2022-04-29, 02:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Jag hadde inte haft något större problem att skjuta en terrorist som vill döda mitt i dagsljus på fem meters avstånd.

Absolut! En död gängkriminell är bra för samhället. Det varit en stor vinst för Sverige om det hade 50 st stenkastae ligister i Linköping. Men kan finnas oskyldiga inblandae. Sedan har efterföljande rättengångar en tendens att bli politisk färgae.

Se på Ådalen 31, då skött militär ihjäl 2 person av arbetsovilliga kommunister, det var samma slödder i Ådalen 31 som det var i Linköping 2022.
Citera
2022-04-29, 09:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grantoppen2
Ja men det har de ju? Jag menar att de kanske inte kan använda sig av det i alla situationer bara. Skulle tro att de väger risker mot varandra. Kanske skulle skjutning från polisens sida här ha lett till en ännu farligare situation för både de själva och andra? Gissar att det finns en anledning till att de handlat som de gjort. Tror de är proffs på att bedöma situationen till skillnad från mig, dig och Ebba.
Tror nog mer att de är rädda för en efterkommande rättegång och politisk mediecirkus utan stöd från egna ledningen.

Med tanke på att du inte har en aning om min ev kunskap om komplicerad riskbedömning ska du nog undvika att tolka vad jag kan eller inte baserat på din egen nivå.
Citera
2022-04-29, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tror nog mer att de är rädda för en efterkommande rättegång och politisk mediecirkus utan stöd från egna ledningen.

Med tanke på att du inte har en aning om min ev kunskap om komplicerad riskbedömning ska du nog undvika att tolka vad jag kan eller inte baserat på din egen nivå.

Nu har ju polisen själva gått ut och fördömt Ebbas uttalande så…

Vad har du för kunskap eller bakgrund inom komplicerad riskbedömning då? Vore intressant att veta.
Senast redigerad av Grantoppen2 2022-04-29 kl. 09:23.
Citera
2022-04-29, 09:57
Medlem
Citat:

Vad har du för kunskap eller bakgrund inom komplicerad riskbedömning då? Vore intressant att veta.
Beror nog på vilken polis man lyssnar på…..jag har sett andra tolkningar. De som fultolkar henne verkar tro att hon menat att man bara ska skjuta in i en folkmassa. Frågan om man lyssnar på mer än rubrikerna i Aftonbladet är mer ifrågasättande än så.

Kontentan är nog att det finns delade meningar om hur hennes uttalande ska tolkas och även delade meningar om ifall poliserna haft möjlighet att svara med vapeninsats. Laglig rätt har de under vissa förutsättningar. Det är enfaldigt att påstå att de aldrig skulle haft möjlighet att skjuta likaväl som det är enfaldigt att påstå att de haft rätt att skjuta i vilket läge som helst. Tyvärr verkar en del poliser, politiker och media vara i någon av dessa lägen.

Min tolkning är att det verkar märkligt att enbart poliser är skadade och inga terrorister trots att poliserna bör ha haft flera tillfällen att svara med vapenverkan UTAN risk för tredje person. Jag kallar de terrorister baserat på polisens uttalande om organiserat och omfattande våldshandlingar.
Vad jag läst verkar det som att när väl polisen sköt varningsskott backade de direkt. Därav kommer ju frågan varför det inte diskuteras mer hur en vapeninsats kan användas taktiskt. Använda taktiken med dialog funkar ju bevisligen inte i ett upplopp.

Det tråkiga är att om det inte blir en seriös diskussion så kommer polisen att alltid backa och våldet att vinna.

Min kunskap och bakgrund…..jag har bland annat sysslat professionellt under många år med avancerade risk, system och säkerhetsanalyser av mycket avancerade händelser och system där bla extrema tryck, spänningar och explosiva ämnen ingår. Där ingick även risk för tredje person och omgivning under sannolika och mindre sannolika händelser. Allt under systematiserade och standardiserade spårbara processer. Vill inte säga mer för att inte outa mig själv.
Citera
2022-04-29, 09:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Antar att det är en inkvoterad sossekärring i polisuniform som uttalat sig, på order av regeringen.
Citera
2022-04-29, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Beror nog på vilken polis man lyssnar på…..jag har sett andra tolkningar. De som fultolkar henne verkar tro att hon menat att man bara ska skjuta in i en folkmassa. Frågan om man lyssnar på mer än rubrikerna i Aftonbladet är mer ifrågasättande än så.

Kontentan är nog att det finns delade meningar om hur hennes uttalande ska tolkas och även delade meningar om ifall poliserna haft möjlighet att svara med vapeninsats. Laglig rätt har de under vissa förutsättningar. Det är enfaldigt att påstå att de aldrig skulle haft möjlighet att skjuta likaväl som det är enfaldigt att påstå att de haft rätt att skjuta i vilket läge som helst. Tyvärr verkar en del poliser, politiker och media vara i någon av dessa lägen.

Min tolkning är att det verkar märkligt att enbart poliser är skadade och inga terrorister trots att poliserna bör ha haft flera tillfällen att svara med vapenverkan UTAN risk för tredje person. Jag kallar de terrorister baserat på polisens uttalande om organiserat och omfattande våldshandlingar.
Vad jag läst verkar det som att när väl polisen sköt varningsskott backade de direkt. Därav kommer ju frågan varför det inte diskuteras mer hur en vapeninsats kan användas taktiskt. Använda taktiken med dialog funkar ju bevisligen inte i ett upplopp.

Det tråkiga är att om det inte blir en seriös diskussion så kommer polisen att alltid backa och våldet att vinna.

Min kunskap och bakgrund…..jag har bland annat sysslat professionellt under många år med avancerade risk, system och säkerhetsanalyser av mycket avancerade händelser och system där bla extrema tryck, spänningar och explosiva ämnen ingår. Där ingick även risk för tredje person och omgivning under sannolika och mindre sannolika händelser. Allt under systematiserade och standardiserade spårbara processer. Vill inte säga mer för att inte outa mig själv.

En seriös diskussion behövs verkligen. Men Ebbas uttalande var inte speciellt genomtänkt. Hon borde istället sagt något i stil med ”varför ser vi så många skadade poliser efter detta? Varför har de inte försvarat sig bättre?” Typ så. Inte ”varför ser vi INTE fler skadade terrorister (eller vad hon nu kallade stenkastarna)?”. Det blir ju fel att ifrågasätta varför inte fler människor skadats då detta självklart inte är önskvärt för någon, förutom möjligtvis för henne då eftersom hon uttryckte sig som hon gjorde.
Citera
2022-04-29, 12:03
Medlem
Citat:
En seriös diskussion behövs verkligen. Men Ebbas uttalande var inte speciellt genomtänkt. Hon borde istället sagt något i stil med ”varför ser vi så många skadade poliser efter detta? Varför har de inte försvarat sig bättre?” Typ så. Inte ”varför ser vi INTE fler skadade terrorister (eller vad hon nu kallade stenkastarna)?”. Det blir ju fel att ifrågasätta varför inte fler människor skadats då detta självklart inte är önskvärt för någon, förutom möjligtvis för henne då eftersom hon uttryckte sig som hon gjorde.

Fast nog var det önskvärt med skadade terrorister/upploppsmakare med tanke på att det enligt somliga poliser varit rena mordförsök.
En signal om att man kan bli skjuten och eventuellt avlida om man startar den här typen av våldsamma upplopp hade varit oerhört viktig. Nu tappade polisen våldsmonopolet vilket är livsfarligt inför framtiden.
Många verkar inte förstå hur allvarligt detta är.
Givetvis så hade polisen både rätt och möjlighet att skjuta skarpt vid många tillfällen men de är styrda och fullständigt vingklippta från politiskt håll. Både polisen och politikerna har misslyckats kapitalt med sitt uppdrag.
Att snacka bort det eller komma med relativiseringar och luddiga bortförklaringar är patetiskt.
Polisen borde skjutit skarpt och hade all rätt att göra det. Att hävda motsatsen innebär att man vill Sverige illa med tanke på konsekvenserna.
Fortsätter det såhär så är Sverige kört, men då är väl godhetsknarkarna nöjda.

Det sociala experimentet med massinvandring och mångkultur är så kört att det finns ingen som helst anledning att hålla tillbaka någon kritik utan det är bättre att alla talar klarspråk.
Dags att få med en majoritet av befolkningen på operation repatriering för det är den enda lösningen på problemet.
Sverige ska bevaras och vi har sett historiskt hur det kan gå, Sverige har inget magiskt skydd mot att falla.

Redan idag så uppfyller Sverige flera parametrar för att vara en failed state.
Senast redigerad av Mosquitoseven 2022-04-29 kl. 12:11.
Citera
2022-04-29, 12:05
Medlem
Har ingen gripit Ebba för uppvigling ännu?
Citera
2022-04-29, 12:12
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Antar att det är en inkvoterad sossekärring i polisuniform som uttalat sig, på order av regeringen.
Nu är Ebba politiker, som ska tala så att alla röstberättigade förstår, man ska inte behöva tänka efter, lyssna flera ggr och analysera vad hon kan tänkas mena. Att hon inte menade skjuta ihjäl några, menade hon inte, men att om så blev fallet, får de banne mig skylla sig själva, så tolkar jag det. Kan inte tolka det på annat sätt.
Att tala i tungor är vad hon gör.
Nu är nog inte alla som kastade hemska terrorister som förtjänar att dö, några bara vilseledda.

Du inbillar dig att regeringen har mer makt än de har. Se vilken liten makt de hade på FHM.
Citera
2022-04-29, 12:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Johan8585
Jaså okej. Då har sverige blivit ett skitland precis som deras enligt dig, tyvärr men du är lika mycket apa som dom i så fall. Det slutar liksom inte med att några av dom dödas av polis-skott om du tror det.
Det var precis så deras egna länder blev skit. För att dom är som du.

Är det jag som startar upplopp och kastar sten? Apa kan du vara själv. Om du tror att jag är som dem så är du bevisligen bakom flötet.
Vi måste givetvis sätta hårt mot hårt vilket kommer leda till oroligheter men gör vi inte det så har vi inget Sverige kvar.
Varför försvarar du dessa avarter till människor?
Citera
2022-04-29, 12:24
Medlem
Ankan-mannens avatar
ALLA är beredda att ta till våld vid rätta förutsättningar, se vad ryssar i Ukraina gör.

Det rätta är att se till att förutsättningarna inte uppstår. Yttrandefriheten är inte tänkt för att locka fram kravaller, utan diskussioner. Den som är medveten om att locka fram kravaller missbrukar yttrandefriheten.
Citera
2022-04-29, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Det är väl du som citerar fel, hon ifrågasätter INTE polisens agerande, planering och brist på handlingskraft, med sina ord. Om hon menat det, varför sa hon inte det.

Du menar att man ska tolka hennes uttalande som om hon var ett barn, ett barn som inte har den erfarenhet att utrycka saker på rätt sätt.

Om du hade sett/läst intervjun utan public service fulklippning så hade fått precis det du efterfrågade...

Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Du kan förhoppningsvis träna upp ditt EQ. Se gärna videon du kanske lär dig något

Hur tränar man något som inte går att mäta till det 'bättre' eller 'sämre'?
Ful-länkar kan någon annan klicka på...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in