2022-04-29, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Ungern har gått med på att betala för Rysk olja och gas i rubel/rubler så att det egna folkets behov fortsättningsvis kan tas om hand om.
Därmed slipper landet ruinera sin ekonomi så som många västeuropeiska länder nu valt att göra med hyperinflation som följd.

https://sverigesradio.se/artikel/ungern-gar-med-pa-rysslands-krav-betalar-i-rubel

I mina ögon handlar inte detta om att stödja Ryssland utan om att värna om sin egen ekonomi; att inte vilja utsätta sitt land för onödiga påfrestningar som ruinerar folket.
Hur ser ni andra på det?
Varför har det plötsligt blivit ett mål att förstöra den egna ekonomin för att hjälpa ett annat land?
Finns det någon historisk motsvarighet?
Sviker Ungern EUs gemensamma plan om att dra ner Europas ekonomi i botten?

(Nyhet från igår (28/4) men hittade ingen tråd om detta. Mod får gärna flytta om den ligger fel.)

Ungern är alltså första landet att ge fingret åt USA och den korrupta svin-familjen i vita huset. Gissar att Italien, Grekland och Balkanhalvön står på tur.
Citera
2022-04-29, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Ryssland idag och Ryssland 1956...är två helt olika länder.
Ungefär som att jämföra dagens sossar med sossar 1956.
Men det är svårt att ta in för jävligt många.
Orban är klok, tillskillnad mot självgoda okunniga Svennar

Då kan väl den kloke Orban ty sig till orcherna så slipper vi i EU betala för hans, samt ungrarnas välfärd?
Citera
2022-04-29, 21:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Raggarslira
Ryssland idag och Ryssland 1956...är två helt olika länder.
Ungefär som att jämföra dagens sossar med sossar 1956.
Men det är svårt att ta in för jävligt många.
Orban är klok, tillskillnad mot självgoda okunniga Svennar
Absolut inte! Då vet du inget om Rysslands kultur och stormaktsplaner! De firar fortfarande slaget vid Poltava och "segern" över Nazityskland (som om de vore ensamma). De lever i det förgångna. Ryssland idag är ett ytterst fattigt folk och några procent som är snuskigt rika (inkl Putin) med typ 5 lyxyachter osv. Samtidigt som befolkningen på landsbygden får odla sin egen potatis.

Orban är verkligen inte klok när det gäller smörandet för Ryssland. Att han är nationell är visserligen bra, men han kan inte både äta kakan och ha den kvar. Nationell för mig är att klara sig själv utan beroende och underlåtenhet för större nationer.
Citera
2022-04-29, 21:07
Medlem
negrofobens avatar
Givetvis kommer det att kosta även oss Svenskar att klämma åt Putin!

Det bästa med det är att för varje krona som ökar för mig pga ryssens invasion, så ökar Ivans kostnad gånger 3 .

Ryssland kommer att vara på Nordkorea-nivå inom några år!

Grattis ryssar som håller på Putin!

Övriga yngre och smartare verkar nu lämna Ryssland. Snart går det inte ...

Vi som minns Berlinmuren.....
Citera
2022-04-29, 21:09
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Gillar inte din aggressiva ton, jag kom med ett förslag. Kom du med ett bättre vetja'.

Ungern är inte helt utarmat, de har reserver, både olja och gas. Att transportera olja har alla världens länder gjort sedan den upptäcktes. Via järnväg, lastbil och fartyg. Du ser problem. Precis som Orban som kysser Putins skor. Detta är ovärdigt och det finns lösningar även om det kräver lite mod och arbete.

Problemet var att du påstod att jag har fel och att det bara är att sluta importera gas/olja och bygga ett kärnkraftverk med manpower - vilket är totalt orealistiskt.
Du skulle lika gärna kunna sagt att Gud kunde byggt det åt Ungern.
Jag ser som sagt inte att Orban kysser Putins skor när utrikesministern påtalat att de inte är nöjd med att vara så beroende av rysk gas/olja som de är. Du får gärna förklara mer hur du menar med källhänvsning.
Citera
2022-04-29, 21:11
Bannlyst
Citat:
Problemet var att du påstod att jag har fel och att det bara är att sluta importera gas/olja och bygga ett kärnkraftverk med manpower - vilket är totalt orealistiskt.
Du skulle lika gärna kunna sagt att Gud kunde byggt det åt Ungern.
Jag ser som sagt inte att Orban kysser Putins skor när utrikesministern påtalat att de inte är nöjd med att vara så beroende av rysk gas/olja som de är. Du får gärna förklara mer hur du menar med källhänvsning.
Det är inte orealistiskt utan det är ett förslag som är plausibelt. Som sagt får du gärna komma med ett bättre förslag för hur Ungern ska ta sig ur denna soppa. Låt höra!
Citera
2022-04-29, 21:12
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Hur kan jag anmäla tråden? (Missvisande/felaktig rubrik ) Ungern försvarar ej sin egen ekonomi.

Kan du förklara lite vad du menar?
Gärna med en källhänvisning då du just nu framstår som en person som trollpostar på fyllan.
Citera
2022-04-29, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Är man så beroende som Ungern är av rysk energi så är det ett utan tvivel ett beslut som för stunden gynnar Ungern. Europas gemensamma energipolitik lär ju ändå sakta men säkert skärma sig från rysk gas och olja så för Ryssland är det ju ändå bara en pyrhusseger. Fler länder kan säkert göra samma avvägande som Ungern då man måste ha tid på sig att avsluta det ryska energiberoendet. Sverige är ju där lyckligt lottat då vi inte för vår energiförsörjning behöver Ryssland.

Så i slutändan är det än en gång Ryssland som förlorar mest över tid på sin aggressiva utrikespolitik. Redan är ju Rysslands i sammanhanget pytte ekonomi mest drabbat av kriget och sanktionernas verkan är ju bara i sin linda. Men ok, vill ryska folket stå bakom sin lille ledare så får dom ju var beredda på att än sämre tider kommer.

Vi måste väl ändå säga att Ryssarna är omtänksamma och förstående.
Dom stoppade ingenting för oss i vintras. Om vi får frysa i höst återstår att se.
Citera
2022-04-29, 21:18
Medlem
Citat:
Kan du förklara lite vad du menar?
Gärna med en källhänvisning då du just nu framstår som en person som trollpostar på fyllan.
Tråden borde heta Ungern vill betala med rubel, varför vet vi inte

Ekonomiskt sett är det idiotiskt att betala med rubel till och med Ungern borde ha is i magen nog att inse det. Nej det handlar om rikspuckot orban.
Citera
2022-04-29, 21:22
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Det är inte orealistiskt utan det är ett förslag som är plausibelt. Som sagt får du gärna komma med ett bättre förslag för hur Ungern ska ta sig ur denna soppa. Låt höra!

Kan du visa mig någon slags källhänvisning på att man någonstans någonsin lyckats bygga ett kärnkraftverk med hjälp av enbart "Manpower"? (OBS: inget hemmasnickrat kärnkraftverk utan ett ordentligt säkerhetsklassat bygge som ska kunna fungera som en säker källa till energi under en längre framtid)

Jag anser inte att Ungern befinner sig i någon soppa de behöver ta sig ur.
Alla länder behöver energi (olja/gas/etc).
Västvärlden har t ex länge handlat olja från arabländer utan att vi för den delen varit tvungna att hålla med dem i deras inrikes- eller utrikespolitik.

Handel bör skiljas från politik, för att inte ruinera ekonomier som är beroende av varandra.
EU kan inte rå på Rysslands ekonomi oavsett vad vi gör eftersom Indien och Kina (2+ miljarder människor - dvs mer än 4 gånger fler än antalet som finns i EU) kan handla från Ryssland om EU väljer att avstå.
Citera
2022-04-29, 21:24
Medlem
Vet att det borde vara ny tråd men vilka är ni som tror att världen står och faller med rysk gas?
Citera
2022-04-29, 21:24
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Tråden borde heta Ungern vill betala med rubel, varför vet vi inte

Ekonomiskt sett är det idiotiskt att betala med rubel till och med Ungern borde ha is i magen nog att inse det. Nej det handlar om rikspuckot orban.

Att du inte vet har ju inget med tråden att göra.
Tråden kan ju inte bara döpas om för din skull.
Ungern själva har sagt att att de gör detta för att slippa kris.
Det är underförstått att det handlar om att de vill rädda sin ekonomi i den mån det går för att slippa hamna i samma kris som t ex Tyskland, Frankrike och EU som befinner sig i den värsta ekonomiska krisen i modern tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in