Citat:
Ursprungligen postat av
Grantoppen2
Du menar att man ska feltolka det hon säger och inte ta det ordagrant? Jag är rätt trött på sånt. Känner många som menar något annat än det de faktiskt säger eller skriver. Ska man vara tankeläsare då? Nu tror jag dessutom att Ebba menar precis vad hon säger då hon upprepade det i intervjun. Stämmer rätt väl med den uppfattning jag har av hennes människosyn också så ja… varför skulle jag då feltolka henne till hennes fördel?
Du får väl tolka hur du vill.
Själv tycker jag följande säger en del. Det är viktigare att diskutera vad polisen ska göra än vilka ordval en politiker haft som vill lyfta frågan.
Följande citat är från Arpis podd där han samtalat med polisen Peppe som var med:
” För första gången överväger Peppe Larsson, ingripandepolis i Göteborg, att sluta efter femton år som polis. Det handlar främst om att han upplever att det saknas uppbackning från polisledningens och politikers håll. Inte heller han har sett något som liknar det massiva våld som utövades mot polisen under påskens korankravaller. I dagens podd frågar jag honom bland annat hur han såg på frågan om varför polisen inte skjutit skarpt i fler situationer, som exempelvis KD-ledaren Ebba Busch framfört.
Först twittrade jag att polisen är så professionell att vi inte skjuter in i en folkmassa, eftersom det finns för många oskyldiga personer som inte har med det att göra. Det var innan jag hade sett filmerna från kravallerna i Örebro och ändrade mig. Är det den filmen Ebba Busch kanske sett, där en såpass homogen folkmassa begår såpass grovt våld mot polisen, så förstår jag henne bättre.
Peppe Larsson menar att många fultolkat Ebba Buschs uttalande. Han förstår andemeningen.
Där och då skulle du ha kunnat skjuta vem som helst i den hopen som attackerar polisen och ha lagstöd för det. Man hade i stort sett kunnat träffa vem som helst, för det är ett såpass grovt angrepp. Man hade till och med kunnat skjuta för att ha möjlighet att gripa.”