2022-04-28, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nitromethane
Ja vad är sannolikheten, såklart bidrag, finns inte en enda afghan eller annan utomeuropeisk person som inte går på bidrag.
Alla de ensamkommande som valde att gå på gymnasium för att kunna stanna i Sverige, företrädesvis vårdlinjen - är det ingen av dem som nu arbetar i vården enligt dig?
Citera
2022-04-28, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av molliesmille
Alla de ensamkommande som valde att gå på gymnasium för att kunna stanna i Sverige, företrädesvis vårdlinjen - är det ingen av dem som nu arbetar i vården enligt dig?
Korrekt
Citera
2022-04-28, 17:30
Medlem
SVT gräver som vanligt djupt i problematiken och har nu hittat orsaken, staketet kring gruvhålet var trasigt...

Granskning: Stängslet kring gruvhålet var trasigt i flera år – beskrevs som ”mycket farligt”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangslet-kring-gruvhalet-var-trasigt-i-flera-ar
Senast redigerad av B.R.Donut 2022-04-28 kl. 17:32.
Citera
2022-04-28, 17:45
Medlem
Babydolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
SVT gräver som vanligt djupt i problematiken och har nu hittat orsaken, staketet kring gruvhålet var trasigt...

Granskning: Stängslet kring gruvhålet var trasigt i flera år – beskrevs som ”mycket farligt”

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/stangslet-kring-gruvhalet-var-trasigt-i-flera-ar

Precis, det är på grund av stängslet som kvinnan hamnade i hålet..

Men SVT kanske råkar ha kommit något på spåren utan att ha förstått det:
"Nu visar SVT:s granskning att stängslet var trasigt redan 2018 – och att säkerhetsbristerna sedan länge varit kända av myndigheterna."

Vet vi vilket år frugan mystiskt försvann?
Citera
2022-04-28, 17:48
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut

Han hade tydligen inte läst Socialstyrelsens broschyr: Du som tänker slänga ner din fru i ett gruvhål.
Citera
2022-04-28, 17:51
Medlem
Tycker vi täcker alla sjöar pga drunkningsrisken. Tillåter bara envåningshus. Ingen får vaccinera sig, det är ju döden direkt enligt vissa. Berg ska utjämnas. Trafiken? Alla våldsamma vita män över 40? Bekymmersamt.
Ska vi leta efter hans ex i samma eller i andra gruvhål? Vad händer med barnen nu, får de stanna eller?
Citera
2022-04-28, 17:58
Medlem
AdMortems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Tror han varit mer hot mot hazarer än tvärtom. Men i Sverige är det kanske mer så att afghaner med olika ursprung lär känna varandra oavsett bakgrund på olika flyktingboenden.

Man kan inte skiljas i Afghanistan eller neka giftermål som kvinna om ens familj vill gifta bort en, man kan hamna i fängelse eller dö. Så vad hon sagt är säkert sant.
De kan gå till en imam. Mitt ex (afghan) vägrade acceptera att systern skulle giftas bort utan att själv ha valt sin make och enligt honom gick en imam in och upplöste förlovningen senare

Det låter konstigt ja, att familjen var emot. Vet inte hur det funkar för hazarer. Hon kanske redan var bortlovad. Ändå var det frun som tvunget skulle dö om de återvände. Det tyder på att hans släkt är farligare än hazarfruns.
Citat:
Ursprungligen postat av f30malmo
Troligen så har han inte en bakgrund som håller för att få asyl i alla fall. Därför hittade han på en ny identitet, vilken inte var trovärdig.

Jag gissar att de vänner han har på facebook är vänner som han främst träffat i Sverige.
Antagligen. Min ytliga bekant som är vän med släktingar (jag är ganska säker att jag såg personen) bor inte här i landet och jag tror personen flyttat för många år sedan. Men de flesta är nog bekanta som flyktingar, ja.
Citera
2022-04-28, 18:09
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdMortem
De kan gå till en imam. Mitt ex (afghan) vägrade acceptera att systern skulle giftas bort utan att själv ha valt sin make och enligt honom gick en imam in och upplöste förlovningen senare

Det låter konstigt ja, att familjen var emot. Vet inte hur det funkar för hazarer. Hon kanske redan var bortlovad. Ändå var det frun som tvunget skulle dö om de återvände. Det tyder på att hans släkt är farligare än hazarfruns.

Antagligen. Min ytliga bekant som är vän med släktingar (jag är ganska säker att jag såg personen) bor inte här i landet och jag tror personen flyttat för många år sedan. Men de flesta är nog bekanta som flyktingar, ja.

Jamen,hur hittar man då på ny identitet?
Återigen,dum här..Men,förfalskade pass/ID?? De brukar väl se just så "förfalskade" ut de är?
Citera
2022-04-28, 18:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Babydoll
Precis, det är på grund av stängslet som kvinnan hamnade i hålet..

Men SVT kanske råkar ha kommit något på spåren utan att ha förstått det:
"Nu visar SVT:s granskning att stängslet var trasigt redan 2018 – och att säkerhetsbristerna sedan länge varit kända av myndigheterna."

Vet vi vilket år frugan mystiskt försvann?

Hur många gruvhål som saknar staket finns det i Sverige? Borde väl ligga högvis med potentiella fruar i dessa gruvhål om SVT:s geniala "hypotes" skulle stämma... Möjligen är det så att SVT-journalisterna fått det här med kausalitet och korrelation lite om bakfoten, men vad vet jag.
Citera
2022-04-28, 18:20
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Hustrun verkar ju vara försvunnen också.
Kanske dags att gå igenom alla gruvhål där...

https://www.expressen.se/nyheter/pappans-liv-i-sverige-innan-kvinnan-valdtogs/

Jag undrar om det är någon som har koll på asylsökande. Kan en människa bara försvinna helt från radarn utan att någon märker det?

Särskilt konstigt låter det när man tänker på att nästående sökt kontaktförbud (här funderar man väl extra mycket på om det är kvinnan som har sökt detta för sig och barnen?). I hennes överklagan till Migrationsverket sa hon att hon var rädd för mannen att han skulle döda henne i samband med ett återvändande. Ja, avslagen på ansökaningarna om uppehållstillstånd bådar inte gott isf.

"Mohamads fru uppgav i samband med att hon överklagade Migrationsverkets beslut att hon var rädd att bli hedersmördad av sin man."

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/
"Men efter att familjen i omgångar fått avslag om uppehållstillstånd försvinner barnens mamma plötsligt ur bilden. I samma veva ansöker hon, och andra närstående, om kontaktförbud mot mannen men får avslag också där."

Behöver flyktingar/asylsökande osv inte registrera sig regelbundet någonstans?

Om kvinnan saknas, hoppas jag att man utreder det. Tyvärr är det länge sedan som hon verkar ha synts till, eller i varje fall som mannen påstår att barnen är hos kvinnan (mamman då och då), samtidigt som han påstår 2021 att kvinnan försvunnit vid samma år:

Samnytt:
"Under ett polisförhör gällande ringa narkotikabrott från 2019, två år tidigare, berättar istället Mohamad att barnen ibland är hos deras mamma."
//
"I en polisanteckning från februari 2021, då Mohamad misstänktes för olovlig körning, skriver en förhörsledare på polisens Region Mitt att:

”3 barn som Mohamad försörjer på heltid. Hans fru lämnade Mohamad, alternativt blev placerad någon annanstans för cirka 2 år sedan och Mohamad har ingen aning vart hon är.”
"
Försvann kvinnan 2019, eller är det bara lögner alltihop?

När lämnade kvinnan in sitt överklagande till Migrationsdomstolen?

För den här utredningen borde det vara av intresse att veta om hans tidigare hustru är försvunnen, samtidigt kan en sådan utredning kanske inte ge svar. Den måste ske separat.

Finns det upphittade kvarlevor som man inte har identitet på?

Hemskt för barnen nu. Den äldsta är runt 15 år och man undrar vilka tankar de kan ha i sitt huvud om vad som har hänt deras mamma, förutom att de måst tagit skada av tankar på att mamman övergett dom.

Tillägg:

Ska man bedöma det som att kvinnan också ansökte vid 2018, dvs att vid det tillfälllet levde hon?

" en dom från Migrationsdomstolen sommaren 2018 framgår att mannen ansökt om ”uppehållstillstånd som skyddsbehövande” för sig och sina barn.

Hustruns ansökan, som också avslogs, hanterades parallellt i ett eget mål.
"

Eller fick hon "hjälp", dvs det var annan som gjorde hennes?
Senast redigerad av notknapparen 2022-04-28 kl. 18:58.
Citera
2022-04-28, 18:31
Medlem
TaxenSixtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag undrar om det är någon som har koll på asylsökande. Kan en människa bara försvinna helt från radarn utan att någon märker det?

Särskilt konstigt låter det när man tänker på att nästående sökt kontaktförbud (här funderar man väl extra mycket på om det är kvinnan som har sökt detta för sig och barnen?). I hennes överklagan till Migrationsverket sa hon att hon var rädd för mannen att han skulle döda henne i samband med ett återvändande. Ja, avslagen på ansökaningarna om uppehållstillstånd bådar inte gott isf.

"Mohamads fru uppgav i samband med att hon överklagade Migrationsverkets beslut att hon var rädd att bli hedersmördad av sin man."

https://samnytt.se/gruvhalsafghanen-kan-fa-brak-i-svensk-tvattstuga-problem-om-jag-aker-hem/
"Men efter att familjen i omgångar fått avslag om uppehållstillstånd försvinner barnens mamma plötsligt ur bilden. I samma veva ansöker hon, och andra närstående, om kontaktförbud mot mannen men får avslag också där."

Behöver flyktingar/asylsökande osv inte registrera sig regelbundet någonstans?

Om kvinnan saknas, hoppas jag att man utreder det. Tyvärr är det länge sedan som hon verkar ha synts till, eller i varje fall som mannen påstår att barnen är hos kvinnan (mamman då och då), samtidigt som han påstår 2021 att kvinnan försvunnit vid samma år:

Samnytt:
"Under ett polisförhör gällande ringa narkotikabrott från 2019, två år tidigare, berättar istället Mohamad att barnen ibland är hos deras mamma."
//
"I en polisanteckning från februari 2021, då Mohamad misstänktes för olovlig körning, skriver en förhörsledare på polisens Region Mitt att:

”3 barn som Mohamad försörjer på heltid. Hans fru lämnade Mohamad, alternativt blev placerad någon annanstans för cirka 2 år sedan och Mohamad har ingen aning vart hon är.”
"
Försvann kvinnan 2019, eller är det bara lögner alltihop?

När lämnade kvinnan in sitt överklagande till Migrationsdomstolen?

För den här utredningen borde det vara av intresse att veta om hans tidigare hustru är försvunnen, samtidigt kan en sådan utredning kanske inte ge svar. Den måste ske separat.

Finns det upphittade kvarlevor som man inte har identitet på?

Hemskt för barnen nu. Den äldsta är runt 15 år och man undrar vilka tankar de kan ha i sitt huvud om vad som har hänt deras mamma, förutom att de måst tagit skada av tankar på att mamman övergett dom.
Helt säker på att han dödat henne för att kunna gifta sig med någon annan så att de ska få stanna.
Citera
2022-04-28, 18:35
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Han hade tydligen inte läst Socialstyrelsens broschyr: Du som tänker slänga ner din fru i ett gruvhål.

Jag tycker inte att det är fel att granska det här, just ur säkerhetsynpunkt. Det kan finnas risker med att barn, personer som gått vilse, förvirrade eller djur råkar illa ut.

I det här fallet är det dock intressant ur annan vinkel; brottet.

Insatsledaren sa i en intervju att han trodde att stängslet blivit nedtryckt i samband med brottet, men det visar sig ju nu att det inte stämmer.
"Efter en inventering i augusti 2018 beskrivs hålet som ”mycket farligt” av Sveriges geologiska undersökning, SGU, eftersom delar av stängslet blivit uppklippt."

Jag hade väl hoppats lite på att man på att man kunnat finna spår från brottet på stängslet. Risken är väl att det kommer att vara svårt att binda den här gm till brottsplats och brott.

Jag hoppas att jag har fel...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in