2022-04-29, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
ALLA är beredda att ta till våld vid rätta förutsättningar, se vad ryssar i Ukraina gör.

Det rätta är att se till att förutsättningarna inte uppstår. Yttrandefriheten är inte tänkt för att locka fram kravaller, utan diskussioner. Den som är medveten om att locka fram kravaller missbrukar yttrandefriheten.
Nej, det är de som startar kravaller som missbrukar yttrandefriheten.

Ryssarna har inte i Ukraina att göra överhuvudtaget. Du verkar hamna på fel sida även i det resonemanget. Kanske typiskt?
Citera
2022-04-29, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
En seriös diskussion behövs verkligen. Men Ebbas uttalande var inte speciellt genomtänkt. Hon borde istället sagt något i stil med ”varför ser vi så många skadade poliser efter detta? Varför har de inte försvarat sig bättre?” Typ så. Inte ”varför ser vi INTE fler skadade terrorister (eller vad hon nu kallade stenkastarna)?”. Det blir ju fel att ifrågasätta varför inte fler människor skadats då detta självklart inte är önskvärt för någon, förutom möjligtvis för henne då eftersom hon uttryckte sig som hon gjorde.
Det du säger är att man hellre feltolkar för att slippa ta den riktiga debatten.
Hör finns ett exempel på att det går att förstå vad det handlar om:

https://www.expressen.se/debatt/ilskan-mot-ebba-busch-ar-ett-skadligt-villospar/

Här finns även annan som har med lite andra tankar än rent ordmärkeri:

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ebba-busch-riktar-hard-kritik-mot-polisen-efter-upploppen/
Citera
2022-04-29, 13:22
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Nej, det är de som startar kravaller som missbrukar yttrandefriheten.

Ryssarna har inte i Ukraina att göra överhuvudtaget. Du verkar hamna på fel sida även i det resonemanget. Kanske typiskt?
Dansken har inte i ett miljonprogram att göra, han borde bränna på tyska torget i centrum, eller vad torget kan heta. Då kan TV få möjlighet att vara där. Belysa problemet för fler oliksinnade.
Citera
2022-04-29, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Dansken har inte i ett miljonprogram att göra, han borde bränna på tyska torget i centrum, eller vad torget kan heta. Då kan TV få möjlighet att vara där. Belysa problemet för fler oliksinnade.
Det verkar ju vara precis i miljonprogrammet han ska vara. Problemet är ju att polisen inte steppat upp för att skydda yttrandefriheten.
Citera
2022-04-29, 15:16
Medlem
Citat:
Det du säger är att man hellre feltolkar för att slippa ta den riktiga debatten.
Hör finns ett exempel på att det går att förstå vad det handlar om:

https://www.expressen.se/debatt/ilskan-mot-ebba-busch-ar-ett-skadligt-villospar/

Här finns även annan som har med lite andra tankar än rent ordmärkeri:

https://marcusoscarsson.se/just-nu-ebba-busch-riktar-hard-kritik-mot-polisen-efter-upploppen/

Du menar att man ska feltolka det hon säger och inte ta det ordagrant? Jag är rätt trött på sånt. Känner många som menar något annat än det de faktiskt säger eller skriver. Ska man vara tankeläsare då? Nu tror jag dessutom att Ebba menar precis vad hon säger då hon upprepade det i intervjun. Stämmer rätt väl med den uppfattning jag har av hennes människosyn också så ja… varför skulle jag då feltolka henne till hennes fördel?
Citera
2022-04-29, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Du menar att man ska feltolka det hon säger och inte ta det ordagrant? Jag är rätt trött på sånt. Känner många som menar något annat än det de faktiskt säger eller skriver. Ska man vara tankeläsare då? Nu tror jag dessutom att Ebba menar precis vad hon säger då hon upprepade det i intervjun. Stämmer rätt väl med den uppfattning jag har av hennes människosyn också så ja… varför skulle jag då feltolka henne till hennes fördel?
Du får väl tolka hur du vill.

Själv tycker jag följande säger en del. Det är viktigare att diskutera vad polisen ska göra än vilka ordval en politiker haft som vill lyfta frågan.

Följande citat är från Arpis podd där han samtalat med polisen Peppe som var med:

” För första gången överväger Peppe Larsson, ingripandepolis i Göteborg, att sluta efter femton år som polis. Det handlar främst om att han upplever att det saknas uppbackning från polisledningens och politikers håll. Inte heller han har sett något som liknar det massiva våld som utövades mot polisen under påskens korankravaller. I dagens podd frågar jag honom bland annat hur han såg på frågan om varför polisen inte skjutit skarpt i fler situationer, som exempelvis KD-ledaren Ebba Busch framfört.

Först twittrade jag att polisen är så professionell att vi inte skjuter in i en folkmassa, eftersom det finns för många oskyldiga personer som inte har med det att göra. Det var innan jag hade sett filmerna från kravallerna i Örebro och ändrade mig. Är det den filmen Ebba Busch kanske sett, där en såpass homogen folkmassa begår såpass grovt våld mot polisen, så förstår jag henne bättre.

Peppe Larsson menar att många fultolkat Ebba Buschs uttalande. Han förstår andemeningen.

Där och då skulle du ha kunnat skjuta vem som helst i den hopen som attackerar polisen och ha lagstöd för det. Man hade i stort sett kunnat träffa vem som helst, för det är ett såpass grovt angrepp. Man hade till och med kunnat skjuta för att ha möjlighet att gripa.”
Citera
2022-04-29, 15:41
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Det verkar ju vara precis i miljonprogrammet han ska vara. Problemet är ju att polisen inte steppat upp för att skydda yttrandefriheten.
Tror inte man omvänder någon med att konfrontera, tvärt om går man i försvarsställning som man gjorde.

Däremot kan han få andra intressera sig för vad som står i boken, oss som aldrig brytt oss om islam om han messar på andra platser.

Dansken vill inte informera, det yttrandefriheten värnar, utan polarisera, ska alla bete sig så som dansken, så kanske vi ska avskaffa, och bli som en diktatur.

Ta exemplet 50 danskar bränner och reaktionerna blir desamma, och polisen inte klarar hantera. Då kommer yttrandefriheten inskränkas, och det vill inte jag, men säkert dankarna.

Det innebär att folk inte kan protestera mot att en motorväg byggs rakt över deras tak, kadmium dumpas vid deras tomtgräns osv det yttrandefriheten är till för, den är inte till för att provosera.
Citera
2022-04-29, 16:04
Bannlyst
Med samma retorik skulle man skjuta skarpt varje vecka när Allsvenskan spelas och för all del, i alla de andra ligorna i världen.
Citera
2022-04-29, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeppeNil
Ok, så Islam säger att man har rätt att gå till attack mot andra människor med våld. Men kristendomen säger att man inte ens har rätt att försvara sig, enligt ditt synsätt.

Betyder det att Islam är en stark religion och att kristendomen är en svag religion som manar till underkastelse?
Självförsvar är ju inte helt fel enligt Bibeln och Kristendomen.
Jämför till exempel historien med David mot Goliat.
Citera
2022-04-29, 22:50
Medlem
Sissela Kyle ger Ebba Busch en rejäl känga på QX gaygala.
Komikern gör bland annat narr av KD-ledarens uppmärksammade skjuta skarpt-utspel och ger henne ett nytt efternamn:

– Då fick vi ett önskemål från Ebba Busch Thor. Nej förlåt, förlåt, hon heter inte det. Från Ebba Le Pen.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/47wmnq/sissela-kyles-vassa-skamt-om-ebba-busch-ebba-le-pen
Citera
2022-04-29, 23:17
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fimbulramn
GWs påhopp på Busch var det mest pinsamma han gjort. Vad har hennes vapenvana att göra med att polisen backar för vilda upplopp och låter dem bränna ned bilar och bussar? Har han helt tappat det?

Hur ofta tillåter media denna tanklösa mainsplaining? Men mot höger är allt tillåtet. Så pinsamt.

Jag tycker att GWs kommentar var helt OK. Den som inte själv skjutit med pistol inser inte hur svårt det är att träffa rätt även för en tränad skytt. Och ännu svårare är det i en uppjagad och kaotisk situation. Risken att skada eller döda fel person kan inte negligeras. Det kan också ifrågasättas om det faktum att någon kastar sten på dig ger dig rätt att allvarligt skada eller döda denne. Självförsvar måste vara proportionerligt, även för poliser.

Det är därför som polisens användning av skjutvapen är restriktiv, och det finns ingen anledning att ändra på det. Har man problem med kravaller får man skaffa adekvat utrustning för det, som kravallstaket, tårgas och vattenkanoner.
Citera
2022-04-30, 00:48
Medlem
Fimbulramns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Jag tycker att GWs kommentar var helt OK. Den som inte själv skjutit med pistol inser inte hur svårt det är att träffa rätt även för en tränad skytt. Och ännu svårare är det i en uppjagad och kaotisk situation. Risken att skada eller döda fel person kan inte negligeras. Det kan också ifrågasättas om det faktum att någon kastar sten på dig ger dig rätt att allvarligt skada eller döda denne. Självförsvar måste vara proportionerligt, även för poliser.

Det är därför som polisens användning av skjutvapen är restriktiv, och det finns ingen anledning att ändra på det. Har man problem med kravaller får man skaffa adekvat utrustning för det, som kravallstaket, tårgas och vattenkanoner.

Visst, problemet är bara att svensk polis skjuter väldigt mycket jämfört med andra så det där med att vara restriktiv verkar gälla mer mot islamister än alla andra. Det ser inte bra ut att backa ur ett upplopp och lämna hela samhällen i deras våld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in