2022-04-30, 12:25
Medlem
Vad är egentligen ”bäst”?

En lägre (40-60 slag per minut) men hårdare puls eller en högre (+60 slag per minut) men svagare?

Sen vet jag inte ifall det är motsägelsefullt, men är man tränad och har fin kondition så betyder det att pulsen oftast är lägre.. samtidigt ifall man har låg puls pga exempelvis dålig blodcirkulation, så skulle mer träning/rörlighet få upp pulsen när cirkulationen ökar.. visst?
Citera
2022-04-30, 12:30
Medlem
Hegamons avatar
Jag tror att onödigt låg puls ökar på pulstrycket, vilket inte är bra, dvs ådrorna slits onödigt. Men det ska vara relaterat till stor skillnad mellan systoliskt och diastoliskt blodtryck.

Jag tror personligen det är bättre med låg puls än hög puls i de flesta fallen.
Citera
2022-04-30, 12:32
Medlem
funktioners avatar
Skulle tro att en lägre puls är mindre slitsamt för hjärta och kärl i det långa loppet. Sen är ju låg puls pga bra kondition och låg puls pga sjukdom två helt olika saker.
Citera
2022-04-30, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag tror att onödigt låg puls ökar på pulstrycket, vilket inte är bra, dvs ådrorna slits onödigt. Men det ska vara relaterat till stor skillnad mellan systoliskt och diastoliskt blodtryck.

Jag tror personligen det är bättre med låg puls än hög puls i de flesta fallen.

Insåg häromdagen att min vilopuls ligger runt 50 slag i minuten. Däremot är den oftast rätt kraftig och pumpar hårt. Men är en rätt otränad person så blev förvånad över den låga antal mängd med slag, inget jag tänkt på innan.
Citera
2022-04-30, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av funktioner
Skulle tro att en lägre puls är mindre slitsamt för hjärta och kärl i det långa loppet. Sen är ju låg puls pga bra kondition och låg puls pga sjukdom två helt olika saker.

Ja, precis så. Det sistnämnda du säger. Svårt att veta vad som är vad ibland kanske.
Citera
2022-04-30, 13:10
Medlem
Mrcool911s avatar
Brukar ligga ganska högt i puls ca 70-90 men vad spelar det för roll egentligen? Det är ju inget man kan dö av.
Citera
2022-04-30, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
Brukar ligga ganska högt i puls ca 70-90 men vad spelar det för roll egentligen? Det är ju inget man kan dö av.

Haha. Det är väl klart din puls spelar roll? Är ju en fingervisning kring ens hälsa.
Citera
2022-04-30, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jay2dZ
Vad är egentligen ”bäst”?

En lägre (40-60 slag per minut) men hårdare puls eller en högre (+60 slag per minut) men svagare?

Sen vet jag inte ifall det är motsägelsefullt, men är man tränad och har fin kondition så betyder det att pulsen oftast är lägre.. samtidigt ifall man har låg puls pga exempelvis dålig blodcirkulation, så skulle mer träning/rörlighet få upp pulsen när cirkulationen ökar.. visst?

Ju lägre puls du har desto mer vältränad är du.
Citera
2022-04-30, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Messiah15
Ju lägre puls du har desto mer vältränad är du.

Ja. Så är det. Men man kan också ha låg puls av icke bra skäl, därav funderingen.
Citera
2022-04-30, 14:44
Medlem
Det är väldigt individuellt. Har en kompis som har 70 i vilopuls och cyklar flera mil om dagen. Själv har jag 45-50 i vilopuls oavsett hur mycket eller lite jag tränar. Kanske sjunker med några slag om jag har tränat på riktigt bra med kondition ett år.

En sak jag har märkt som även Nils van der Poel skrev i sin träningslogg är att dagar då man är lite sliten är det svårare att få upp pulsen i arbetstempo. Så vid samma belastning eller wattal så ligger pulsen lägre dagar då man är i dålig form, vilket kan tyckas lite paradoxalt.
Citera
2022-04-30, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mrcool911
du kommer dö tidigare då hjärtat slår mer slag på kortare tid. sen hur mycket är en fråga.
Citera
2022-04-30, 18:25
Medlem
Du vill ha låg vilopuls men hög maxpuls.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in