Citat:
Ursprungligen postat av
smokeonthewater
Har MGM stridit för IS? Det finns en video från ISIS delad på ett av hans FB-konton. Men det kanske är en parodi.
"
ISIS i Isfahan"
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=189292001549738&id=1000140681 85958&m_entstream_source=timeline&anchor_composer= false
Nej. Det är något skämt. Men mycket dansande killar. Stämmer mer in på pashtuner och han ser ut som uzbeker. Däremot praktiseras Basha Bazi (eller vad det heter?) även i Pakistan. Det är klaner. Inte IS.
Citat:
Ursprungligen postat av
notknapparen
Ja, jag har också läst tre, då närstående till mannen på ett ställe. Annars har det mest stått "flera".
Man undrar vilka närstående det kan handlat om.
Kan ju vara släktingar av olika slag.
Men hur stämmer det med giftermålet som ansågs enligt mannen vara ett hot mot dom, eftersom hennes släktingar inte godkände giftermålet.
Men hans släktingar?
Eller kan närstående också innebära nära vänner? Tror inte det, även om man bor nära varandra på en flyktinganläggning, men enligt Wikipedia:
"Närstående kallas medlem i familj och andra nära anhöriga, det vill säga make och maka, sammanboende, registrerad partner, barn och barnbarn.
Närståendebegreppet är inte enhetligt definierat, utan beror på sammanhanget."
Släktbråk? Inom vissa släkter förekommer osämjor. Han kan ha hotat egna släktingar här. Även om det med att ha rymt från hennes släkt inte känns vattentät.
Citat:
Ursprungligen postat av
Skaraborg2
Ja jag tror att du har rätt i detta.
Han kan mycket väl ha mördat innan han kom hit. Det är verkligen vidrigt att han har kunnat stanna kvar här men vad annat kan man räkna med. Han lever på skattebetalarnas pengar och kommer så att göra resten av sitt återstående liv. Han är nu ca 41 år och skulle kunna göra detta i ca ytterligare 45 år. Den här guldklimpen har varit och kommer att bli mycket dyr utan att skattebetalarna kommer att få något i ekonomiskt i retur.
Ur hans egen synvinkel så är han en vinnare och man måste tyvärr hålla med honom.
Antagligen. Det fanns nog skäl för kvinnan att vara rädd. Men det kan också vara för hans temperament. Han kan ju ha haft fru och barn i mycket aggressivt grepp. Sedan är Mena såpass våldsamt att många här kan ha dödat tidigare eller begått grova brott mot andra.
Citat:
Ursprungligen postat av
exoticspice
Ja när mamman slutade uppdatera så gjorde barnen samma sak. Det som gjorde mig uppmärksam var att alla slutade samtidigt med några månaders mellanrum. Hon uppgav att hon hette Theres* vid asylansökningen men ändrade sedan till till riktiga namn, P*ris* så hon kanske har skapat nya konton med det falska namnet, fast det låter lite långsökt.
Sista med grabben hette han Kerstin skytt? Skumt namn för en liten pojke. Säker ändrat senare. Namnen på konton har sannolikt ändrats. Kan inte se vänner. Men gissningsvis har de avskurits från fria möjligheter till internet. Mannen har hur många olika konton som helst, sannolikt inte pga dåligt minne hela tiden (de glömmer koder och fixar nya) men inte ett enda vad jag kan se har han bilder på frun eller interaktioner med henne. Ingen normal man utestänger sin partner, definitivt inte frun. Och visar tydligt sexism, gillar andra kvinnors klipp o sidor och har någon enstaka kvinna som troget följer allt. Bråk i tvättstugan... Mena särskilt i Mellanöstern kan det bli jäkligt surt om du är olämplig mot någon annans kvinna. Han har nog förnedrat frun på alla tänkbara bevis. Känner avsmak av allt med hans facebooksidor. Då är jag rätt tålig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Varför bemödar sig någon att upprätta flera Facebook konton, och hjälpa henne att hålla kontakt med vänner? Man kan se att hon har vänner, och där måste det finnas folk som undrar var hon är. De tre barnen, är någon annan människas barnbarn och släkt. Men att få uppmärksamhet eller kontakt med svenska myndigheter och ansvariga är svårt, särskilt om man bor i Afghanistan.
Det är en fördom när man generaliserar om alla familjer och klaner i Afghanistan. Mitt sunda förnuft säger mig, att även där finns det folk som älskar sina kvinnor, mammor, döttrar och flickebarn.
Att familjen var emot äktenskapet för att han var en annan klantillhörighet, låter som ett inplanterat asylskäl från en advokat som säljer en vara.
När vi nu gör bekantskap med denna mördare, måste vi komma till slutsatsen att den försvunna kvinnans familj ville henne väl, och familjen såg egenskaper hos mannen som hon som ung och kär inte såg. De agerade på samma sätt vi skulle ha gjort om våra barn hamnade i fel sällskap med farliga människor.
I Mellanöstern är barnen mannens. De är tydligen i Afghanistan, hans etnicitet (så är det iofs på många platser) Alltså även om du i Sverige får barn med en man från visa länder, kan länderna mena att barnen är deras pga pappans etnicitet. De blir även muslimer efter pappan.
Vem ska hämnas en fru i ett land där hon inte är värd något och män för vad som helst ändå? Tänk på våldtäkten på Dina (kristendomen) brydde sig pappan och bröderna om hennes öde och känslor? Nej, deras egen heder. Männens hedern inte kvinnans. De hämnas alltså inte för någon flicka eller kvinna utan för att mannen är kränkt för vad som tillhör honom.
Nu vet jag inte hur det ser ut i Pakistan men det är som regel bönder som knappt har elektricitet. De kan behöva gå långt för ett samtal och de samtalen är inte nödvändigtvis frekvent förekommande. Bil, bensin, mobil, elektricitet. Sådant måste också finnas till hands. Allt är inte bara städer. Sedan har hon rymt. Om det är sant. Hon är sannolikt hazar från Pakistan. Iran? De kanske jobbade där för att få ihop pengar att resa för.
De här grupperna ljuger till och med för varandra om vilja de är och vart de kommer ifrån. Men folk bör ju känna igen dialekter etc.
Inte klan. Etnicitet. Och då tydligen är det vanligt i Afghanistan. Men hon var hazar vilka folkmördas? Han kallar sig prins tyckte jag någon skrev. Eller menade den personen Parisa?