2022-04-29, 14:47
Medlem
Huntsmans avatar
Har rätt nyligen införskaffat bergvärme & första vinterna avklarad utan minsta problem.

Men, sommartid behövs inte bergvärmepumpen. Jag har en vedpanna som fortfarande är inkopplad till värmesystemet & kan köra den för varmvatten under sommaren.
(Jag vill ha bälten & hängslen, skulle bergvärmen haverera en kall februaridag med -27 så startar man bara en brasa.)

Men ökar man livslängden för pumpen om den får vila under sommaren..?
Har en bekant med liknande lösning som stänger av sin under sommaren.

Montören som installerade den tyckte det var helt onödigt att stänga av den.
Han menade att den drar så lite ström för att skapa varmvatten & vattnet ut i elementen kan stängas med en shunt. så då jobbar den knappt.
Men jag är fundersam, kan man man öka livslängden genom periodiska avstängningar,
eller inte..?

All input uppskattas.
Citera
2022-04-29, 14:50
Medlem
PatrickEkwalls avatar
Kan väl hända att du får problem med växelventiler och cirkulationspumpar. De, som människan, trivs bäst med ett aktivt liv.
Citera
2022-04-29, 15:02
Medlem
Henriksss avatar
Är det en pump du stänger av via en kontrollpanel eller stänger du den manuellt?
Är det via kontrollpanel så brukar det finnas automatisk igångkörning lite då och då, just för att pumpen ej ska stå helt still under lång tid.
Citera
2022-04-29, 15:23
Medlem
LagomLats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman
Har rätt nyligen införskaffat bergvärme & första vinterna avklarad utan minsta problem.

Men, sommartid behövs inte bergvärmepumpen. Jag har en vedpanna som fortfarande är inkopplad till värmesystemet & kan köra den för varmvatten under sommaren.
(Jag vill ha bälten & hängslen, skulle bergvärmen haverera en kall februaridag med -27 så startar man bara en brasa.)

Han menade att den drar så lite ström för att skapa varmvatten & vattnet ut i elementen kan stängas med en shunt. så då jobbar den knappt.
Men jag är fundersam, kan man man öka livslängden genom periodiska avstängningar,
eller inte..?

All input uppskattas.

Du kan ladda hålet med mer värme genom att ta upp kyla på sommaren för att kyla ditt hus. En mycket billigare kyla än AC.

Då får du bättre värmeeffekt på vintern.

LL
Citera
2022-04-29, 15:28
Medlem
Rodjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Huntsman

eller inte..?

All input uppskattas.

Ska höra med min syrra i Norrland hur de gör...
Återkommer....
Citera
2022-04-29, 15:41
Medlem
Lastbils avatar
Stänger av gör jag aldrig då den behövs för att göra varmvatten på sommaren. Däremot kan jag ställa den i sommardriftläge. Men det blir sak samma då det dom händer är att den inte kan producera värme, bara varmvatten.
Finns ingen anledning att stänga av oavsett, som nån tidigare påpekat tror jag också den mår bäst av att vara igång konstant. Elen den förbrukar på sommaren är dessutom försumbar.
Citera
2022-04-29, 15:44
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henrikss
Är det en pump du stänger av via en kontrollpanel eller stänger du den manuellt?
Är det via kontrollpanel så brukar det finnas automatisk igångkörning lite då och då, just för att pumpen ej ska stå helt still under lång tid.
Den har kontrollpanel, finns instruktioner hur man stänger pumpen.
Sedan har den en manuell vridbar shunt som gör att ingen värme åker ut i element.
Men då är pumpen igång men jobbar inte, annat än för varmvatten.
Citera
2022-04-29, 15:46
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lastbil
Stänger av gör jag aldrig då den behövs för att göra varmvatten på sommaren. Däremot kan jag ställa den i sommardriftläge. Men det blir sak samma då det dom händer är att den inte kan producera värme, bara varmvatten.
Finns ingen anledning att stänga av oavsett, som nån tidigare påpekat tror jag också den mår bäst av att vara igång konstant. Elen den förbrukar på sommaren är dessutom försumbar.

Okej, precis så sa montören också.
De lutar nog åt att låta den gå just nu.
Tack för svar.
Citera
2022-04-29, 16:02
Moderator
Tystnads avatar
Jag hade hand om frånluftvärme pumpar på tidigare jobb hos ett bostadsbolag.
Där var det en knepig hyresgäst som i sin marklägenhet stängde av sin frånluftvärme pump med huvudströmbrytaren i tid och otid för att han tycket den drog för mycket ström.
Det blev först fel på den som gick åtgärda av värmepumpstekniker, denna tekniker sa dessutom till kunden att han absolut inte fick stänga av strömmen till värmepumpen eftersom kompressorn tar skada av detta , detta struntade hyresgästen fullständigt i.
det som sedan hände var att värmepumpen skar ihop totalt i förtid.

Som jag minns det hela sa värmepumpsteknikerna att kompressorn hade någon form av värmeslinga i sig och att den aldrig får starta helt kall eller med för korta tidsintervaller, den tar allvarlig skada då.

så tror inte det är bra att stänga av värmepumpar alls, skall man spara , utnyttja dom energibesparingsfunktioner som finns i värmepumpsmenyn (finns många!), prova att justera ner dom tills man når en acceptabel nivå på innevärme komforten , men stäng aldrig av den helt med huvudströmbrytaren.
Citera
2022-04-29, 16:55
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Jag hade hand om frånluftvärme pumpar på tidigare jobb hos ett bostadsbolag.
Där var det en knepig hyresgäst som i sin marklägenhet stängde av sin frånluftvärme pump med huvudströmbrytaren i tid och otid för att han tycket den drog för mycket ström.
Det blev först fel på den som gick åtgärda av värmepumpstekniker, denna tekniker sa dessutom till kunden att han absolut inte fick stänga av strömmen till värmepumpen eftersom kompressorn tar skada av detta , detta struntade hyresgästen fullständigt i.
det som sedan hände var att värmepumpen skar ihop totalt i förtid.

Som jag minns det hela sa värmepumpsteknikerna att kompressorn hade någon form av värmeslinga i sig och att den aldrig får starta helt kall eller med för korta tidsintervaller, den tar allvarlig skada då.

så tror inte det är bra att stänga av värmepumpar alls, skall man spara , utnyttja dom energibesparingsfunktioner som finns i värmepumpsmenyn (finns många!), prova att justera ner dom tills man når en acceptabel nivå på innevärme komforten , men stäng aldrig av den helt med huvudströmbrytaren.

Okej, tack för den infon, intressant.
Den får med största sannolikhet snurra på året runt framledes.
Citera
2022-04-29, 18:09
Medlem
Kennethkvartings avatar
Låt bli shunten också.

Nu har du inte berättat vilken värmepump det är, men säg exempelvis NIBE har en reglerparameter som jag nu inte minns exakt vad den heter, men det parametern gör är att den stänger av värmen helt över en viss utomhustemperatur.

Fabriksvärdet brukar vara 17°C, men i realiteten behöver inte värmepumpen gå alls när det är varmare än 5-10 °C nånstans.
Citera
2022-04-29, 20:12
Medlem
Huntsmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennethkvarting
Låt bli shunten också.

Nu har du inte berättat vilken värmepump det är, men säg exempelvis NIBE har en reglerparameter som jag nu inte minns exakt vad den heter, men det parametern gör är att den stänger av värmen helt över en viss utomhustemperatur.

Fabriksvärdet brukar vara 17°C, men i realiteten behöver inte värmepumpen gå alls när det är varmare än 5-10 °C nånstans.

Det är en Vaillant FlexoCompact.

Montören sa att man kunde vrida shunten till noll, men det går att ställa ner önskad inomhustemperatur till +5 som lägst.

Är det då sommar & varmt så antar jag att det blir samma effekt som att vrida shunten till noll,
dvs pumpen slutar försöka värma upp huset eftersom det inte behövs.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in