2022-04-27, 21:37
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Är det därför ryssarna plockar med sig vitvaror och annat löst av värde?

Kyskåp? Spisar? Lastar de in dem i pansarvagnarna? Det kan ju knappast vara några större kvantiteter man får plats med. De kanske har med sig takräcke? Jag har tittat på rätt mycket bildmaterial från kriget men hittills sett några lastade vitvaror.
Citera
2022-04-27, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cashmoney85
Tror inte det kommer bli på den nivån, Ryssland ensamt försvagat och isolerat utan uppackning från andra större länder kommer inte kunna utöva den typen av makt mer än i sitt direkta närområde. Så det är inget vi ska oroa oss för eller som kommer drabba oss

Inte ens Sovjetunionen var en sådan djävulskt makt som Ryssland nu blivit. Sovjetledarna gick det ju att prata med.

Dessa dårar som nu styr bryr sig inte om vad andra länder tycker.
Citera
2022-04-27, 21:38
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Ukraina kommer aldrig att förhandla bort Kherson eller Melitopol. Ockupationen kommer att innebära ett evigt krigstillstånd.

Enda lösningen är att Ryssland drar sig tillbaka. Det får vara nog nu. Räckte det inte med Krim och Donetsk och Luhansk?

Ryssland kommer att få betala mycket dyrt för sin högfärd.

Det gör knappast någon skillnad att du är upprörd.
Citera
2022-04-27, 21:39
Medlem
Sextiopluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Visst det går att bedöma utveckling. Men jag har sett på bilder och filmsnuttar från Ukraina nu under kriget och förstår på ett ungefär hur läget är. Fattigt som satan. Gamla gubbar och kärringar som saknar tänder och bor i kåkar som ser ut som kojor. Det ser ut på samma vis i Ryssland. "bra ekonomisk utveckling". Kanske det, men hur många generationer tar det tills den når landsbygden?

De gamla är väl överlevande Sovjetmänniskor. Om inga unga flyttar in så förfallet byarna. Precis som i Sverige för inte så länge sedan .
Men kärnan i det hela är systemskillnaden. En diktatur stelnar till när diskussion förbjuds, jmf t.ex. Franco Spanien där korruptionen också blir betydande eftersom man måste runda förtryckande regler. Ukraina ville ha ett samhälle av västerländsk modell där idéer kan flöda fritt. Men de hann inte särskilt långt.
Citera
2022-04-27, 21:40
Medlem
Krösus Sorks avatar
Citat:
Kyskåp? Spisar? Lastar de in dem i pansarvagnarna? Det kan ju knappast vara några större kvantiteter man får plats med. De kanske har med sig takräcke? Jag har tittat på rätt mycket bildmaterial från kriget men hittills sett några lastade vitvaror.
Lastbilar t ex https://www.reddit.com/r/ukraine/comments/tuolzj/russians_supplying_troops_with_washing_machines/
Citera
2022-04-27, 21:40
Medlem
Duvlorts avatar
Citat:

https://londonlovesbusiness.com/thieving-russian-soldiers-steal-washing-machines-to-computers-from-auto-parts-to-clothes-then-post-e verything-home/
Citera
2022-04-27, 21:41
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Tror ni att USA/CIA/FBI/NATO/PENTAGON har stenkoll på var alla Rysslands "jävligare" kärnvapen är och skulle man kunna oskadliggöra 90% av dessa?

Ingen vet. Teoretiskt sett borde de inte kunna det. De vet inte var en ubåt dyker upp, och då blir missiler svårare att plocka, och avståndet är mycket kortare.
Kinzhal kan de heller inte ta ner vad vi vet. Men de kan inte bära megastora kärnladdningar. De slår ut regeringsbyggnader med tillhörande områden. De har heller inte tusentals av dem, kanske inte ens 100.

Men få militära analytiker hade trott att Moskva skulle sänkas på det viset det gjorde. Krig är fullt av överraskningar. Ingen kan säga med säkerhet och då får man sätta en sannolikhet.

Men anta 10% risk för kärnvapenkrig vid en viss händelse (du bestämmer själv - exempelvis totalt nederlag för Putin). Och 30% chans att det slutar med att väst klarar sig på grund av hemlig eller överlägsen försvarsteknologi - eller kanske t om korruption i ryska raketkommandot. Det betyder 7% sannolikhet för civilisationens undergång.
Citera
2022-04-27, 21:41
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Termos99
Demonstrationer som tyder på missnöje, tja ungefär lika mycket möjlighet som att uttrycka sin vilja i Moskva. Måste jag dra mina demokrati och pressfrihet index igen? Du kan läsa själv hos Amnesty och Human Rights watch, eller? Nej just det, de är numera förbjudna i Ryssland.

Som jag skrev. Jämför Kherson och Mariupol. Var finner du uttryck för folkviljan? I stålverket?
Citera
2022-04-27, 21:42
Avstängd
psychicsailors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arccosinus
I
Ukraina var på god väg att få en västerländsk standard.

Nej. Ukraina var i svag ekonomisk utveckling, såväl som demokratiskt. Ukrainas medianinvånare var fattigare än en ryss.
Citera
2022-04-27, 21:43
Medlem
Citat:

De gör inbrott i lägenheter och sätter sig hela kompaniet och glor på TV för i Ryssland finns ju varken TV eller telefoner. Det vet alla som följer väst MSM eller läser denna tråd som i princip bara är ett forum där naiva svenskar skriver vad de fått läsa i de styrda medierna de följer.
Citera
2022-04-27, 21:43
Avslutad
Vad tror ni om paraden 9 maj?

Jag läser att det normalt deltar 14000 soldater. Och 200 fordon. Samt ett antal flygplan. Det bara i Moskva, den firas det i fler städer
Citera
2022-04-27, 21:44
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BirgerJarl1990
Ingen stormakt bryr sig. Inte heller ditt älskade USA.

Det är det som kallas verklighet och geopolitik.

Världen styrs av egenintresse och inte av nobla principer.

God morgon.

Världen är långt ifrån perfekt det stämmer, men vi människor har försökt att göra den så bra det går. Bla genom mänskliga rättigheter, Geneve konventionen osv. Det är viktiga saker.

Men jag vet att du inte bryr dig, men andra gör det.

Ett "imponerande" argument jag hörde från en Putin supporter var varför Ryssland invaderat Ukraina. Svaret: För att Ryssland kan.

Du argumenterar för den starkes rätt, ja gör du det så gör du det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in