2022-04-29, 14:00
Medlem
smokeonthewaters avatar
Har MGM stridit för IS? Det finns en video från ISIS delad på ett av hans FB-konton. Men det kanske är en parodi.

"ISIS i Isfahan"
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=189292001549738&id=1000140681 85958&m_entstream_source=timeline&anchor_composer= false
Senast redigerad av smokeonthewater 2022-04-29 kl. 14:09.
Citera
2022-04-29, 14:10
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeMajk
Men man kan väl ansöka om kontaktförbud även skriftligt?
DVS vem som helst kan skriva en sådan ansökan. I detta fallet kan det alltså vara maken enkom för att förvilla.
Rätta mig gärna om jag har fel
Du måste endera legitimera dig eller också ha ett juridiskt ombud som i sin tur fastställt vem du är.
Det går inte att bara skicka in en lapp. Om det hade varit möjligt hade ju människor kunnat jävlas järnet med varandra.

Att han skulle rikta polisens ögon mot sig själv för att förvilla låter dessutom både osannolikt och mer än lovligt korkat. Det tror jag kan man utesluta faktiskt.
Citera
2022-04-29, 14:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagersro
Slutreplik : Dödar man sitt barn och fru på detta sätt är man inte frisk.

https://www.flashback.org/leave.php?u=https%3A%2F%2Fwww.aftonbladet.se%2Fnyh eter%2Fkolumnister%2Fa%2FxRVwrl%2Fdalbyfallet-ar-h elt-unikt-for-2000-talet
Det kan man tycka. Det är dock inte detsamma som att han hade en psykos eller dödade dem som följd av en psykiskt sjukdom.

Det man kommit fram till är att han mördat dem - och alltså var full tillräknelig och medveten om vad han gjorde, samt att det dessutom var planerat och inte skedde i hastigt mod eller oövertänkt.

Jag förstår inte poängen med att försöka förringa hans ansvar.
Citera
2022-04-29, 14:12
Medlem
Det är något som diffar när det gäller boendet när det gäller denna familj. Vi vet att MGM har bott i Norberg eller däromkring 2019. Om han bott där med sin familj vet vi däremot inte. I den artikel som AB har framstår det som att MGM bott med barnen på asylboendet i Halmstad i princip sedan han kom till Sverige. Det stämmer inte. Man har bott i Norbergs trakten 2019 och frågan är då om frugan och barnen var där tillsammans. Eller bodde han i Norberg med bara barnen?.
Citera
2022-04-29, 14:13
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det kan ju vara samma hål. Det hamnar mycket grenar och löv där som inte bryts ner så snabbt så det blir ett mjukt täcke där, och med all snö som var där nu så kanske inte skeletten syns så väl. Polisen borde undersöka platsen lite mer ingående när snön töat bort.

Jag har svårt att tro det.

En skalle med tänder bryts inte ner så lätt, och även om det ligger en massa bråte där, så har det ju varit människor där nere och gjort brottsplatsundersökning (måste man ju förmoda). Det skulle komma fram tror jag.

Dessvärre finns det ju en massa andra håligheter där i området och det här gruvhålet var inte det djupaste om inte minns fel. Men vi vet ju inte ens om det var i Norberg hon försvann?

På polisens hemsida finns en efterlysning på en kvinna som man hittat död i vatten i Stockholmsområdet i okt- 21 (så det är ju inte denna mgm hustru) men som ingen har anmält försvunnen.

https://polisen.se/aktuellt/hjalp-polisen/2021/oktober/polisen-soker-identitet-pa-kvinna-som-antraffades-avliden-i-albysjon-avliden/

Jag tror att det är stor sannolikhet att mamman/hustrun är död, men man får väl först försöka utreda om det stämmer ens och därefter var försvinnande tkan ha skett. Förmodligen (?) försvann hon 2019 eller 2020? Dessvärre kommer det nog bli svårt att får några definitiva svar efter så här många år, och ingen kropp.
Citera
2022-04-29, 14:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Har MGM stridit för IS? Det finns en video från ISIS delad på ett av hans FB-konton. Men det kanske är en parodi.

"ISIS i Isfahan"
https://m.facebook.com/story.php?story_fbid=189292001549738&id=1000140681 85958&m_entstream_source=timeline&anchor_composer= false
Det är en parodi. Sådana klippt skapade bl a kurderna och skickades ut för att håna ISIS.
Citera
2022-04-29, 14:14
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Du måste endera legitimera dig eller också ha ett juridiskt ombud som i sin tur fastställt vem du är.
Det går inte att bara skicka in en lapp. Om det hade varit möjligt hade ju människor kunnat jävlas järnet med varandra.

Att han skulle rikta polisens ögon mot sig själv för att förvilla låter dessutom både osannolikt och mer än lovligt korkat. Det tror jag kan man utesluta faktiskt.

Men varför ska man behöva ansöka om kontaktförbud? Det borde väl räcka att säga till vederbörande att man inte vill ha någon kontakt? Var och en har väl rätt att bestämma det själv?
Citera
2022-04-29, 14:24
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nantes
Hon måste väl ha haft något ombud som hjälpte henne med ansökan om kontaktförbud?
Hur kom det till hennes kännedom att det finns kontaktförbud?

Jag har läst om tre personer som ansökt om kontaktförbud. Om hon är den ena, vilka är de andra två?
Barnen är ju tre?

Ja, jag har också läst tre, då närstående till mannen på ett ställe. Annars har det mest stått "flera".

Man undrar vilka närstående det kan handlat om.

Kan ju vara släktingar av olika slag.

Men hur stämmer det med giftermålet som ansågs enligt mannen vara ett hot mot dom, eftersom hennes släktingar inte godkände giftermålet.

Men hans släktingar?

Eller kan närstående också innebära nära vänner? Tror inte det, även om man bor nära varandra på en flyktinganläggning, men enligt Wikipedia:

"Närstående kallas medlem i familj och andra nära anhöriga, det vill säga make och maka, sammanboende, registrerad partner, barn och barnbarn.

Närståendebegreppet är inte enhetligt definierat, utan beror på sammanhanget."
Citera
2022-04-29, 14:26
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det har jag framfört tidigare. Mannen är antagligen en brottsling på rymmen. Det är så uppenbart att det inte handlar om en karl med en familj som har asylskäl, och därför fick han ingen asyl.

Det är därför det är vidrigt att han kunde stanna i Sverige. Han lever fortfarande på svenska skattebetalares bekostnad då han har bostad och skola åt barnen. Vad får han mer i bidrag?

Men vet vi att han inte jobbar?
Vems är bilen som de åkte i?
Visst, de bor på flyktinganläggning, och barnen går i skola.
Citera
2022-04-29, 14:40
Medlem
f30malmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Urre01
Hur fungerar det med ersättningar/bidrag och boenden m m? Om man flyttar mellan kommuner. Vad händer då? Har man bankkonto dit pengar kommer in månatligen? Följs det upp någon gång? Får den försvunna kvinnan in pengar fortfarande trots att man inte vet var hon befinner sig?

Inte så troligt. Försörjningsstöd måste man ansöka om varje månad, det skulle vara om han låtsas att hon inte försvunnit och att han har all kontakt med alla myndigheter, och därmed får pengar för henne också. Men det kanske är svårt att låtsas om man bor på ett boende.
Citera
2022-04-29, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doiten
Att barnen blir omhändertagna enligt LVU, Ja.

Men han kan ändå motsätta sig det oavsett LVU blir det en vända i förvaltningsrätten. Som tur är lyssnar dom på barnen.

https://www.socialstyrelsen.se/kunskapsstod-och-regler/omraden/barn-och-unga/barn-och-unga-i-socialtjansten/lvu/information-lvu-vardnadshavare/

Va så i Beata fallet och han är också
misstänkt för mord.

Ok. Jo såklart. Tänkte inte på det.
Citera
2022-04-29, 14:49
Medlem
baconJihads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Men varför ska man behöva ansöka om kontaktförbud? Det borde väl räcka att säga till vederbörande att man inte vill ha någon kontakt? Var och en har väl rätt att bestämma det själv?

Är det här inlägget på allvar så är du inte nådigt naiv. Ibland händer det att elaka människor kontaktar andra människor trots att de inte vill ha någon kontakt. Detta eftersom det ute i den stora vida världen finns människor som emellanåt är dumdumma med varandra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in