2022-04-29, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ändå länge vet vi inte mycket om honom. Vi diskuterar utifrån att han har ett boende och skola, där jag utgår att han inte betalar för det. Han kan ha ett arbete, vitt eller svart. Alla bilar kostar penga hur risiga de än är.

Jag är nyfiken på hur en person som ska utvisas lever under radarn i Sverige, när utvisningen är verkställt enligt myndigheterna. Jag ser fram emot mer information om denne kvinnoplågares ekonomiska förhållanden.
De har kontaktnät och sover hos olika människor, dels andra afghaner/pakistanier (de är pakistanier sannolikt, inte iranska afghaner) men även människor som öppnar upp hemmen för dem. Tror inte (men vet iofs inte) att de behöver sova på gatorna, även om det sker också (källare etc kanske mer eller där de kommer in).
Citera
2022-04-29, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag tror att det finns en hel del forkning på det här och det som jag har förstått är att man tror att en del (nu pratar jag om psykopati) är ärvda anlag (ca 50%), medan den andra delen är beroende av hur man växer upp, fostras och vad man utsätts för.

Om du har anlagen, men växer upp i en bra miljö, är chanserna större att du kan komma kunna fungera i samhället i stort. Kanske alltid ha otrevliga sidor, exploaterande mot andra, inte bry dig om andras lidande, men ändå kanske klara att ha ett jobb och en familj. Och tvärtom naturligtvis, större risk att du blir kriminell och utför hemska saker mot andra om du har utsatts för kärlekslös uppväxt med misshandel och neglekt.

Jag tror att man säger att runt 1 % av en befolkning "lider" av psykopati) felaktigt att påstå att de lider av det, det gör de inte vanligtvis).

Jag har aldrig hört/läst det som en del här inne påstår, att en hel fokgrupp är psykopatiska, utan att det är liknade siffror i olika studier i olika befolkningar.

Jag kan tänka mig att männsikor i krig, människor som växer upp i sådan miljö, där man ser lidande, utsätts för lidande själv osv, gör att man blir mer avtrubbad.

Nu är det väl grader av allting, och man behöver ju inte vara en fullblodspsykopat, utan kan ha drag av allting. I forskning har man sett att psykopatiska hjärnor fungerar annorlunda än andras.

I det här fallet vet vi ju inget om personens uppväxt, och inte fullt ut hur han är som person.
Man behöver ju inte vara psykopat för att döda, men det här brottet; att under lång tid (komma tillbaka upprepade gånger och kasta sten på henne), och att plåga kvinnan psykiskt och fyskt innan brottet, visar på en mycket hård sida.

Om han dessutom har mördat sin tidigare fru, verkar det ju finnas en sida hos honom som kanske inte bara handlar om att fick ett ursinnesanfall, utan att det är ett sätt för honom att lösa problem. Det bekommer inte honom att döda. Han kan göra det på nytt. Det talar han ju om för kvinnan innan han kastar ner henne.

Det är uppsåt att döda, när man deklarerar inför hennes förmodade död att det är det man har gjort tidigare.
Det här är nog genetiska problem. Inavel verkar det inte vara men hårt klimat med kvinnor som sannolikt inte orkar vara särskilt bra mödrar om vi tänker till anknytning, analfabetism, dålig kost etc. Vi har inte diagnoser för dem eftersom diagnoserna bygger på våra samhällen. Se det som narcisstiska störningar. Dissociations problematik. Trauman. Ja en jäkla kompott. Traditioner, obildning osv.
Citera
2022-04-29, 20:10
Medlem
orrtupps avatar
Citat:
Men om han får allt det du räknar upp, har han ju inte gått under radarn. Hela syftet med en asylprocess försvinner då man kan få stanna här ändå och leva på bidrag. Om det är tiotusentals illegala som försörjs av oss, är detta politik, och inte bara ett läskigt kriminalfall.

Är du ironisk när du framför att allt annat vore nazism?
Jo där var jag ironisk, men kommunalpolitiker, aktivister och vissa av mina bekanta tycker så på riktigt.
Citera
2022-04-29, 20:13
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Ok, men det förutsätter att de bodde ihop.....

Vet socialtjänsten om de bodde ihop eller inte då menar du?
Citera
2022-04-29, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har MGM stridit för IS? Det finns en video från ISIS delad på ett av hans FB-konton. Men det kanske är en parodi.

"ISIS i Isfahan"
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=189292001549738&id=1000140681 85958&m_entstream_source=timeline&anchor_composer= false
Nej. Det är något skämt. Men mycket dansande killar. Stämmer mer in på pashtuner och han ser ut som uzbeker. Däremot praktiseras Basha Bazi (eller vad det heter?) även i Pakistan. Det är klaner. Inte IS.
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag har också läst tre, då närstående till mannen på ett ställe. Annars har det mest stått "flera".

Man undrar vilka närstående det kan handlat om.

Kan ju vara släktingar av olika slag.

Men hur stämmer det med giftermålet som ansågs enligt mannen vara ett hot mot dom, eftersom hennes släktingar inte godkände giftermålet.

Men hans släktingar?

Eller kan närstående också innebära nära vänner? Tror inte det, även om man bor nära varandra på en flyktinganläggning, men enligt Wikipedia:

"Närstående kallas medlem i familj och andra nära anhöriga, det vill säga make och maka, sammanboende, registrerad partner, barn och barnbarn.

Närståendebegreppet är inte enhetligt definierat, utan beror på sammanhanget."
Släktbråk? Inom vissa släkter förekommer osämjor. Han kan ha hotat egna släktingar här. Även om det med att ha rymt från hennes släkt inte känns vattentät.
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Ja jag tror att du har rätt i detta.

Han kan mycket väl ha mördat innan han kom hit. Det är verkligen vidrigt att han har kunnat stanna kvar här men vad annat kan man räkna med. Han lever på skattebetalarnas pengar och kommer så att göra resten av sitt återstående liv. Han är nu ca 41 år och skulle kunna göra detta i ca ytterligare 45 år. Den här guldklimpen har varit och kommer att bli mycket dyr utan att skattebetalarna kommer att få något i ekonomiskt i retur.

Ur hans egen synvinkel så är han en vinnare och man måste tyvärr hålla med honom.
Antagligen. Det fanns nog skäl för kvinnan att vara rädd. Men det kan också vara för hans temperament. Han kan ju ha haft fru och barn i mycket aggressivt grepp. Sedan är Mena såpass våldsamt att många här kan ha dödat tidigare eller begått grova brott mot andra.
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Ja när mamman slutade uppdatera så gjorde barnen samma sak. Det som gjorde mig uppmärksam var att alla slutade samtidigt med några månaders mellanrum. Hon uppgav att hon hette Theres* vid asylansökningen men ändrade sedan till till riktiga namn, P*ris* så hon kanske har skapat nya konton med det falska namnet, fast det låter lite långsökt.
Sista med grabben hette han Kerstin skytt? Skumt namn för en liten pojke. Säker ändrat senare. Namnen på konton har sannolikt ändrats. Kan inte se vänner. Men gissningsvis har de avskurits från fria möjligheter till internet. Mannen har hur många olika konton som helst, sannolikt inte pga dåligt minne hela tiden (de glömmer koder och fixar nya) men inte ett enda vad jag kan se har han bilder på frun eller interaktioner med henne. Ingen normal man utestänger sin partner, definitivt inte frun. Och visar tydligt sexism, gillar andra kvinnors klipp o sidor och har någon enstaka kvinna som troget följer allt. Bråk i tvättstugan... Mena särskilt i Mellanöstern kan det bli jäkligt surt om du är olämplig mot någon annans kvinna. Han har nog förnedrat frun på alla tänkbara bevis. Känner avsmak av allt med hans facebooksidor. Då är jag rätt tålig.
Citat:
Varför bemödar sig någon att upprätta flera Facebook konton, och hjälpa henne att hålla kontakt med vänner? Man kan se att hon har vänner, och där måste det finnas folk som undrar var hon är. De tre barnen, är någon annan människas barnbarn och släkt. Men att få uppmärksamhet eller kontakt med svenska myndigheter och ansvariga är svårt, särskilt om man bor i Afghanistan.

Det är en fördom när man generaliserar om alla familjer och klaner i Afghanistan. Mitt sunda förnuft säger mig, att även där finns det folk som älskar sina kvinnor, mammor, döttrar och flickebarn.

Att familjen var emot äktenskapet för att han var en annan klantillhörighet, låter som ett inplanterat asylskäl från en advokat som säljer en vara.

När vi nu gör bekantskap med denna mördare, måste vi komma till slutsatsen att den försvunna kvinnans familj ville henne väl, och familjen såg egenskaper hos mannen som hon som ung och kär inte såg. De agerade på samma sätt vi skulle ha gjort om våra barn hamnade i fel sällskap med farliga människor.
I Mellanöstern är barnen mannens. De är tydligen i Afghanistan, hans etnicitet (så är det iofs på många platser) Alltså även om du i Sverige får barn med en man från visa länder, kan länderna mena att barnen är deras pga pappans etnicitet. De blir även muslimer efter pappan.

Vem ska hämnas en fru i ett land där hon inte är värd något och män för vad som helst ändå? Tänk på våldtäkten på Dina (kristendomen) brydde sig pappan och bröderna om hennes öde och känslor? Nej, deras egen heder. Männens hedern inte kvinnans. De hämnas alltså inte för någon flicka eller kvinna utan för att mannen är kränkt för vad som tillhör honom.

Nu vet jag inte hur det ser ut i Pakistan men det är som regel bönder som knappt har elektricitet. De kan behöva gå långt för ett samtal och de samtalen är inte nödvändigtvis frekvent förekommande. Bil, bensin, mobil, elektricitet. Sådant måste också finnas till hands. Allt är inte bara städer. Sedan har hon rymt. Om det är sant. Hon är sannolikt hazar från Pakistan. Iran? De kanske jobbade där för att få ihop pengar att resa för.

De här grupperna ljuger till och med för varandra om vilja de är och vart de kommer ifrån. Men folk bör ju känna igen dialekter etc.

Inte klan. Etnicitet. Och då tydligen är det vanligt i Afghanistan. Men hon var hazar vilka folkmördas? Han kallar sig prins tyckte jag någon skrev. Eller menade den personen Parisa?
Senast redigerad av Fibonaccy 2022-04-29 kl. 20:23.
Citera
2022-04-29, 20:23
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Du som har lite koll på FB. Kan du ge någon sorts sammanfattning vad du kommit fram till genom att ha kollat runt på FB.

Det som är lite anmärkningsvärt är att MGM lever rullan med olovlig bilkörning ett flertal gånger i trakterna kring Norberg perioden 2020. Åkte dit 3 ggr. Bygger din inhämtningsinfo från FB på att allt utgår ifrån asylboendet i Halmstad eller är det något som antyder på annat boende någon annanstans. När får du sista livstecknet från frugan på FB?.
Har hittat ytterligare ett konto på äldsta sonen (totalt 3) där sista uppdateringen är 5 okt 2018. På de två andra har han mamman, pappan och brodern som vän men på detta har han bara pappan och brodern.

På detta konto kallar han sig för K*rstin Sky**. * e t
19 vänner men ingen svensk.
Här klargör han också tydligen för sin pappa i ett inlägg att han heter Mahd* Am*n*.
Här har han också fått inlägg från pappan och brodern men inte från mamman som han fått i dom andra två.

På ett annat konto där sista uppdateringen är dec 2017 står att han är från Norberg.

Mammans sista livstecken är 10 okt 2017.

Varför kallar han sig plötsligt för KS 2018? Är det för att han tror att mamman har övergivit dom och att han inte vill ge henne möjlighet att kontakta honom? Har pappan mördat mamman och låtsas som om hon är försvunnen så tror ju sonen att hon lever någonstans.
Citera
2022-04-29, 20:33
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StavjaBrott
Allting är märkligt. Om man tittar på de länkar som tidigare reffats till, så börjar frågetecknen hopa sig.
Hon skulle alltså inte ha fått uppehållstillstånd för att hon inte var trovärdig enl Mig verket, då hon uppgett olika namn samt hänvisat till att inte vara riktigt läskunnig.
Vem har då lagt upp henne på Facebook?

Bilden hon har på mannen Am*n* (*i) skiljer sig i mina ögon från bilden med den smale mustaschprydde i typ grötmundering. Fotot inlagt på hennes Facebook tycker jag mera ser ut som en asiat av något slag.
Alla heter ju likadant, men kan vi ha en ID-kapning här?
Och sen lite kidnappning osv osv. Man kan ha vilka teorier som helst.

De 3 barnen, är de mustaschmannens? Eller har han kidnappat dem någonstans på vägen för att försöka säkerställa att uppehållstillstånd ska beviljas "automatiskt"?

Hela ärendet osar katt!
Utseendet på Am*n* skiljer sig verkligen från resten av familjen Han ser mycket mer ut som en asiat, det gör han.

Det här är den rörigaste familj jag har varit med om. Vad är det för några egentligen? Olika namn, tusen konton och dessutom mordförsök och mord.
Citera
2022-04-29, 20:38
Medlem
Citat:
Utseendet på Am*n* skiljer sig verkligen från resten av familjen Han ser mycket mer ut som en asiat, det gör han.

Det här är den rörigaste familj jag har varit med om. Vad är det för några egentligen? Olika namn, tusen konton och dessutom mordförsök och mord.
https://m.facebook.com/photo.php?fbid=266330290409079&set=a.1048835698870 86&type=3

De tar väl rätt urskillningslöst saker och lägger upp utan innebörd. Dels ser vi ju det vanliga för olika kulturer. Sedan kan man se bilder som de pga låg utbildningsnivå inte förstår. Jokern. Anonymous. T.ex.
Men grannlandets flagga är knappast en slump och lite gröna bilder utöver de där blommiga. Hon är med största sannolikhet hazar från Pakistan. Tror knappast att hon strulat med en pakistanier utan att hon haft hemlängtan.
Citera
2022-04-29, 20:40
Medlem
Citat:

Det konstigaste är väl att majoriteten av kontona dör omkring 2016-2017. Dvs antingen när de bytt länder eller fått avslag. Alla kan knappast kolat av.

Släkterna är stora. Mycket stora. De är ättlingar och avlägsna släktingar inom klaner ungefär. Om jag förstår det. (Knappast insatt i Mellanöstern etc.)
Senast redigerad av Fibonaccy 2022-04-29 kl. 20:44.
Citera
2022-04-29, 20:40
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leosurvey
Jag säger som jag brukar när det gäller informations inhämtning när det gäller fb. Vi på fb har inte tillgång till journaler register som polisen har. Om vi får fram en information som är trovärdig att då med det första lägga in en konspirationsteori som motargument till informationen är ett felaktigt sätt att bedriva en utredning på. Det är alltså något som utredningen får visa efter hand om det kan finnas förfalskning manipulation mm. Men man kan inte börja där utan först måste man utgå ifrån vad man har för handen.

Så i detta fall utgår man ifrån att frugan lever 2019-11-20 ifrån det att ansökan om kontaktförbudet lämnas in.

Jag kan hålla med om att man kanske inte som första hypotes för att kolla om en annan hypotes är möjlig ska vara lite "over the top".

Men faktiskt är det inte fel att ha konkurrerande hypoteser, iaf i sitt huvud för att se om det som man tror håller. Ibland kan det ju faktiskt vara så att när man diskuterar, kommer det fram andra tankar och nya infallsvinklar som inte är fel att tänka på, även om man är lite "ute och cyklar".

Jag vet att jag i fall som jag har följt, har fått överge mina första ganska starka invändningar. Jag har tänkt att det var omöjligt att det hände på ett visst sätt, men sedan har det ändå visat sig att jag fått "möblera om".

I det här fallet tror jag kanske inte att mannen ska ha ansökt om kontaktförbud i hennes namn. Det känns alltför långsökt.

Men jag kan tänka mig att det här är en man som inte räds, skäms att ta för sig. Han kan mycket väl förutom att ha ljugit om förhållanden i sin bakgrund, skäl till att ta sig hit, försökt döda och kanske tidigare dödat, också myglat på andra sätt. Han kan absolut ha agerat i hennes namn för att det ska se ut som att hon har ansökt eller på annat sätt utnyttjat hennes situation.
Citera
2022-04-29, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Jag menade att han skulle ju kunna ansöka för hela familjen varje månad, henne inkluderad. Om nu inte socialtjänsten specifikt frågar om hon existerar kanske dte hade kunnat fungera. Man lämnar ju bara in en ansökan per familj.

Det förutsätter väl att familjen bor i en kommun där socialtjänsten betalar ut pengar trots avslag/papperslös. Väldigt få kommuner gör det.

Om man sitter kvar på asylboende vid avslag, vad händer då?
Har man kvar sina 31 kr/dag (eller vilka summor det handlar om)?
Citera
2022-04-29, 20:59
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Det förutsätter väl att familjen bor i en kommun där socialtjänsten betalar ut pengar trots avslag/papperslös.

Om man sitter kvar på asylboende vid avslag, vad händer då?
Har man kvar sina 31 kr/dag (eller vilka summor det handlar om)?

Jag vet faktiskt inte. Något måste de ju ha ätit mat för i flera år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in