2022-04-28, 23:52
Moderator
-Info-s avatar
Putin försökte mörda eller kidnappa Zelensky i början av kriget, men misslyckades:

Citat:
Ukraina: Ryska styrkor försökte döda Zelenskyj
I ett längre reportage i nyhetsmagasinet Time uppger Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj och hans stab att ryska fallskärmsjägare släpptes över Kiev med målet att döda eller tillfångata Zelenskyj och hans familj under krigets första timmar.

– Före den kvällen var det något vi endast hade sett på film, säger presidentens stabschef Andrij Jermak till Time.

De med uppdrag att skydda presidenten barrikaderade ingångarna och ukrainska soldater stred mot de ryska soldaterna vid regeringsbyggnaderna, skriver Time. De ryska styrkorna uppges ha försökt storma byggnaden där Zelenskyj gömde sig två gånger om – men misslyckades. (TT)

https://www.svd.se/a/ja1n9q/konflikten-mellan-ukraina-och-ryssland-har-ar-senaste-nytt
Citera
2022-04-28, 23:53
Medlem
Blot-Svens avatar
Här är något udda:
TOS-1A firing on Ukrainian positions near #Avdiivka
https://mobile.twitter.com/MarQs__/status/1519772296440954880

De är inte supervanliga.

https://en.m.wikipedia.org/wiki/TOS-1
Citera
2022-04-28, 23:54
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Du tar för givet att det mest effektiva är att bara stänga ute det som du upplever som moraliskt förkastligt. Det är "containment".

Det som oroar mig eftersom många tänker som du, är att det kan aldrig visa sig vara fel. Om vi sitter här om 1 år och köttkvarnen bara maler på, så kommer lösningen vara "aha, vi har inte gett maximalt stöd. Vi måste ge ännu mer". Och så kan det hålla på, länge. Tills det eskalerar. Eller, enligt Mearsheimer, tills Väst tröttnar. Men folk kommer inte ha lärt sig till nästa gång heller.

Ryssland stänger in sig själva och blir ett Nordkorea. Ansvarer ligger helt på ryssarna. En god jämflrelse är Hitlers brott mot mänskliheten. Det hade varit moraiskt förkastligt att förhandla med Hitler typ: -okej hitlergubben du får mörda 4miljoner judar bara du lägger av sen så får du ha ditt heilande i fred.
Citera
2022-04-28, 23:54
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Vi skall inte provocera en diktator, men nu när han startat krig så kommer vi se till att han förlorar så stort att det tar årtionden innan Ryssland kan göra det igen.
Men nu menar många olika källor att Ryssland provocerats under lång tid.
Att Ryssland förlorar stort är också en riskfaktor som tagits upp eftersom det ökar risken för att de tar till kärnvapen.
Citat:
Helst skall vi stycka upp Ryssland så att det för alltid oskadliggörs.
Hur menar du att det ska gå till utan att vi ska riskera ett kärnvapenkrig?
Citat:
Världens 11e ekonomi orsakar ingen finanskris, allt kapital som verkade i Ryssland investeras på andra håll istället. Råvarorna som Ryssland producerade producerar andra i stället. Ekonomin bara flyttar, den blir minimalt mindre. Svälten orsakar Ryssland genom att bl.a. kriga på åkermark, blockera Ukrainas hamnar och genom att nu faktiskt stjäla vetet från Ukraina.
Ryssland är världens största exportör av vete, konstgödsel, gas och näst största exportör av olja.

Att Ryssland blockerar export för Ukraina påverkar det med då Ukraina är 5:e största exportören av vete.

Råvarorna som Ryssland producerar är det ingen annan som producerar istället. Det är därför vi ser kraftiga prisökningar på livsmedel. Och dessa prisökningar är ett resultat av att marknaden måste döda efterfrågan. Men de som förlorar mest på detta är fattiga länder som inte kan konkurrera med oss rikare länder. För vår del är det ekonomin som drabbas. För fattigare länder är det svält, protester och i värsta fall inbördeskrig.
Citera
2022-04-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JackBlack
Den förenklade bilden tar inte den långvariga upptrappningen till kriget i beaktning. Nu tycker jag att Ryssland agerade helt fel både 2014 när de annekterade Krim och även nu när de invaderade landet. Men framför allt hur de agerat under kriget.

Däremot hade de väl sina egna motiv. USA har fått alla möjliga varningar från experter, europeiska ledare, Ryssland, deras egna underrättelsetjänst, etc under de senaste 20-25 åren att deras engagemang i Ukraina kring Nato kunde destabilisera regionen och starta krig. Ändå drev de på den linjen. Fler europeiska ledare borde ha protesterat mot USAs agerande för att förhindra utvecklingen.

Till och med Kissinger och Brzezinski, dvs personer som är kända för att förespråka en hård amerikansk utrikespolitik, gick ut och menade för några år sedan att Ukraina inte kan gå med i Nato.

Är du riktig? Kan Finland gå med NATO? Kunde Estland gå med NATO trots 15% rysk befolkning. Varken Kissinger eller Kreml bestämmer vilka försvarsallianser som länderna söker sig till.
Citera
2022-04-28, 23:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tveksamt!
Lite oärliga hittepåsiffror ovan där du får det att låta som att alla döda du räknar upp är helt oskyldiga och bara Rysslands fel när det i själva verket var många stridande inblandade. Svältkatastroferna berodde ofta på att rika bönder fjuttade eld på sitt eget vete etc..
Folk dog i gulags men mördades generellt inte…
Sen kan man undra vad du tycker om USAs verkliga folkmord genom århundradena???

Vilket USA-exekverat folkmord har samma omfattning som Holodomor?

Folk mördades i Gulag på likartat sätt som i nazisternas koncentrationsläger "arbeit macht frei" som det hette där. Att tvinga folk att arbeta ihjäl sig är en avrättningsmetod med tortyrlika inslag, det finns absolut inga förmildrande omständigheter i det. Det enda som saknades var gasning eftersom Stalin inte behövde jäkta på samma sätt som nazisterna. Stalin och Mao är ju dessutom två ledare som även begått en slags folkmord på sitt eget folk (om vi nu betecknar Stalin som Sovjet och inte georgier) - vilket är lite speciellt.
Citera
2022-04-28, 23:56
Medlem
raskenss avatar
Nu har ryssäcklena börjat bomba Kyiv igen. Vet dock nte hur många som dog i attacken:

https://twitter.com/Archer83Able/status/1519768714987675650?ref_src=twsrc%5Etfw%7Ctwcamp%5 Etweetembed%7Ctwterm%5E1519768714987675650%7Ctwgr% 5E%7Ctwcon%5Es1_c10&ref_url=https%3A%2F%2Fcornucop ia.se%2F2022%2F04%2Fuppdateras-inga-vasentliga-ryska-framgangar-i-offe nsiven-luftvarn-aktivt-over-ryska-belgorod-ryssland-bombar-befriade-sumyregionen%2F
Citera
2022-04-28, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psychicsailor
Jo kanske de har sjukt fel. Liksom du, så "lärde" jag mig av vetenskapen att på 80-talet att 2020 skulle vi minsann ha vi slut på olja. De kan ju ha fel. Men det är rationellt att utgå från den bästa gissningen om ett kärnvapenkrigs effekter. Inte den sjuttiofjärde bästa, som någon tjomme har hittat på just nu, för att passa hans politiska agenda.

Fast Bill and Melinda Gates Foundation har ju en politisk agenda, så en viss försiktighet skall nog tillämpas även i detta fallet. Och bara för att vara tydlig jag är emot kärnvapenanfall mot Ryssland såvida inte Putin trycker på knappen först.
Citera
2022-04-28, 23:59
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Nu hjälper Bulgarien till så att Ukraina kan exportera sin mat.

https://twitter.com/SamRamani2/status/1519779917956792320?t=D0NxqvDYqDkuizhLEP6NlA&s=08
Citera
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Det är Ryssland som har angripit Ukraina. Självklart skall Ukraina då ha rätt att få militär hjälp för att försvara sig.
Inget i mitt inlägg står i motsättning till det.
Citat:
Ukraina skall själv bestämma hur landet som HELHET formar sin framtid.
Min poäng är att det inte skett eftersom USA och Ryssland agerat i landet under lång tid.
Citat:
Du försöker blanda bort korten.
Det försöker jag inte. Jag tror snarare inte du läste vad jag skrev eller inte förstod kontexten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
De går ju ut och berättar öppet vad som skickas och från vem om det ska vara hemligt?

Hemligt att de har dem är det inte. Mer att man inte vill visa vart prylarna står tror jag. Ukraina gjorde bort sig några gånger i början som gav ryssarna info.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Tveksamt!
Lite oärliga hittepåsiffror ovan där du får det att låta som att alla döda du räknar upp är helt oskyldiga och bara Rysslands fel när det i själva verket var många stridande inblandade. Svältkatastroferna berodde ofta på att rika bönder fjuttade eld på sitt eget vete etc..
Folk dog i gulags men mördades generellt inte…
Sen kan man undra vad du tycker om USAs verkliga folkmord genom århundradena???

Du svarade till mig men du ska svara till Raskens,

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU (2022-02-24)

Vete fan vad han gjorde
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in