2022-04-28, 16:34
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arathorn
På det fysiska planet ja. Jag talade alltså om Guds metafysiska (transcendenta) natur, men hela skapelsen och människan är också ett gudsverk.
Menar du alltså att Guds essens inte ändras om han kommer ner till jorden i form av en människa? Menar ej exklusivt fysiska natur utan den metafysiska såsom själen, intellektet o.s.v.
Citera
2022-04-28, 16:36
Medlem
Fattar inte varför den här tråden finns. Vi kan inte veta om det finns en Gud eller inte. Eller jo, om något konstigt fenomen dyker upp som inte har någon logisk förklaring eller om någon glömmer bort något som hände för en sekund sedan.
Citera
2022-04-28, 16:41
Medlem
Smugumins avatar
Uppenbarligen går det inte att bevisa att gud existerar precis som det inte går att bevisa att gud inte existerar. Väljer dock att tro på högre makt oavsett bevis eller inte då alternativet blir så jävla deprimerande
Citera
2022-04-28, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
Menar du alltså att Guds essens inte ändras om han kommer ner till jorden i form av en människa? Menar ej exklusivt fysiska natur utan den metafysiska såsom själen, intellektet o.s.v.

Ja, jag tror det, varför skulle den ändras? Det är väl därför som man säger att Jesus är sann Gud och sann människa. Guds oföränderliga essens överstiger rumstidens föränderlighet.
Citera
2022-04-28, 16:51
Medlem
Hartlams avatar
Citat:
Ja, jag tror det, varför skulle den ändras? Det är väl därför som man säger att Jesus är sann Gud och sann människa. Guds oföränderliga essens överstiger rumstidens föränderlighet.
För att Faderns essens vet allt, är överordnad och är odödlig medan Jesus är underställd till Fadern, begränsad och är inte all-vetande.

Hur menar du att Guds essens inte har ändrats då?
Citera
2022-04-28, 17:00
Medlem
Kung_Ingentings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Uppenbarligen går det inte att bevisa att gud existerar precis som det inte går att bevisa att gud inte existerar. Väljer dock att tro på högre makt oavsett bevis eller inte då alternativet blir så jävla deprimerande
Det beror ju på vilken gud man pratar om, finns ju massvis med gudar som har blivit motbevisade. Tor, Zeus och Bibelns gud till exempel.
Pratar man bara rent generellt om "gud" utan att specificera den på något sätt så är det såklart omöjligt.
Citera
2022-04-28, 17:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hartlam
För att Faderns essens vet allt, är överordnad och är odödlig medan Jesus är underställd till Fadern, begränsad och är inte all-vetande.

Hur menar du att Guds essens inte har ändrats då?

För att Gud är både transcendent och immanent. Jesus är således både begränsad (i sin historiska person) och obegränsad (i sin gudomliga essens). Jesus upplöser alla motpoler i sig själv (gud/människa, kung/slav, brottsling/oskyldig, lamm/herde, offer/segrare, rättvis/förbarmande, etc.).
Citera
2022-04-28, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Heymid
Det tog väldigt många år innan människan kom till. Vetenskapen säger att vårt universum funnits i 13 miljarder år. Jag ser det som troligare att allt är ett resultat av slumphändelser, även med tanke på hur kaotisk världen och mänskligheten är.
Jag ser det också som troligare att allt är resultatet av ren slump. Men om Gud mot förmodan finns så är det inte mer sannolikt att han är god än att han är ond. Därför är det även irrationellt att vilja att Gud ska finnas.
Citera
2022-04-28, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smugumin
Uppenbarligen går det inte att bevisa att gud existerar precis som det inte går att bevisa att gud inte existerar.
Sant. Men det går å andra sidan inte bevisa att tomten eller storsjöodjuret inte finns heller.

Citat:
Väljer dock att tro på högre makt oavsett bevis eller inte då alternativet blir så jävla deprimerande
Inget vidare rationellt skäl att tro på Gud, men jag respekterar att du ärlig nog att medge att det rör sig om önsketänkande. De flesta troende är inte det.
Citera
2022-04-28, 19:17
Medlem
AskMeAboutJesuss avatar
Det mest rationella skälet att tro på högre makter är att vår makt är så liten. Det är osannolikt att vi inte är överträffade.
Citera
2022-04-28, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bevisareligon
Jag har länge varit en stark ateist och har alltid försökt att göra mitt yttersta för att verkligen förstå mig på folket som tror på en Gud. Det här är er chans att bevisa att en Gud faktiskt existerar.

Jag kommer inte acceptera:

Jag vill inte ha några inlägg om Hinduism eller någon annan religion utan bara kristendomen.

Något stycke eller citat från Bibeln.

Jag vill inte ha några spam inlägg som "Gud skapade allt det finns ingen annan förklaring" eller "Evolutionen är en bluff"
Per definition är du agnostiker om du "försöker förstå". En ateist "vet" att Gud inte existerar. Sedan undrar jag lite vad du anser vara "bevis"? Att 2+ miljarder människor delar den kristna tron och känner att det finns fog för den, är inte det bevis? Vad skulle krävas för att du skulle anse att du fått "bevis"?
Citat:
För att Gud är både transcendent och immanent. Jesus är således både begränsad (i sin historiska person) och obegränsad (i sin gudomliga essens). Jesus upplöser alla motpoler i sig själv (gud/människa, kung/slav, brottsling/oskyldig, lamm/herde, offer/segrare, rättvis/förbarmande, etc.).
Mycket bra skrivet! Dessutom finns Anden som även den är transcendent och immanent. Anden är mer immanent än Jesus skulle jag vilja påstå, men det är en personlig reflektion.
Citera
2022-04-28, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Att 2+ miljarder människor delar den kristna tron och känner att det finns fog för den, är inte det bevis?
Nej, det är ett argumentum ad populum. Ett vanligt argumentationsfel i såna här diskussioner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in