2022-04-29, 19:08
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Orban är en kuk och det skulle bara vara bra om Ungern som stor nettobidragstagare skulle kastas ut ur EU.

Lugnt, till nästa val ordnar Orban en folkomröstning för att lämna undergångsprojektet EU, deras ekonomi går som tåget med eller utan bidrag.
Citera
2022-04-29, 19:11
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noobermench
Din jämförelse är idiotisk.

Varför? Tror du seriöst att din troll-oneliner har någon som helst tyngd som argument?
Det är uppenbart att länder med stark ekonomi som befinner sig i ekonomisk kris går en mörkare framtid till mötes än ett land som haft en skakig ekonomisk situation under de senaste 10-åren men klarat den.
Läs artikeln jag citerade i föregående inlägg.
EUs ekonomi är lätt att sänka i nuläget när den redan befinner sig i kris.
Rysslands ekonomi kommer hålla sig vid liv och går inte att sänka. Som Hammarlund sa: tanken i sig är populistisk och vilseledande. Att du tror på den visar att det är du som är en idiot.
Citera
2022-04-29, 19:13
Medlem
johan.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absinten
Självklart är det ett stöd för Ryssland. Att Orban är Putins största fan är ingen hemlighet. Orban vill förvandla Ungern till ett miniryssland.

Jobbigt att Orban sätter sitt folk i första led medans Sverige istället importerat ont bråd och död de senare 10 åren?

Nästa skall du förresten börja spy galla över Tyskland, Italien?
Citera
2022-04-29, 19:15
Medlem
AktuellaAmnens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Ungern gör helt rätt och för allas bästa borde övriga göra detsamma.
Avveckla planen på att krossa Ryssland!

Instämmer. Som Hammarlund sa (i artikeln jag citerade ovan) tanken i sig är populistisk och vilseledande. Det är omöjligt för EU att sänka den ryska ekonomin, det enda resultatet kommer bli att EU-länder förstör sin egen ekonomi, så som vi ser sker nu.
Att Ungern väljer att försvara sin egen ekonomi för det ungerska folkets skull är ett sundhetstecken.
Alla länder borde sätta sitt eget folk först. Det går utmärkt att föra handel med Ryssland utan att stödja landets politik, precis som är fallet med t ex arabländer.
Citera
2022-04-29, 19:19
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Lugnt, till nästa val ordnar Orban en folkomröstning för att lämna undergångsprojektet EU, deras ekonomi går som tåget med eller utan bidrag.

Ja EU är nog i sin största kris sedan starten.
EU klarar inte att reglera och se till att vi klarar energiförsörjningen, skenande bränslepriser, enorma flyktingströmmar. Tror denna kris kommer ge flera länder att fråga sig vad fan får vi för pengarna.
Att det inte finns en gemensam säkerhets/militärt samarbete beror främst på att flera EU stater är med i NATO. Sverige och Finland söker säkerhetsgarantier hos UK/US utanför EU när kriget är nära.
Vi kommer sakta gå emot den "självförsörjande staten" både energiförsörjning och säkerhet. Alltid vid kriser visar båfe EU och FN för den delen en katastrofal handlingslöshet.
Citera
2022-04-29, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AktuellaAmnen
Så att inte vilja förstöra sin egen industri och sitt eget samhälle är att visa stöd för Ryssland?
Förstår du inte hur galet det du skriver är?

Att Ungern skulle vilja stödja Ryssland motsägs av hela citatet som finns i artikeln (jag citerade bara del därför att notisen är så kort). Det här låter knappast som att de fattat beslutet för att stödja Ryssland:
EU-ländernas industrier hotas inte av dessa sanktioner, de går självklart inte med på värre sanktioner än vad de klarar av att hantera.

Det finns ännu inget reellt krav att betala med rubel, Putin tog tillbaka det. Att Ungern går med på att göra det innan de är tvungna tyder starkt på att de vill stödja Ryssland.
Citat:
Vad menar du med "miniryssland"?
Orban vill omvandla Ungern till en kleptokrati i vilken makthavarna och oligarkerna tillåts roffa åt sig så mycket som möjligt av landets resurser i utbyte mot att de för en nationalistisk politik, så som det ser ut i Ryssland. Tydligen är ungrarna ett lika korkat folk som det ryska då de är villiga att gå med på det.
Citera
2022-04-29, 19:22
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Instämmer. Som Hammarlund sa (i artikeln jag citerade ovan) tanken i sig är populistisk och vilseledande. Det är omöjligt för EU att sänka den ryska ekonomin, det enda resultatet kommer bli att EU-länder förstör sin egen ekonomi, så som vi ser sker nu.
Att Ungern väljer att försvara sin egen ekonomi för det ungerska folkets skull är ett sundhetstecken.
Alla länder borde sätta sitt eget folk först. Det går utmärkt att föra handel med Ryssland utan att stödja landets politik, precis som är fallet med t ex arabländer.
Instämmer. Jag tycker det har framgått väldigt tydligt att det här drabbar oss själva hårt och det är skäl nog att skrota alla planer på att krossa Ryssland. Väst sviker sin befolkning.
Citera
2022-04-29, 19:23
Medlem
Det är inte att försvara sin egen ekonomi att betala i rubel....... Ryska centralbanken sätter kursen
Däremot kanske det är billigast just nu så det du ser är kapitalism in action.

Ungern kommer inte kunna splittra EU men det är helt klart osolidariskt skiten som de håller på med.
Citera
2022-04-29, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av humanlife
Instämmer. Jag tycker det har framgått väldigt tydligt att det här drabbar oss själva hårt och det är skäl nog att skrota alla planer på att krossa Ryssland. Väst sviker sin befolkning.
Nolla. på vilket sätt drabbar det oss hårt att inte köpa gas för rubel?

Om man ska lyssna på rysk propaganda som du verkar att du gör så är väst dekadent deluxe och har nog råd att betala ett lite högre pris för gasen.
Senast redigerad av kissfittan 2022-04-29 kl. 19:26.
Citera
2022-04-29, 19:31
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kissfittan
Nolla. på vilket sätt drabbar det oss hårt att inte köpa gas för rubel?

Om man ska lyssna på rysk propaganda som du verkar att du gör så är väst dekadent deluxe och har nog råd att betala ett lite högre pris för gasen.
Har du inte fattat det? Energipriser stiger och det slår igenom på alla områden, det blir inflation, det ser vi ju redan.
Citera
2022-04-29, 19:39
Medlem
RealTides avatar
Citat:
1) Sluta kalla mig för troll när jag är den som faktiskt kommer med källhänvisningar hela tiden.
2) Jag klargjorde i trådstarten att denna tråd inte ens handlar om Ryssland. Att du trots det väljer att dra in Ryssland i konflikten hela tiden visar på att det är du som är trollet. Den här tråden handlar om Ungern och de länder som likt Ungern väljer att skydda sin egen ekonomi istället för att ruinera den för utrikespolitiska mål.
3) Du måste lära dig se ekonomi i perspektivet vart vi är på väg.

Som skrivits befinner sig Ryssland i sitt ekonomiskt sämsta läge på 7 år. 7 år är ingenting mot att befinna sig i värsta läget sen förra århundradet och/eller sen när mätningar började som är fallet i EU-länderna.
Rysk ekonomi är dessutom mångfaldigt mycket starkare än t ex Sveriges eftersom det finns andra länder som är beroende av Sverige på samma sätt som de är beroende av Ryssland. Att jag ens måste förklara detta tyder på att du inte förstår hur ekonomi fungerar. Läs t ex följande artikel som kom tidigare i veckan:

https://www.svd.se/a/g6noXL/svart-att-knacka-rysk-ekonomi

Har jag påstått att det finns hyperinflation?
Vad är det som är så svårt att förstå med TS?
Som jag påtalade i svaret ovan - ekonomi handlar inte bara om nuläget utan minst lika mycket om framtiden. Läser du TS så ser du att jag inte skriver om nuläget utan om det som komma skall, av den ekonomiska politik som förs.
Vi befinner oss redan i det värsta ekonomiska läget sen 1900-talet, det har jag redan givit källa på och det spelar ingen roll att ni troll påstår. Ni lever helt enkelt i förnekelse och kan tydligen inte ta in verkligheten.

Vissa ekonomiska analyser pekar på att USA rör sig mot hyperinflation, och befinner sig Europa då i det värsta ekonomiska läget i modern tid (vilket vi kommer göra) så kommer vi givetvis att dras med i den. Ryssland påverkas som sagt inte lika mycket av förklarliga skäl eftersom de producerar så mycket som andra länder behöver. Så enkelt är det!
Ok
Spekulationer alltså.
Säg det då, alla trodde du snackar om nutid ,verklighet.

Sen dillar du om hyperinflation igen, gar du svårt att skilja på verklighet och dina fantasier? , vet du vad hyperinflation är?
Tydligen inte.
Citera
2022-04-29, 19:46
Medlem
Citat:
Varför? Tror du seriöst att din troll-oneliner har någon som helst tyngd som argument?
Det är uppenbart att länder med stark ekonomi som befinner sig i ekonomisk kris går en mörkare framtid till mötes än ett land som haft en skakig ekonomisk situation under de senaste 10-åren men klarat den.
Läs artikeln jag citerade i föregående inlägg.
EUs ekonomi är lätt att sänka i nuläget när den redan befinner sig i kris.
Rysslands ekonomi kommer hålla sig vid liv och går inte att sänka. Som Hammarlund sa: tanken i sig är populistisk och vilseledande. Att du tror på den visar att det är du som är en idiot.

Det är ju svårt att sänka något som redan är på botten likt rysslands ekonomi
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in