2022-04-28, 16:17
Medlem
Hej!
Jag började läsa Metro 2033 härom året, men, av olika orsaker slutade jag läsa 1/4 del in.
Men, i veckan läste jag Metro 2033 resan till ljuset, vilken jag skarpt gillade och ska läsa uppföljaren.

Men, nu till min fråga.
Är det värt att läsa 2033 orginal boken och dess efterföljare?
När man nu vet hur världen utanför ser ut, vilket kändes som halva poängen med 2033.

Vad säger ni, värt att ge sig i kast med orginalen?

Mvh
Citera
2022-04-28, 16:25
Avslutad
har alla 3 böcker hemma läste första tyckte den var okej, inte tagit mig an uppföljarens ännu. Får se när motivationen knackar på.
Citera
2022-04-28, 16:26
Medlem
TheJackets avatar
Har läst alla böckerna. Riktigt bra
Citera
2022-04-28, 16:29
Medlem
Smugumins avatar
Håller med tidigare inlägg om att första boken är rätt bra (inte läst uppföljarna) så kan nog vara värt att läsa igenom serien. Dom är ju rätt korta också så ingen stor förlust tidsmässigt om man inte gillar dom.
Citera
2022-04-28, 16:37
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
När man nu vet hur världen utanför ser ut, vilket kändes som halva poängen med 2033.
Om du med detta menar att i boken så utbryter kärnvapenkrig 2013 så ser jag det som en bagatell. Stirra dig inte blind på årtalet, njut av en god bok istället. Precis som 1984 är det en tidlös bok, siffrorna är mest dekoration.
Citera
2022-04-28, 16:45
Medlem
grungewhores avatar
De är en guilty pleasure för mig, läst alla tre och även de två avknoppningsromaner som finns på svenska som handlar om Petersburg.

Det är ingen nobelklasslitteratur, men världen är fascinerande och jag har sträckläst dem allihop.
Citera
2022-04-28, 17:41
Medlem
Den första är bra. Den andra är okej. Den tredje är riktigt bra.
Citera
2022-04-28, 20:49
Medlem
TrixieDixies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NonComposMentis
Den första är bra. Den andra är okej. Den tredje är riktigt bra.
När jag läste den tredje första gången tyckte jag den kändes en aning tillspetsad, men fortfarande bra. I dagens läge känns den väldigt aktuell också, kanske mer än tidigare. Nu skulle jag kalla den väldigt träffsäker och inte alls så tillspetsad som jag först trodde.
Citera
2022-04-28, 23:22
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nawks
Hej!
Jag började läsa Metro 2033 härom året, men, av olika orsaker slutade jag läsa 1/4 del in.
Men, i veckan läste jag Metro 2033 resan till ljuset, vilken jag skarpt gillade och ska läsa uppföljaren.

Men, nu till min fråga.
Är det värt att läsa 2033 orginal boken och dess efterföljare?

Vad säger ni, värt att ge sig i kast med orginalen?

Mvh
Jag tyckte trean var en besvikelse till den grad att den förstör ettan och tvåan.
Citera
2022-04-29, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrixieDixie
När jag läste den tredje första gången tyckte jag den kändes en aning tillspetsad, men fortfarande bra. I dagens läge känns den väldigt aktuell också, kanske mer än tidigare. Nu skulle jag kalla den väldigt träffsäker och inte alls så tillspetsad som jag först trodde.

Nu var det ganska längesen jag läste böckerna så jag kommer ärligt talat inte ihåg så mycket om dem. Men jag minns i alla fall att jag tyckte trean var bäst. Tyckte det var kul och omväxlande att det handlade om en grupp istället för enbart en individ. Tvåan tyckte jag var sådär eftersom den var för olik de andra på något sätt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in