-30, 12:32
Medlem
Fckptns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanvarettSLAN
Det här. Jag har snurrat om i karriären och gått ner 9000 i lön men efter en hel del andra kostnader runt det och skatter så blir den verkliga skillnaden 3000ish.

Jag har valt att löneväxla 5000kr/mån. Som sagt så märks det knappt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in