2022-04-30, 06:01
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Och jag har bifogat länk till bild- och videobevis på 587st tanks, som blåsts i bitar under kriget. Om du har missat länken, så kommer den här.
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Det kanske finns ryskt pansar som är starkt, men det verkar ju inte vara placerat på ryska stridsvagnar i alla fall. Och du har misslyckats med att producera bevis för ryska stridsvagnar har "kraftigt pansar". Så var har du bevisen?

Jag påstår att ryskt pansar är normalstarkt jämfört med NATO. Du hävdar motsatsen, så upp till bevis! Var är dina hållfasthetskalkyler? Min son är civilingenjör, han kan analysera dem åt mig. Länka nu!
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-04-30 kl. 06:03.
Citera
2022-04-30, 06:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Det är inte ryska stridsvagnar som är skokartonger. Det är din egen argumentation som är ihålig och gjord av den tunnaste papp. Mot bakgrund av det aktuella kriget vill jag se en säker källa gällande att Ukraina har lättare att skjuta igenom ryskt pansar än vice versa. Fram med bevisen nu!

T-72or har mellan 30mm och 45mm takpansar, medans frontpansaret är tio gånger så tjockt. Det är inget unikt med sovjetiska vagnar, i princip alla stridsvagnar ser ut så.

Ryssarna använder sig inte av takslående pv-vapen, så de har tio gånger mer plåt att jobba med jämfört med ukrainarna.

https://thesovietarmourblog.blogspot.com/2017/12/t-72-part-2.html Här har du en pedagogisk genomgång av hur T-72ans pansar ser ut i de olika versionerna, och gott om referenser till akademiska och fackmässiga källor.

För pv-versionen av Switchblade så har den samma verkansdel som Javelin, vars effektivitet mot pansar redan är väl bevisad, och eftersom den inte är beroende av kinetisk energi för penetration så spelar det ingen roll ifall den sitter på en robot eller en drönare.
Citera
2022-04-30, 06:05
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Få full metal jacketvibbar av denna scen

https://twitter.com/RALee85/status/1519979311310286848?t=PoYyOX9Ur82u3o_RDGvW6g&s=19

Dom har inget flankskydd bara springer allihopa i en stor klunga

De bara lämnar dem där, varför stannar de inte och skjuter tillbaka?
Citera
2022-04-30, 06:10
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimst
T-72or har mellan 30mm och 45mm takpansar, medans frontpansaret är tio gånger så tjockt. Det är inget unikt med sovjetiska vagnar, i princip alla stridsvagnar ser ut så.

Ryssarna använder sig inte av takslående pv-vapen, så de har tio gånger mer plåt att jobba med jämfört med ukrainarna.

https://thesovietarmourblog.blogspot.com/2017/12/t-72-part-2.html Här har du en pedagogisk genomgång av hur T-72ans pansar ser ut i de olika versionerna, och gott om referenser till akademiska och fackmässiga källor.

För pv-versionen av Switchblade så har den samma verkansdel som Javelin, vars effektivitet mot pansar redan är väl bevisad, och eftersom den inte är beroende av kinetisk energi för penetration så spelar det ingen roll ifall den sitter på en robot eller en drönare.

Haha! Är du clown på cirkus? För det här var väldigt underhållande!

Din källa angående att ryssarna saknar vapen mot takpansar saknas. Kan vi få se på den?

Källa angående att Switchblades effekt på pansar skulle motsvara Javelin saknas likaså. Det var en väldigt tunn argumentation, och jag är djupt besviken på din argumentationsförmåga...

Nåväl... ha en trevlig Valborgsmässoafton!
Senast redigerad av akademikerfyllo 2022-04-30 kl. 06:14.
Citera
2022-04-30, 06:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
Allt detta på grund av den ryska, fullständigt inkompetenta, underrättelseorganisationen. Den speciella militäroperationen skulle ju bara ta tre dagar…

Många har undrat vad rysk INTEL har sysslat med de senaste åren, har de gjort någonting annat än druckit vodka och skickat påhittade rapporter till Putin?

Mycket talar för att också USA, CNN med flera trodde att Ukraina skulle falla på en gång och det eviga tjatet om att det skulle bli en invasion strax innan det faktiskt blev en invasion från USAs sida skulle ha haft som mål att Ukraina skulle ge upp. Vad USA inte räknade med var att motståndskraften i Ukraina var så starkt. Så det var inte bara Ryssland som blev förvånade.
Citera
2022-04-30, 06:12
Medlem
BluePrinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Tagga ner . Putin(Onskan) kommer inte ge upp. Givetvis fins massförstörelsevapen i hans kalkyl och han kommer använda det när allt är på bristnings gränsen.
Tror dock att det bästa för mänskligheten är om Zelensky lägger ner "strids yxan" och övriga världen gör betydligt hårdare sanktioner mot Ryssland , mao inget land handlar från Ryssland.

När det väl blivit Fred i UA så går USA/NATO in i UA för humanitära skäl och återställer dom regioner som fortfarande inte ägs av Ryssland.

Det är faktiskt ingen dum idé. Låt honom få Donbass och Krim och se om han nöjer sig med det. Stenhårda sanktioner kommer att krossa ryssland fullständigt inom ett halvår. Sedan är det bara att promenera in. Det kommer garanterat att utbryta revolution i ryssland under tiden, inhemskt sabotage och massflykt av alla med utbildning och pengar.

Edit: fast nu verkar det komma in mycket vapen och jag tror det kommer ett motanfall inom några veckor, och då kommer Ukraina att krossa ryssen. De väntar nog in 8 maj.
Senast redigerad av BluePrince 2022-04-30 kl. 06:17.
Citera
2022-04-30, 06:14
Medlem
Citat:
Jag påstår att ryskt pansar är normalstarkt jämfört med NATO. Du hävdar motsatsen, så upp till bevis! Var är dina hållfasthetskalkyler? Min son är civilingenjör, han kan analysera dem åt mig. Länka nu!

Det är när stridsvagnen sätts på prov och utsätts för beskjutning som man får svaret på hur väl bepansrad en stridsvagn är. Och vi har nu på två korta månader fått foto- och videobevis på att ryska tanks krackelerar en masse vid beskjutning. 587st foton och videos på ryska tanks har jag gett dig till svar när du ber om bevis. Här har du den länk som du efterfrågar:
https://www.oryxspioenkop.com/2022/02/attack-on-europe-documenting-equipment.html

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat NATOs tanks, så jag förstår inte varför du drar in NATOs pansar i diskussionen. Deras tanks deltar inte ens i kriget. Inte ännu iaf.
Men det ligger väl i er pro-ryska mentalitet att alltid jämföra er mot NATO. Kanske utslag för mindervärdeskomplex?
Citera
2022-04-30, 06:15
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
Du missar poängen. T-14 och T-15 byggs med samma delar, vilket kommer göra underhåll lättare i framtiden. Ja det sista Sverige fick fram var väl stridsfordon 90 sen har man förlorat alla anbud. Kanske man borde göra som Ryssland och bygga på en plattform till olika modeller.

Ryssland kommer inte att kunna bygga någonting på T-14 plattformen, då de inte längre har tillgång till västerländs teknologi.

Du är okunnig: CV-90 är en solklar exportframgång och används som plattform till en mängd olika vapen, luftvärnsvagn, granatkastarvagn osv.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Stridsfordon_90
Citera
2022-04-30, 06:18
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av varaive
Det är när stridsvagnen sätts på prov och utsätts för beskjutning som man får svaret på hur väl bepansrad en stridsvagn är. Och vi har nu på två korta månader fått foto- och videobevis på att ryska tanks krackelerar en masse vid beskjutning. 587st foton och videos på ryska tanks har jag gett dig till svar när du ber om bevis. Här har du den länk som du efterfrågar:

Jag har överhuvudtaget inte kommenterat NATOs tanks, så jag förstår inte varför du drar in NATOs pansar i diskussionen. Deras tanks deltar inte ens i kriget. Inte ännu iaf.
Men det ligger väl i er pro-ryska mentalitet att alltid jämföra er mot NATO. Kanske utslag för mindervärdeskomplex?

Återigen anekdotisk bevisföring från din sida, Herregud människa har ni inte ens en kandidatexamen i vett och etikett? Att du och några obskyra hemsidor med bilder och videos påstår något gör det inte till sanning och etablerad fakta. Fattaru mannen??
Citera
2022-04-30, 06:22
Medlem
Citat:
Återigen anekdotisk bevisföring från din sida, Herregud människa har ni inte ens en kandidatexamen i vett och etikett? Att du och några obskyra hemsidor med bilder och videos påstår något gör det inte till sanning och etablerad fakta. Fattaru mannen??

Och du påstår anekdotiskt att ryska tanks har "kraftigt pansar" men har inte producerat något bevis för det. Så var har du bevisen för att ryska tanks har "kraftigt pansar" ?
De snålbyggda ryska tanksen har exploderat en masse under detta krig, så det måste ju vara nån ordentlig designmiss nånstans? Kan det vara klent pansar? Fast du kanske har nån annan förklaring till de ryska tanksen blåsts i bitar i detta krig?
Citera
2022-04-30, 06:25
Medlem
Sedär, nu brinner det i ruzzland igen,

https://ria.ru/20220430/pozhar-1786287070.html

Alltid trevligt med vår
Citera
2022-04-30, 06:25
Medlem
Citat:
Haha! Är du clown på cirkus?
Nej.
Citat:
Din källa angående att ryssarna saknar vapen mot takpansar saknas. Kan vi få se på den?
Jag vet inte riktigt hur en sån källa skulle se ut. Varken Fagot, Metis eller Konkurs är takslående, vore nog lättare ifall du berättar vilka ryska vapensystem som är det.

Citat:
Källa angående att Switchblades effekt på pansar skulle motsvara Javelin saknas likaså. Det var en väldigt tunn argumentation, och jag är djupt besviken på din argumentationsförmåga...

Jag skrev inte att Switchblades "effekt på pansar skulle motsvara Javelin". Den är samma, för det är samma verkansdel. Pansarspräng har samma effekt på pansar oavsett hur det levereras, det är inte som t.ex. pilprojektil där rörelseenergi används för penetrering.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in