2022-04-28, 21:29
Medlem
Reimers avatar
Jänkarna analyserar nog varje djävla minut av det här kriget, fan vet om inte halva Pentagon och CIA sitter och kollar, nu djävlar ska ryssen knäckas för gott.

Det är ju en principfråga egentligen, kommer Putin undan med det här så kommer väl nästa djävla diktator med kärnvapen att försöka samma grej.

Citat:
Trots den intensiva krigföringen bedömer USA att de ryska styrkorna avancerar "långsamt och ojämnt" i Donbass, rapporterar CNN med hänvisning till en högt uppsatt försvarskälla som pratat med journalister. Delvis beror det på Ukrainas motstånd, men också på fortsatta logistiska problem för Ryssland.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Citera
Medlem
Sqrbankens avatar
En annan viktig aspekt som jag fnulat på är vikten av att omvärlden inte yrvaket av god vilja bara kastar dyra, fina leksaker på Ukrainarna utan att följa upp och se till att de landar i kompetenta händer med rätt utbildning.

Naturligtvis kommer ryssen lyckas slå ut delar av dessa leveranser - krig trots allt - men man vill för allt i världen inte se bild efter bild på utbränd dyr högteknologi efter att klåpare av samma kaliber som ryssen lyckats lägga sina vantar på leveranserna.
Citera
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Joe Biden has called for a giant $33bn package of military and economic aid to Ukraine, more than doubling the level of US assistance to date. The president asked Congress to give immediate approval for spending that would include over $20bn in military aid, involving everything from heavy artillery and armoured vehicles to greater intelligence sharing, cyberwarfare tools and many more anti-tank and anti-aircraft missiles.

Oj.

https://www.theguardian.com/world/live/2022/apr/28/russia-ukraine-war-putin-warns-of-lightning-fast-retaliation-if-west-intervenes-war-has-cost-ukraine -600bn-zelenskiy-says-live?filterKeyEvents=false&page=with:block-626ad4088f08581273d1b7d2#block-626ad4088f08581273d1b7d2
Senast redigerad av okok1 2022-04-28 kl. 21:41.
Citera
2022-04-28, 21:34
Medlem
Jirens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Jänkarna analyserar nog varje djävla minut av det här kriget, fan vet om inte halva Pentagon och CIA sitter och kollar, nu djävlar ska ryssen knäckas för gott.

Det är ju en principfråga egentligen, kommer Putin undan med det här så kommer väl nästa djävla diktator med kärnvapen att försöka samma grej.

https://www.expressen.se/nyheter/senaste-nytt-om-invasionen-av-ukraina/
Kommer inte ihåg exakt vart, men för några veckor sedan läste jag att hela Pentagon och nästan hela CIA jobbar med kriget.

Ukraina har mäktiga vänner bakom sig.
Citera
2022-04-28, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Exakt var är den förbjudna gränsen dragen? Är det uttalat? Handlar det om att ryssen trycker på atombomsknappen först? Eller finns det inte redan idag incitament för att angrippa rysslands atomubåtar och platser där man vet att det finns kärnvapen? Ifall man utgår från att Putins hot om att ta till kärnvapen är allvarligt menade.

Om vi leker med tanken på att väst kan slå ut 90 % Rysslands kärnvapensstridsspetsar i en klinisk operation som inte dödar för många scivila så får ju de många riskerna med det vägas mot risken att ett fullskaligt tredje världskrig bryter ut. Med ryssens hela atomstridsförmåga och på ryssens villkor

Hur skulle omvärldens dom se ut om USA och ytterligare något Nato-land slog till nu, i en specialoperation för att ta de riktigt farliga leksakerna från ryssen? Är detta ett scenario som överhuvudtaget finns på kartan och skulle det gå att genomföra ens i teorin? U2 har förstört sökfrasen "How to dismantle an atomic bomb" men någon här kanske vet hur det skulle kunna gå till?
gränsen går vi nyttjande av mindre taktisk atombomb , troligen fälld i Ukraina,?
Citera
2022-04-28, 21:39
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Ryssen kan hota kortsiktigt med energi, för min del får ryssarna gärna stänga gas och olja direkt även om det blir en smäll kortsiktigt. Men som EUs president Ursula von de Leyen sade efter att vi kommit ifrån rysk gas och olja kommer vi aldrig gå tillbaka till rysk gas och olja. Ät skit ryssar.
Så är det. Vi har lärt oss en dyrköpt läxa. Det går inte att lita på ryssen.
Citera
2022-04-28, 21:40
Medlem
Senaste två veckorna har det mest skrivits om ryska bomber (mot civila o även militära mål)
att ryssarna omringar o avancerar - att de inte går in i azovstal - att de går in i azovstal osv.

Men vad händer dör det inga ryssar längre - dör det inte heller några ryssar när de försöker
storma azovstal?

När det gäller transnistrien så hade ryssarna varit smarta hade de hållit sig utanför ukraina-
då hade ingen kunnat beskylla dem för sprängningar/bomber i Transnistrien från Ukraina.

PS har ryssarna blivit stålmän på sistone - fram med lite kryptonitbomber o dito ammo
Citera
2022-04-28, 21:43
Medlem
raskenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Har det sagts något om när leveranserna är på plats i Ukraina ?

(lite skeptiskt till vad tyskarna säger, och vad man faktiskt gör)

Om dom skickar allt detta så är det onekligen en potent lista.
Citera
2022-04-28, 21:46
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharmabum
Är detta ett scenario som överhuvudtaget finns på kartan och skulle det gå att genomföra ens i teorin?

Mainstreamförståelsen bland militära analytiker är att scenariet är helt orealistiskt. Antag att USA på något sätt skulle kunna slå ut alla strategiska missiler. Det som då händer är att efter ett par dagar söker Rysslands atomubåtar kontakt med kärnvapenkommandot. De får inget svar. De smyger då in till den amerikanska kusten och avfyrar sina missiler. Detta skulle kanske inte resultera i total destruktion av världen. Men hundratals miljoner amerikaner skulle dö direkt eller av strålskador.

Sen vet man ju aldrig vad som händer. Någon ubåt vägrar kanske lyda order. Kanske kan USA muta ubåtsbesättningarna och har en plan för hur man gör detta. Men då är vi ute i "desperata" försök, inte väl kontrollerade operationer.
Citera
2022-04-28, 21:47
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DDRTV
Ryssen kan hota kortsiktigt med energi, för min del får ryssarna gärna stänga gas och olja direkt även om det blir en smäll kortsiktigt. Men som EUs president Ursula von de Leyen sade efter att vi kommit ifrån rysk gas och olja kommer vi aldrig gå tillbaka till rysk gas och olja. Ät skit ryssar.

Även om jag är "pro Ukraina" så kommer detta inte att bli en "kortsiktig smäll". Den kommer att bli lång. Vad än Ursula von der Leyen säger i Bryssel, så är det förhoppningar, inte realitet.

Har läst att man inte kan göra sig av rysk gas på många år, om EU önskar att bibehålla politisk stabilitet och växt.

Msm ljuger även i väst.
Citera
2022-04-28, 21:50
Medlem
Dharmabums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
I teorin så har USA ett 100 procentigt underrättelse-övertag över Ryssland tack vare kvantdatorer tillsammans med superdatorer, plus alla spioner de måste ha rekryterat under 1990-talet.

I teorin så kan USA slå ut, samliga, ryska strategiska kärnvapen och all samhällsviktig verksamhet i den Ryska Federationen, plus stora delar av militären, med cyberkrigföring och konventionella precisionsmissiler.

Men detta är, ytterst riskfyllt, och kommer inte att hända med mindre än att USA/NATO är säkra på att Putler tänker inleda ett överraskande anfall med strategiska kärnvapen.

Som det ser ut nu så kommer, istället, väst låta den ryska cancersvulsten blöda sig vit i Ukraina, tills Ryssland kollapsar och faller sönder i mindre stater.

Jag vill gärna tro att det är som du skriver! En invändning är att USA lyckats för dåligt i andra internationella konflikter för att jag rakt av ska tro på att de har ett så hårt grepp om de rysska pungkulorna. Men det går kanske inte jämföra vad som händer nu med läget i till exempel Afghanistan. Och att kryssaren Moskva kunde sänkas på första försöket vad det verkar och att de krigets första dygn vår ett så hårresande misslyckande för Ryssland tyder på att du definitivt har en poäng.

Sjukt egentligen hur jag, som alltid gillat Ryssland, ler ett hårt leende när jag läser ditt sista stycke.
Citera
2022-04-28, 21:53
Medlem
DDRTVs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Även om jag är "pro Ukraina" så kommer detta inte att bli en "kortsiktig smäll". Den kommer att bli lång. Vad än Ursula von der Leyen säger i Bryssel, så är det förhoppningar, inte realitet.

Har läst att man inte kan göra sig av rysk gas på många år, om EU önskar att bibehålla politisk stabilitet och växt.

Msm ljuger även i väst.

Jag ger dig kredit då jag håller med dig till viss del, då det säkert tar längre tid är beräknat och ”politiker” är iblandade där de tex inte använder kärnkraft och de påverkas av tysk industrilobby som säljer sin själ för billig rysk energy.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in