Först vill jag bara påminna om att tråden ligger inom Akulella brott och kriminalfall, inte politik.
------------------------------------------------------------------------------
Dagens DN (uppdaterad sedan igår med intervjuer)
"– Vi alla visste att de hade en relation som var mer än vänskap, men jag tycker att han var kontrollerande mot henne."
//
"– Första gången jag märkte det var när han blev arg på henne för att hon hängde med oss vid gårdens grillplats. Alltså utan honom, säger kvinnan medan hon drar en barnvagn.
Ett annat tillfälle var när kvinnan var bjuden för att bryta fastan på ramadans första dag i år.
– Då ringde mannen, som inte ens bodde kvar i området, min man och sa att hon inte skulle komma till oss, säger kvinnan samtidigt som hennes barn drar henne till gården."
//
" Ja, mannen och kvinnan hade också varit där tidigare flera gånger under sommaren och plockat blåbär, säger mannen."
//
"Ingen i området saknade dock kvinnan och hennes inneboende reagerade inte heller på att hon var borta. "
//
"Vet du var hans hustru tagit vägen?
– Ingen aning. Hon bara försvann och lämnade honom med barnen, säger Akbar."
https://www.dn.se/sverige/misstankte-41-aringens-van-sa-att-han-ville-gifta-sig-med-henne/
---------------------------------------------------------------
Övrigt från artikeln:
Mannen och hans tre barn har bott flera år i husen några kilomerter från Norbergs centrum och när kvinnan kom till Sverige för några år sedan lärde de känna varandra. Hon flyttade till bostadsområdet för ca 1 år sedan enligt flera av de boende.
Enligt en vän till mannen har de sagt att de bara var vänner, men några gånger berättade han att ha var kär. Dom pratade alltid i telefonen. För ett par månader sedan hade dom en konflikt och kvinnan svarade inte på hans samtal vilket gjorde honom förtvivlad.
Han hade sagt till henne att han ville gifta sig, men då hade hon tyckt att han var för gammal, att han kunde vara hennes pappa.
Vid årskiftet blev pappan och barnen omplacerade till södra Sverige av Migrationsverket.
Trots att mannen flyttade till södra Sverige höll han fortfarande kontakt med henne enligt flera av de intervjuade.
Det finns ett utvisningsbeslut på mannen och hans barn som vunnit laga kraft, men de har bott kvar i Sverige. Mannen har ansökt om omprövning av beslutet, som Migrationsverket nu ska göra.
Enligt Svt ska mannen ha flyttat (omplacerade) till Halland i januari.
Så vad som framkommer är en mycket kontrollerande person som vill bestämma över den här kvinnan. Han bestämmer var hon ska vara och inte vara, vilka hon ska umgås med trots att han inte ens bor i området längre.
Han verkar ha fattat tycke för henne, men hon avvisar hans frieri. T ex tycker hon att han är för gammal.
Man funderar ju på hur deras realtion sett ut i verkligheten. Är det en relation som de har på enbart hans initiativ och villkor. Vill hon ens ha en relation (som är mer än vänskap) med honom? Bestämmer han över henne, men hon låter sig inte tvingas in i ett äktenskap i varje fall.