2022-04-28, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ukraine special forces wreak havoc behind Russian lines.

https://www.thenationalnews.com/world/europe/2022/04/27/ukraine-special-forces-wreak-havoc-behind-russian-lines/

Allt går enligt planerna. - Vladimir Putler.

Förklarar ju hur det kan gå så oerhört långsamt i "donbass" offensiven, trotts att man kraftsamlat där.
Citera
2022-04-28, 20:07
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Men ändå verkar Putin ordnat så att vanliga ryssen accepterat det. Var ett reportage från en liten stad långt från Moskva där det var flera begravningar varje dag av unga ryska soldater. De man intervjuade av anhöriga sa att det var hemskt men det stora fosterländska kriget kräver tyvärr offer för att nazisterna i Kiev ska besegras.

Ja det är konstigt. Putins propaganda är helt motsägelsefull och ändrar sig från dag till dag men ändå fungerar den på ryssar. Vi kan nog aldrig förstå dem. Bäst att bara krossa delar militär och sedan helt isolera dem från omvärlden.

Men jag tror det bara är en sida av myntet. Det finns nog många i militären som inte vill dö. Som inte vill att Rysslands militär blir helt förstörd och landet oförsvarat. Och dessa fattiga småstäder är en sak, hur är det i de stora städerna i europeiska Ryssland? Hur är det bland medelklassen och bland unga?
Citera
2022-04-28, 20:09
Medlem
Sqrbankens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiren
Ukraine special forces wreak havoc behind Russian lines.

https://www.thenationalnews.com/world/europe/2022/04/27/ukraine-special-forces-wreak-havoc-behind-russian-lines/

Allt går enligt planerna. - Vladimir Putler.

Stämmer detta samt mycket annat av det som rapporterats under framförallt det senaste dygnet så talar mycket för att ryssens södra (ny)offensiv också den sannolikt rinner ut i ett praktfiasko.
Citera
2022-04-28, 20:09
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reimer
Äntligen så gör Tyskland något vettigt, de har röstat igenom att tunga vapen ska skickas till Ukraina, Putin lär inte bli glad i och med att han trodde sig ha knutit upp svansen på tysken via Merkel och Schröder men tji fick han, Tyskland kommer säkert att få konsekvenser av sitt beslut men jag tror att de anser att det är värt det.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/lVmoXy/liverapportering-spanda-laget-kring-ukraina

Låt oss vänta tills dessa gepard är levererade till Ukraina, med utbildad personal. Innan dess är detta bara "snack" som tidigare. Med det tidsperspektivet Tyskland rör sig med, kan man vänta detta ca. vid "Jesu nästa nedkomst"..., med att dra på fötter, byråkrati, ren ovilja, etc..

Sen en sista sak ifrån AB som du pekade på: Tyskland, som tidigare endast bistått med defensiva vapen, kommer nu bland annat förse Kiev med luftvärnskanonvagnar av typen Gepard

Den är ju ett primärt defensivt vapen !

(Typiskt AB bullshit)
Senast redigerad av Snapcount 2022-04-28 kl. 20:11.
Citera
2022-04-28, 20:10
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ja det är konstigt. Putins propaganda är helt motsägelsefull och ändrar sig från dag till dag men ändå fungerar den på ryssar. Vi kan nog aldrig förstå dem. Bäst att bara krossa delar militär och sedan helt isolera dem från omvärlden.

Men jag tror det bara är en sida av myntet. Det finns nog många i militären som inte vill dö. Som inte vill att Rysslands militär blir helt förstörd och landet oförsvarat. Och dessa fattiga småstäder är en sak, hur är det i de stora städerna i europeiska Ryssland? Hur är det bland medelklassen och bland unga?
Ryssland är Ryssland, det säger ju sig självt att bara dom med korrekta åsikter får yttra sig i ryska tvrutan.
Dom anhöriga till Moskvas besättning har ställt till ett jävla liv.
Men visst är ryssarna hjärntvättade.
Såg ett klipp med en rysk krigsfånge som ringer sin pappa.
När han beklagar sig över kriget och dess orsak så får han en utskällning av farsan som övertygas om att dom ukrainska nazisterna spöat upp honom för att berätta lögner.
Senast redigerad av StigEngstrom 2022-04-28 kl. 20:13.
Citera
2022-04-28, 20:12
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag ser överhuvudtaget inga reportage från ukrainsk media om situationen för deras stridande. Det hade varit intressant att se lite krigsreportage från den sidan, men det finns inget. Har de ingen WarGonzo, eller Lancaster, eller Sladkov?

Dmitriy Maslak gör bra reportage på kinesiska CGTN som textas på engelska. Här ett från Azovstal:

https://www.youtube.com/watch?v=6gzPT2WQACY
Citera
2022-04-28, 20:16
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Låt oss vänta tills dessa gepard är levererade till Ukraina, med utbildad personal. Innan dess är detta bara "snack" som tidigare. Med det tidsperspektivet Tyskland rör sig med, kan man vänta detta ca. vid "Jesu nästa nedkomst"..., med att dra på fötter, byråkrati, ren ovilja, etc..

Sen en sista sak ifrån AB som du pekade på: Tyskland, som tidigare endast bistått med defensiva vapen, kommer nu bland annat förse Kiev med luftvärnskanonvagnar av typen Gepard

Den är ju ett primärt defensivt vapen !

(Typiskt AB bullshit)

Men vad fan, hoppet är det sista som överger människan och nu hoppas jag verkligen att Tyskland skärper till sig och verkligen levererar något och inte bara tomma ord dom hitintills

Tyvärr så förstår jag din skepticism men hoppas innerligt att den här gången så händer något.

Alldeles för sent men ändå så välbehövligt om nu undret inträffar.
Citera
2022-04-28, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Tråkigt att du upplever mig så. Försöker se 2 hack framåt bara .
Tom Zelensky har sagt att han slåss" för hela EU och värnar om Världen existens.

Du har med garanti inte uppleft krig och förödelse och knappast gjort lumpen ?

En tangents bords Jägare är du dock.

Ingenting av det du skriver har någonting med det du citerar att göra överhuvudtaget. Vi tar om det här. Drifta gärna iväg, men förklara utöver det gärna för mig (utan att enbart drifta iväg om annat) hur det är Zelenskys fel att Putler startade krig med Ukraina 2014, det krig vi nu ser fortsättning utav.

Nå?
Citera
2022-04-28, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Dmitriy Maslak gör bra reportage på kinesiska CGTN som textas på engelska. Här ett från Azovstal:

https://www.youtube.com/watch?v=6gzPT2WQACY
Det är ryska för sjutton, kan du inte höra skillnaden?
Citera
2022-04-28, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nicke19
Även min yngre bror vad med men pga knark,alkohol så upplevde han oförlåterliga saker.
Men ni har inte ”krigat” alltså?
Jag själv låg 3 år i Djibouti under 90-talet och stred i Somalia och Eritrea. Nej, jag är inte afrikan utan helsvensk.
Citera
2022-04-28, 20:26
Medlem
Reimers avatar
Ukrainsk framgång vid Kharkiv, liten kan tyckas men varje befriad by är en by räddad från ryssens härjningar.

Citat:
Ukrainian military entered Ruska Lozova town North to Kharkiv

https://liveuamap.com/en/2022/28-april-ukrainian-military-entered-ruska-lozova-town-north
Citera
2022-04-28, 20:28
Medlem
raskenss avatar
Khersons nya marionett från Ryssland Hur många dagar dröjer det innan han är död?

Jag gissa på 2 veckor sen är han också gödsel.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1519548835210711041?t=Z0oxNDw7mMIAfybEHKiiaA&s=19
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in