2022-04-29, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du kan vara säker på att Ryssland inte har attackerat Ukraina utan att ha Kina i ryggen. Kina gillar heller inte den korrupta världspolisen, och de offrar gärna ukrainier för den "multipolära världsordningen". Och de kommer att stärka sin makt över Ryssland, när de krigat sig fattiga och desperata. De kommer hjälpa ryssarna att kriga på - subtilt. Däremot vill de inte att situationen ska eskalera, de vill varken ha handelskrig eller kärnvapenkrig.

Få i väst vill ha ett storskaligt handelskrig med Kina ovanpå allt annat.

Kina utrikespolitiska ideologi bygger på staters suveränitet. Ett exempel på det är att de inte har erkänt annekteringen av Krim. Det beror delvis på Kinas historia, där omvärlden våldtog Kina från 1800-1945. Det var USA som mer eller mindre räddade Kina två gånger. En gång under 1800-talet och under WWII.

Kina kunde nog ha blundat om hela operationen hade gått snabbt. Men nu är det shitshow, som kineserna i för sig kanske kan utnyttja men de vill inte att Ryssland tar över delar av Ukraina. Dessutom är väst mycket viktigare för Kina än Ryssland. Till ex håller kineserna på nu att få in en fot i Iran. Ryssland behöver Kina, men Kina klarar sig ganska OK utan Ryssland. Så konsekvensen kan bli att Ryssland blir Kinas ny bitch men det är inte säkert. Då det beror på hur väst reagerar. Dessutom bygger mycket av Kinas vapenteknologi på rysk produktion och de verkar inte vara så bra.
Citera
2022-04-29, 20:18
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bombolenat
Helt enig. Jag har till och med ryska kompisar som det inte är något fel på alls. De tycker jag givetvis om

Det är synd att majoriteten av ryssar, både på hemmaplan och på fronten, verkar vara något slags empatilösa mord och våldtäktsskal som föreställer människor. Att läsa rysstrollens och sykofanternas inlägg här har fått bägaren att rinna över för mig.

Tyvärr har jag kollat på lite rySSk statstelevision också, och deras psyksjukdommar är nog så långt gångna nu att de måsta sövas för gott. Postade en länk för någon timme sen, vet inte om du såg den. Har sett mer än en sån.
Trist med normala ryssar som förstår vad som pågår!

Känner några par här och de mår ju skit nu.
Citera
2022-04-29, 20:19
Medlem
iDiot5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
ryssland har kina i ryggen. Kina kallas i folkmun världens verkstad, de kan producera allt som Putin behöver

Hur tänkte du dig att Putte ska betala? Med rubeln? Haha…
Citera
2022-04-29, 20:21
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Det händer inga stora saker i kriget just nu, men det händer något hela tiden, här är några exempel,
ryssarna försöker slå ut logistiken för Ukraina, genom att bomba järnvägarna.
Små slag förekommer hela tiden, oftast får den Ukrainska armen stora förluster.
AFU, artilleri, träffar en oljebunker i Donbass.
Ukrainska besvikna soldater på en video, säger att befälsledningen övergav dem, och stack i privata bilar, när de började bli inringade.
Bilder på beslagtagna vapen, vilken "pyttipanna" blandning på vapen, två stycken T4.

https://southfront.org/ukrainian-railway-power-substations-hit-by-russian-missiles-map-update/
https://southfront.org/russian-missiles-purge-facilities-of-artyom-missile-and-space-enterprise-in-kyiv-and-more/
https://southfront.org/russian-army-captured-more-western-supplied-weapons-from-kiev-forces-photos/
https://southfront.org/ukrainian-artillery-hit-oil-depot-in-donetsk/

Southfront verkar vara en rysk variant av Der Sturmer:

"SouthFront (sometimes written South Front) is a multilingual website registered in Russia that "combines Kremlin talking points with detailed knowledge of military systems and ongoing conflicts"
Citera
2022-04-29, 20:25
Medlem
Citat:
jag tror det kallas conformation biaz.Eller om jag blandar ihop det. Iallfall, om du bara umgås med väst-fanatiker, så kommer du bara få se positiva vibbar från UKR. Som du vet så är RT och andra kanaler avstängda i hela Europa.
Jag kan ju läsa RT i min iphone. Förstår inte detta påstående. Står inte mycket om Ukraina i RT, handlar mest om någon bestialisk ”boxare” från Dagestan eller någon Coronaskrämsel. Och så 100 st op-end om att väst ska förlora civilisationskampen.

Som sagt, rysk propaganda mot väst funkar ännu sämre än rysk militärteknologi.
Citera
2022-04-29, 20:25
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome

Kina kunde nog ha blundat om hela operationen hade gått snabbt. Men nu är det shitshow, som kineserna i för sig kanske kan utnyttja men de vill inte att Ryssland tar över delar av Ukraina. Dessutom är väst mycket viktigare för Kina än Ryssland. Till ex håller kineserna på nu att få in en fot i Iran. Ryssland behöver Kina, men Kina klarar sig ganska OK utan Ryssland. Så konsekvensen kan bli att Ryssland blir Kinas ny bitch men det är inte säkert. Då det beror på hur väst reagerar. Dessutom bygger mycket av Kinas vapenteknologi på rysk produktion och de verkar inte vara så bra.

Lyssnar på dig här, en siamesisk gnom måste ha expertis i denna fråga
Citera
2022-04-29, 20:26
Medlem
Citat:
det tror jag inte vi kan hitta. det sker bakom dörren.

Med andra ord endast spekulationer utan någon form av substans.
Citera
2022-04-29, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Hur tänkte du dig att Putte ska betala? Med rubeln? Haha…
Byteshandel, Ryssland har definitivt sådant Kina vill ha och vice versa..
Citera
2022-04-29, 20:28
Medlem
Reimers avatar
Men se där, nu känns det mer bekant, kartan är blå av alla flyglarm och några bombmarkeringar finns också vid östfronten, skönt när allt normaliseras till något man känner igen.

https://liveuamap.com/
Citera
2022-04-29, 20:30
Medlem
Innerfittefetts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sextioplus
Southfront verkar vara en rysk variant av Der Sturmer:

"SouthFront (sometimes written South Front) is a multilingual website registered in Russia that "combines Kremlin talking points with detailed knowledge of military systems and ongoing conflicts"
Ja det ser ut som att artilleriet börjar landa i östra Ukraina!

Jag kan se framför mig hur bunkerdvärgen ligger och vrider sig i ångesten
Citera
2022-04-29, 20:30
Medlem
Sqrbankens avatar
Om inget annat gott kommer ur detta elände så kan man åtminstone försiktigt glädjas lite åt hur Kinas (under flera år upptrappade) krigsretorik gentemot Taiwan klingat av rätt påtagligt alltjämt med de ryska motgångarna i Ukraina.

Diskussionen i detalj hör en annan tråd till men mycket talar för att Kinas armé (mer korrekt kommunistpartiets väpnade gren) sitter på samma (genomkorrumperade) inkompetens och materiellt uppätna skick som den ryska. Invadera en ö naggad till tänderna med modernt motvärn upplevs sannolikt inte lika lockande längre.

Angående det sistnämnda så tror jag personligen vidare att Kina, precis som övriga världen, sedan två månader också dragit lärdom om hur modern krigföring (kan) te sig. Även om mycket av de ryska motgångarna, kanske rentav de flesta, bottnar i kvalitén på egna frukostflingor så får jag för mig att vi också fått en hint om effektiviteten hos tidevarvets moderna motvärn.

Så var inte fallet med jänkarnas fiende under dess härjningar i MÖ under 00- och 10-talet.
Citera
2022-04-29, 20:32
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Om Zelensky hade varit en klok man så hade han naturligtvis inte närmat sig USA, han hade kunnat vara en hjälte i det tysta som såg till att det aldrig blev något krig genom att odla goda relationer med ryssarna och inte närma sig NATO/USA.
Du påstår alltså att Ryssland inte hade invaderat om Zelenskyj inte haft goda relationer med USA? Vad har du för källa till det infantila påståendet?
Putin skrev ju själv i sitt manifest som släpptes två dagar efter invasionen av Ukraina att målet med invasionen var att förena det ryska folket genom att Ryssland, Belarus och Ukraina blir ett. Påstår du att Putin ljuger, och att det istället är USAs fel att råttorna från Ryssland våldtar och mördar ukrainska barn?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in